הדפלציה בישראל מעמיקה: מדד המחירים ירד בינואר ב-0.9%

בשוק ציפו לירידה של כ-0.7% ■ ירידות המחירים החדות ביותר בינואר נרשמו בסעיפי הדלק והשמנים, שצנחו בשיעור של 8.8%; שירותי הדיור ירדו ב-1.2% ■ האוצר: אלה הסכנות המרכזיות של הדפלציה

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הלמ"ס פרסמה הערב (א') את מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שירד בשיעור חד של 0.9% והצביע על העמקת הדפלציה. בשוק ציפו לירידה של עד כ-0.7% באינפלציה. ב-2014 המשק הישראלי נכנס לדפלציה כאשר קצב האינפלציה השנתי היה שלילי והסתכם בכ-0.2%-.

ע"פ הנתונים, ירידות המחירים החדות ביותר בינואר נרשמו בסעיפי הדלק והשמנים, שירדו בשיעור של 8.8%, שירותי המים ירדו ב-8.9%, מחירי בתי המלון ירדו ב-6.6%, מחירי ההלבשה ירדו ב-6.7% ואילו שירותי הדיור ירדו בשיעור של 1.2%.

עליות מחירים נרשמו במחירי הסיגריות המיובאות שטיפסו ב-1.3% ומחירי הירקות שעלו ב-4.2%. השירותים הרפואיים התייקרו ב-0.9%.

בנק ישראל יעלה את הריבית בעקבות הלחצים הדפלציונים?

ירידת המדד הייתה צפויה לנוכח הירידה החדה במחיר הבנזין שהגיע לשפל של 3 שנים וירידה של 10% בתעריף המים. בחודש הבא המדד צפוי להיות מושפע בעיקר מירידה של 10% במחירי החשמל אך מנגד מחיר הבנזין צפוי להתייקר.

הירידה המצטברת במדד ב-12 החודשים האחרונים היא בשיעור של 0.5% וללא סעיף הדיור והירקות הירידה מסתכמת ב-1.6%. קצב האינפלציה כיום הוא שלילי ועומד על 0.3%- וללא סעיף הדיור והירקות על 1.2%-.