"בנק ישראל חייב לאמץ מהלך של ריבית פיקדונות שלילית"

צחי ליבוביץ, מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות: למרות שאין חשש ממיתון בישראל, בנק ישראל יהיה חייב להגיב לנתוני המדד ולהוריד את הריבית כמה שיותר קרוב לאפס

אתמול פורסם מדד חודש ינואר שירד מעבר לחזוי ב-0.9% ומציין בעצם את המשך מגמת המדדים השליליים של התקופה האחרונה כאשר במבט ל-12 חודשים אחרונים המדד ירד ב-0.5%. גם מדד פברואר צפוי כנראה להיות שלילי.

צחי ליבוביץ, מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם בתגובה למדד כי נתונים אלה מעלים אמנם את החשש מכניסת המשק הישראלי לדפלציה אך המרחק מגלישה למיתון עדיין רחוק. "יש לזכור כי מיתון מצביע למעשה על צמיחה שלילית בעוד שהדפלציה במקרה זה לאו דווקא מעידה על מיתון וקיפאון של המשק ועל כך יעידו נתוני המשק הטובים".

הצמיחה ב-2015 על פי כל התחזיות אמורה להיות מעל 3% וזה בוודאי לא נתון שקרוב אפילו למיתון וביטוי לכך קיבלנו בסוף השבוע האחרון מאשרור דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P שהודיעה כי היא אינה צופה פגיעה בצמיחה בישראל. חשוב לציין, בנוסף לכך, כי רוב הסעיפים השליליים במדד נובעים דווקא מסיבות חיוביות או בלתי תלויות, כמו ירידה במחיר הדלק כתוצאה מירידת מחירי הנפט בעולם, ירידה במחיר החשמל כתוצאה מהמעבר לגז טבעי והירידה במחיר המים למען רווחת הכלל כתוצאה מהתפלת מוגברת של מי ים. גם הירידה במחירי הירקות נובעת, בין השאר, כתוצאה מחסימת היבוא ברוסיה ולא כתוצאה מירידה בביקושים בתוך המשק הישראלי.

כל זאת, אומר ליבוביץ, לא משנה את העובדה שבנק ישראל יהיה חייב להגיב. יהיה עליו להוריד את הריבית כמה שיותר קרוב לאפס ואף לאמץ את תכנית ריבית הפיקדונות השלילים כפי שהנהיג הבנק המרכזי האירופאי לאחרונה בגוש האירו. הסיבה לכך היא שהאינפלציה השלילית גורמת לאפקט הריבית הנמוכה לקטון. מטרת הריבית הנמוכה היא לגרום למעשה לכך שבעלי הממון המחזיקים בכסף פנוי לא יהיה תמריץ להשאיר את הכסף בבנק עקב הריבית נמוכה והאינפלציה השוחקת את הכסף ולכן יחפשו להשקיע אותו בנכסים (ריאליים או פיננסים) או שהכסף יוסט לצריכה מוגברת יותר ובכך יניע את הכלכלה קדימה.

האינפלציה השלילית גורמת לכך שלמרות הריבית הנמוכה הכסף בבנק לא נשחק והמוטיבציה לבעלי הממון להוציאו מהפיקדונות בבנק קטנה. ריבית אפסית וריבית פיקדונות שלילית תאזן את האינפלציה השלילית ותחזיר את אפקט המדיניות המוניטרית המרחיבה, הוא מסכם.