"פוטין שווה 200 מיליארד דולר - התמקד ב'לגנוב ככל יכולתו'"

כך העריך ביל בראודר, ממייסדי קרן הגידור הרמיטאג' ולשעבר המשקיע הזר הגדול ברוסיה, בראיון ל-CNN: "כל הכסף הזה נמצא בנכסים, בחשבונות בנק שווייצריים, במניות, בקרנות גידור - ומנוהל עבור פוטין וחבר מרעיו"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

וויליאם (ביל) בראודר, ממייסדי קרן הגידור הרמיטג' קפיטל מנג'מנט (Hermitage Capital Management), ולשעבר המשקיע הזר הגדול ביותר ברוסיה, מעריך כי הונו הנקי של ולדימיר פוטין מגיע ל-200 מיליארד דולר, ומתאר את מנהיג הקרמלין כדמות שניצבת במרכז מעשי השחיתות במוסקבה.

בראיון לפאריד זכריה ב-CNN, אמר בראודר כי ב-8-10 שנות שלטונו הראשונות ברוסיה התמקד פוטין ב"לגנוב ככל יכולתו". בראודר העריך כי פוטין הוא אחד האנשים העשירים ביותר בעולם עם "הון של מאות מיליארדי דולרים שנגנב מרוסיה".

בראודר צוטט כאומר: "לדעתי מדובר ב-200 מיליארד דולר, לאחר 14 שנות שלטון ברוסיה, ובהתחשב בסכום הכסף שעשתה המדינה, ובסכום הכסף שלא הוצא על בתי ספר, כבישים, בתי חולים וכו'. כל הכסף הזה נמצא בנכסים, בחשבונות בנק שווייצריים, במניות, בקרנות גידור - ומנוהל עבור פוטין וחבר מרעיו".

לשם השוואה, ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, הוא האיש העשיר בעולם והונו מוערך ב-79 מיליארד דולר.

בראודר גם האשים את פוטין וחבר מרעיו ברציחתו של סרגיי מגניצקי, שהיה עורך הדין של בראודר, וזאת ממניעי בצע כסף. לדבריו, אסור להתיר לפוטין לבקר באמריקה, להחזיק חשבונות בנק באמריקה ולהוציא כספים באמריקה.

"שלטון זה דבר מאוד פשוט ברוסיה. למי שיש הכוח לעצור אנשים - הוא האיש בשלטון. אז מה שפוטין עושה זה שיש לו כמה חבר'ה סביבו שיש להם הכוח לעצור אנשים. אז זה לא משנה כמה אתה עשיר אם אפשר לעצור אותך, להשליך אותך לכלא ולקחת ממך את הכסף שלך. האיש שיכול לעשות לך את זה הוא האיש בעל הכוח הרב ביותר ברוסיה", אמר מנהל קרן הגידור.

החודש הוציא בראודר את ספרו החדש, Red Notice - "צו מעצר בינלאומי" - המתאר את היקף השחיתות ברוסיה ואת רמת הפשיעה המתבצעת לכאורה במדינה במרדף אחר העושר.

"הסאגה העסקית של בראודר משתלבת היטב עם סיפור השחיתות והרציחות ברוסיה בהנהגת ולדימיר פוטין, ולכן ניתן להחשיב מראש את 'צו מעצר בינלאומי' כמועמד להיכלל בכל רשימה שהיא של הספרים הטובים ביותר של השנה", כתב נורמן פרלסטין ב"פורצ'ן".