רשות ני"ע עשויה להצהיר שמינוי שריג במגדל לא ראוי, אך מותר

המינוי צפוי לעבור באסיפה הכללית של מגדל בעוד יומיים, בזכות תמיכת בעל השליטה, שלמה אליהו, וחלק מהגופים המוסדיים

עודד שריג / צילום: איל יצהר
עודד שריג / צילום: איל יצהר

יומיים לפני ההצבעה באסיפת בעלי המניות של מגדל בעניין מינויו של פרופ' עודד שריג ליו"ר קבוצת הביטוח, נראה שדבר לא יעצור את המינוי, אשר צפוי להיות מאושר ברוב קולות בהתבסס על החזקותיו של בעל השליטה בקבוצה, שלמה אליהו (69%). נראה שגם גופים מוסדיים, שיפעלו בהתאם להמלצת חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי, יצביעו בעד המינוי (חברת ייעוץ אחרת, עמדה, המליצה להתנגד למינוי).

זאת למרות שהמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מי שירשה בתפקיד זה את שריג, הביעה התנגדות תקיפה למינויו לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו-מגדל, ואף פסלה את מינויו למנכ"ל אליהו ביטוח (בעלת השליטה במגדל), היכן שהייתה לה סמכות לעשות כן. קבוצת הביטוח הפניקס צפויה להצביע בעד מינויו של שריג ליו"ר מגדל, וגם בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של כלל ביטוח צפויים לתמוך במהלך (כפי הנראה, בתיקי הפנסיה והגמל של כלל ביטוח דווקא יתנגדו לאישורו של שריג ליו"ר מגדל).

בהראל, במנורה מבטחים ובמיטב דש סירבו להתייחס לנושא, ובעמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר) ובפסגות טרם החליטו. מאלטשולר שחם לא שבו עם תשובה לפניית "גלובס" (נכון לשעת סגירת הגיליון). לדברי גורם מוסדי בכיר, במקרים מעין אלה, שבהם בעל השליטה מעביר את ההחלטה בעצמו, ישנם גופים שנוהגים לא להצביע, משום שאינם משפיעים ממילא.

בימים האחרונים נשמעו קולות שקראו לרשות ני"ע, שבראשות פרופ' שמואל האוזר, לפעול לטרפוד ההצבעה למינויו של שריג ליו"ר קבוצת מגדל. אולם ברשות לא צפויים לנקוט צעד רגולטורי מעשי ומחייב בנושא, אלא יבחרו לפעול ברמה הצהרתית בלבד.

על פי ההערכות, בכוונת הרשות לפרסם נייר עמדה בעניין שריג, ובו יוסבר שהמהלך אינו ראוי, אבל מבחינה חוקית אין ביכולתה לעצור אותו. ברשות ני"ע סרבו להתייחס להערכות אלו.

עוד על פי הערכות, מבחינת הרשות וגורמים משפטיים בכירים אחרים בשירות הציבורי, נראה כי לא נותרו כלים משפטיים זמינים למניעת מינויו של שריג ליו"ר מגדל אחזקות הציבורית, שאינה כפופה לפיקוח המפקחת על הביטוח (משום שהיא חברת החזקות, ולא חברת ביטוח או גוף מוסדי אחר). בהקשר זה, ישנם המעריכים שגישת המפקחת על הביטוח, שמתנגדת למינויו של שריג לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו-מגדל קודם לאוגוסט 2016 (צינון של שלוש שנים מאז פרישתו מהשירות הציבורי), לא תעמוד במבחן בג"צ.

למרות התנגדות עיקשת של סלינגר

עם זאת, רשות ני"ע כבר נדרשה לנושא ופעלה להגברת השקיפות במהלך. במסגרת זו היא ביקשה באחרונה ממגדל לפרסם דיווח, שבו הבהירה החברה שתי סוגיות ביחס למינויו הקרב של שריג ליו"ר מגדל: הראשונה היא שמשום ההתנגדות העיקשת של סלינגר למינוי, "עד לאוגוסט 2016 לא יהא פרופ' שריג מעורב ולא יטפל בענייני הגופים המוסדיים בקבוצה, ובהם חברת הבת מגדל ביטוח ומגדל מקפת", תוך שהסבירה שהמגבלה "נקבעה כעיקרון על, והיא תיושם באופן פרטני לאחר בחינת הנסיבות בכל מקרה ומקרה"; השנייה נוגעת לכך ששריג "יקבל שכר מאליהו ביטוח. בשלב זה, וכל עוד לא יוחלט אחרת, לא יקבל שכר ממגדל אחזקות".

מבחינת סלינגר המינוי של שריג ליו"ר מגדל אחזקות, שכאמור אינה מפוקחת על ידה, נעשה על אף התנגדותה הפומבית והחד-משמעית, שנובעת מבעיית נראות; זו טמונה לדידה בעצם מינויו של שריג ליו"ר הקבוצה, שהוא עצמו אישר להעביר את השליטה בה לידי בעל השליטה הנוכחי, אליהו, שמבקש למנותו כעת לתפקיד בכיר.

לפני זמן קצר, נזכיר, סלינגר אף פסלה בקשה רשמית למינוי שריג למנכ"ל אליהו ביטוח, החברה-האם של מגדל אחזקות, תוך שקבעה אז כי הוא יוכל לכהן בתפקיד בגוף מוסדי שרלוונטי למגדל רק בתום שלוש שנים ממועד פרישתו מהאוצר. כמו כן, במהלך החודש שעבר קנסה סלינגר את אליהו ביטוח ב-1.7 מיליון שקל, "בשל אי-קיום הוראות בדבר מינוי מנכ"ל".