יוון תפרוש מגוש האירו? המו"מ על הסדר חוב שוב קרס

פגישה מכרעת שהתקיימה אתמול בשעות הערב בין שרי האוצר של גוש האירו לעמיתיהם היוונים הסתיימה שוב ללא תוצאות ■ הנציגים היוונים דחו על הסף את ההצעה להמשיך בתוכנית הצנע למשך שישה חודשים בתמורה לאספקת נזילות

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

יוון התקדמה צעד נוסף לעבר פרישה מגוש האירו. פגישה מכרעת שהתקיימה אתמול (ג') בשעות הערב בין שרי האוצר של גוש האירו לבין נציגי ממשלת השמאל היוונית בראשותו של אלכסיס ציפרס, הסתיימה שוב ללא תוצאות מאחר והצדדים התבצרו בעמדותיהם.

הפגישה, שהייתה אמורה להתקיים עד השעות הקטנות של הלילה, הסתיימה מוקדם מהצפוי לאחר שהנציגים היוונים דחו על הסף את ההצעה של עמיתיהם מגוש האירו על- פיה יוון תמשיך בצעדי הצנע למשך תקופת ביניים של שישה חודשים, במהלכם מדינות גוש האירו ימשיכו להעניק לה סיוע פיננסי ויספקו לה נזילות הדרושה לה כמו אוויר לנשימה.

בכיר בממשלת יוון טען אתמול כי שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס פשוט זרק את נוסח ההצעה שהגישו לו שרי האוצר של גוש האירו. "העקשנות של אנשים מסוימים לגבי כך שממשלת יוון תמשיך בתוכנית החילוץ היא פשוט לא מקובלת", אמר הבכיר. "אלה החוזרים שוב ושוב לנושא הזה מבזבזים את הזמן שלהם".

סגן נשיא הנציבות האירופית ואלדיס דומברובסקיס, אמר לעיתונאים בסיום הפגישה שנמשכה 4 שעות בלבד, כי שרי האוצר מגוש האירו מוכנים לחדש את השיחות עם יוון בהקדם האפשרי אך רק אם וכאשר היא תשנה את עמדתה.

כל פשרה הנוגעת להיקף החובות של יוון (כ-273 מיליארד דולר) או מועד הפירעון שלהן, חייבת להתקבל עד יום שישי, וזאת במטרה להעניק לפרלמנט של הולנד, גרמניה ופינלנד, מספיק זמן כדי לאשר את ההסכם לפני תום החודש. בינתיים, שעון החול של יוון הולך ואוזל כך שללא פשרה, המזומנים של יוון ייגמרו בתחילת חודש מארס ומדינות גוש האירו ביחד עם קרן המטבע יעצרו את חבילת הסיוע שהעניקו לה בשנים האחרונות.