לא רק אפל: עמק הסיליקון מנסה לטלטל את תעשיית הרכב

האפשרות שאפל תפתח מכונית היא חלק ממגמה שבמסגרתה ענקיות טכנולוגיה נאבקות ביצרניות הרכב: אלון מאסק חולם על רכבת מהירה, אפל משקיעה בחיישן בטיחות, ואפלקיציית המוניות אובר שווה כפול מאשר פיאט

אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס
אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס

אחת הכתובות הפופולריות ביותר על חולצות בעירן של ג'נרל מוטרס ופורד בימים אלה היא "דטרויט נגד כולם".

אבל אולי יותר נכון לומר "עמק הסיליקון נגד עיר המכוניות", שכן אזור עמק הסיליקון שליד סן פרנסיסקו הופך יותר ויותר למרכז של חדשנות בתחום התחבורה. הדבר נעשה ברור יותר בשבוע שעבר, כאשר אנשים המקורבים לאפל אמרו כי החברה מפתחת רכב חשמלי וכי היא גייסה כמה מאות אנשים לפרויקט.

"זה מוקד הפיתוח, והוא זלג במידה רבה לתחום הרכב", כך אומר ג'ף שוסטר, סגן נשיא בכיר לחיזוי ב-LMC Automotive. לדבריו, "מדובר בספקים חדשים. אלה הן חברות הרכב החדשות".

חברות בעמק הסיליקון נכנסות לתחום התחבורה - החל ממכוניות ועד למזל"טים ולחלליות - ומובילות מודלים עסקיים חדשים בתעשייה. גוגל משקיעה במכוניות ללא נהג, מזל"טים ולוויינים. גם פייסבוק עובדת על מזל"טים.

אלון מאסק - שחולק את זמנו בין עמק הסיליקון ללוס אנג'לס - מקים את Space Exploration, שמתכננת ומייצרת רקטות וחלליות. המיזם הנוסף של מאסק, שזוכה לסיקור נרחב, הוא טסלה מוטורס, המבצעת מהפיכה בשוק כלי הרכב החשמליים. יש לו גם רעיון לרכבות מהירות ביותר - בשם HyperLoop - שינועו בין ערים כמו סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס.

בה בעת, חברת Uber מסן פרנסיסקו, המאפשרת להזמין נסיעות ומשנה את האופן שבו אנשים מתניידים בערים גדולות. שווי השוק שלה עומד על 40 מיליארד דולר, יותר מפי שניים משווי השוק של חברת פיאט קרייזלר.

ויש גם חברות סטארט-אפ כמו RelayRides, שמאפשרת למשתמשים להשכיר את המכונית שלהם, ו-Flywheel - אפליקציה להזמנת מוניות.

מה שמניע את העניין של חברות בעמק הסיליקון בתחום התחבורה הוא העובדה שהתעשייה בשלה לפריצות דרך ולטכנולוגיה חדשה. וכמו כן, חברות כמו אפל, שיש לה 178 מיליארד דולר ביד, יכולה להרשות לעצמה להוציא כסף רב על פרויקטים עתירי הון.

"אם מתבוננים במכוניות, רואים שזהו תחום שלא השתנה באופן מהותי זה 100 שנה", כך אמר ג'ין מונסטר, אנליסט בחברת Piper Jaffray, "כשאנשי טכנולוגיה חושבים על הזדמנויות, הם חושבים על הדברים שבהם אנחנו משתמשים בחיי היומיום שלא עברו שינוי רב במהלך השנים. לכן התחום הזה בשל מבחינתן של חברות טכנולוגיות".

עתיד התחבורה

יצרני מכוניות מסורתיים, כמובן, אינם מתעלמים מטכנולוגיה. רבים שוקדים על פיתוח של טכנולוגיה למכונית ללא נהג ופתחו משרדים בעמק הסיליקון, כמו המעבדה החדשה של חברת פורד בפאלו אלטו, שבראשה עומד מהנדס שעבד בעבר באפל בבדרג ביניים. לחברת דיימלר, למשל, יש צוות של מהנדסים שעובדים בסמוך למטה שלה בשטוטגרט שבגרמניה, על עתיד התחבורה.

"אנחנו נכנסים לשלב של כלי רכב המוגדרים על ידי תוכנה, שבו התוכנה הופכת לכל כך חשובה והופכת יותר ויותר לגורם מבדל עבור המוצר, כלי הרכב, שפתאום זה כבר לא תלוי רק ביצרני הרכב המסורתיים", כך אומר תילו קוסלובסקי, סגן נשיא בחברת גרטנר, המתמחה בתחום הרכב. "זה תלוי בחברות שיש להן מומחיות רבה ביכולות חדשנות בתחום טכנולוגיות המידע".

הגילוי של השבוע שעבר, לפיו אפל שוקדת על פיתוח של מכונית חשמלית, הפתיע משקיפים בדטרויט. מהנדסים מופתעים מדברים שאמר לאחרונה מאסק, כי אפל מציעה בונוס חתימה בסך של 250 אלף דולר לעובדים של טסלה שיהיו מוכנים לעבור לשורותיה.

מעבדה חדשה

בראש פרויקט המכונית של אפל עומד סטיב זדסקי, סגן נשיא לעיצוב מוצר בחטיבת האייפון, כך אמר אדם המקורב לנושא. לעתים קרובות, אפל בוחנת רעיונות שאינם מתממשים, וייתכן שהמאמץ לא יוביל לכך שהחברה תשיק מכונית.

שם הקוד של הפרויקט הוא "טיטאן", ועיצוב הרכב מזכיר מיניוואן, כך דיווח הוול סטריט ג'רנל ביום ו'. מספר בכירים מאפל טסו לאוסטריה כדי לפגוש קבלני משנה של מכוניות יוקרה, כך נמסר בדיווח, מפי אנשים המקורבים לנושא. כמו כן, הפייננשל טיימס דיווח ביום ו' כי אפל שוכרת מומחים בתחום הרכב לעבודה.

לאפל כבר יש טכנולוגיה שעשויה להועיל בפיתוח מכונית חשמלית והיא מתמחה בניהול של שרשרת אספקה עצומה בגודלה. החברה ערכה מחקר ממושך בתחום הסוללות, לצורך שימוש במכשירי האייפון, אייפד ומחשבי המאק. מערכת המיפוי שאותה השיקה בשנת 2012 עשויה לסייע לניווט. בשנה שעברה, אפל השיקה את CarPlay, מערכת תוכנה המשלבת בין iTunes, מיפוי, מסרים ואפליקציות אחרות לצורך שימוש על ידי יצרני רכב.

אפל בוחנת את הרעיון של פיתוח מכונית זה שנים ארוכות. פיל שילר, סגן נשיא בכיר לשיווק באפל, אמר בעדות שנתן ב-2012 בבית המשפט כי בכירים בחברה דנו בפיתוח מכונית אפילו לפני השקת מכשיר האייפון הראשון בשנת 2007. מיקי דרקסלר, החבר בדירקטוריון של אפל ועומד בראש קבוצת J Crew, אמר גם הוא ב-2012 שסטיב ג'ובס, ממייסדי אפל, רצה לבנות מכונית. נציג של אפל סירב למסור תגובה בנושא.

אפל שכרה אנשים מתעשיית הרכב במהלך השנים. זדסקי הצטרף לאפל לפני 16 שנה לאחר שעזב את חברת פורד, שם שימש כמהנדס במשך שלוש שנים, כך על פי לינקדאין. מנהל הכספים הראשי של אפל, לוקה מאסטרי, עבד בג'נרל מוטורס לפני שהגיע לחברה.

במהלך השנתיים האחרונות, אפל שכרה את הראן ארסרטנאם מפורד לעבודה כמהנדס סוללות, כך על פי הפרופיל של ארסרטנאם בלינקדאין. כמו כן, אפל שכרה את שירותיו של רוברט גו בינואר, כי לעבוד על פרויקטים מיוחדים. הוא בילה את ארבע השנים האחרונות אצל ספקית הרכב Autoliv, בעבודה על פרויקטים הכוללים את חטיבת הראדאר של החברה ופיתוח טכנולוגיה של חיישן בטיחות אקטיבי, כך על פי הפרופיל שלו בלינקדאין.