אפל מציגה: שעון זהב

באפריל הקרוב תשיק אפל את השעון החכם מתוצרתה, ו"בארונ'ס" מעריך כי יהפוך להצלחה גדולה *כתב המגזין ענד את השעון ולא הפסיק להתפעל ממנו *ג'יי.פי מורגן: ההכנסות מהשעון יעמדו בשנה הבאה על 23 מיליארד דולר - 10% מסך הכנסות אפל

בעוד מספר חודשים, המשקיעים יגלו אם אנשים ירצו לקנות מאפל שעון חכם ב-350 דולר.

כששעוני אפל יופיעו בשוק באפריל, זה יהיה רגע מכריע בקריירה של מנכ"ל ויו"ר החברה, טים קוק. זה יהיה החותם שלו על אפל, ביחד עם חלוקת הדיבידנד ורכישת המניות מהציבור שקודמו, סטיב ג'ובס, אחד ממייסדי החברה, מעולם לא לקח על עצמו. קוק חשף את השעון לעולם בספטמבר האחרון, באירוע מדיה ענק במכללת דה אנזה בקיפרטינו, קליפורניה, אותו המקום שבו חשף ג'ובס את מחשב מק לפני עשרות שנים. לדעת כותב שורות אלו, השעון יהיה הצלחה ממספר סיבות.

הבסיס למוצר כזה הוא מבטיח. השתמשתי בשעונים חכמים אחרים, וכשהם עובדים היטב, הם עושים הבדל. Apple Watch, אם הוא יעבוד כמובטח, יאפשר לך לעשות כמה דברים באופן קל יותר מאשר להוציא סמארטפון מהכיס שלך. תוכל להציץ בשעון כדי לדעת מי מטלפן או שולח מסרון. נגיעה על הצג הקטן תאפשר לך לדחות שיחה נכנסת או להתעלם מטקסט.

מה שחלק מאתנו לא מעריכים הוא שבמקרים שבהם אנחנו עסוקים במשהו כמו השתתפות בישיבה, נהיגה או יציאה מרכבת גדושת נוסעים, היכולת שלנו לראות ששיחה או הודעה אינם דחופים היא הסיכוי להימנע מהצורך להגיע לטלפון שלנו. אנחנו יכולים להתגבר על הסחת הדעת - להישאר ממוקדים במילים אחרות.

השתמשתי כבר בשעון החכם Pebble, שכולל חלק מיתרונות אלו. יש לו מגבלות, כמו אי יכול להשיב כשבאמת צריך להשיב לטקסט. שעון אפל יכול או לשלוח תשובות מלאות מהשעון בדיבור, או קטעי טקסט כמו "אני חוזר אליך".

סיבה שנייה לאופטימיות היא שזה מוצר יפה. ראיתי אותו מקרוב בספטמבר. אפילו ענדתי שעון כזה. שלא כמו מוצרים שאין להם סגנון בכלל, או שהם מנסים להסתיר מחשב בקופסה שנראית רגילה, הגאדג'ט של אפל מקפיץ את הטכנולוגיה לרמה אסתטית משלה, כמו מה שעשו יתר המוצרים של אפל.

רצועת השעון, שננעלת על פרק היד עם קליק עדין, היא פיתוח כל כך חכם שאתה תוהה למה הוא הגיע רק עכשיו.

בנוסף, רמת ההתעניינות הצרכנית היא אמיתית. פעמים רבות עצרו אותי ברחוב אנשים שהשעון החכם שענדתי, מתוצרת LG אלקטרוניקס, הקסים וכישף אותם. זה שעון שנקרא G Watch R. הצג הזוהר שלו בסך הכל לא עושה הרבה יותר מאשר תצוגה של השעה, אבל כולנו מוקסמים מצגים זוהרים. כשאנשים שומעים שמכשיר כזה יכול לבצע מטלות כמו חיפוש ויקיפדיה, הם נדהמים.

"יסחרר את הראש"

שעון אפל יכול לעשות את הדברים האלו ואף יותר. התוכנה שלו הרבה יותר מגוונת מתוכנת אנדרואיד של גוגל שמפעילה את שעון G Watch R או מכשירים דומים של סמסונג אלקטרוניקס. השעונים החכמים שהופיעו עד כה בשוק עשו צעדים של תינוקות בהשוואה לשעון אפל. מוצר זה יראה לעולם מה אפשר לדחוס בשעון, והוא יסחרר את הראש.

יש לשעון יכולת לשגר את פעימות הלב שלנו לנושא אחר של שעון אפל במספר נגיעות. חיישן של קצב פעימות לב קורא את הגוף שלנו, הנתונים משוגרים לשעון של החברה, ושם הם מופיעים כאנימציה של לב פועם, יחד עם ויברציה של הדופק שמורגשת על פרק היד. כן, זה קצת גימיק, אבל גימיק מהנה.

ההנחה המקובלת והלא הגיונית היא שאפל לא תשכנע אנשים להשתמש בשעונים מפני שהיא בעבר שכנעה אותם לנטוש את השעונים לטובת טלפונים ניידים. אבל אם אפל שינתה את ההתנהגות שלנו כבר פעם אחת, היא יכולה לעשות זאת שוב.

חיי הסוללה הם בעיה. אני מניח שתצטרכו לטעון את השעון כל לילה. מהניסיון שלי עם שעון G Watch R של LG, הטעינה לא כל כך מעצבנת כפי שנדמה.

יש מספר שאלות נוספות. וול סטריט ניסתה להמציא מודלים למדידת מספר המכשירים שאפל תמכור, אבל הבעיה שלה היא מחיר הגרסאות היקרות יותר של השעון, מפלדת אל-חלד וזהב, שהחברה עדיין לא הכריזה עליהן. רוד הול, האנליסט של ג'יי.פי מורגן שמסקר את אפל, פרסם בשבוע שעבר את התחזית האגרסיבית ביותר עד כה. הוא מעריך שאפל תמכור 26 מיליון שעונים ב-2015, ו-55 מיליון שעונים ב-2016, בסך של קרוב ל-23 מיליארד דולר, תוספת של 10% למכירות השנתיות הנוכחיות של החברה.

הול חושב שגרסת הפלדה אל-חלד תעלה לצרכן 1,000 דולר, וגרסת הזהב תעלה 4,000 דולר, בהתחשב בהנחה שבגרסה הראשונה יהיו חומרים בעלות של 200 דולר, ובשנייה בעלות של 800 דולר. פול בוטרוס, מומחה לשעונים ובעל טור במדור "פנטה" ב"בארונ'ס", אומר שהתחשיבים של הול מתאימים לכלכלה של תעשיית השעונים: המחיר לצרכן נוטה להיות פי 5-7 מעלויות הייצור. פול מציין ששעון הזהב, לדוגמה, יכול להיות בציפוי דק, כפי שמיוצרים שעוני זהב ותיקים רבים, מה שיוזיל את עלויות התכולה שלו.

בעולם שבו שעוני Tag Heuer עולים 4,000 דולר ויותר, ההצלחה של שעון אפל אינה מובטחת. לשעונים יקרים יש בדרך כלל מנגנונים מכניים מתוחכמים יותר, ואילו לשעוני אפל, ככל שאנחנו יודעים, יש אותה אלקטרוניקה מתחת למכסה המנוע, בין אם הקופסה ממתכת רגילה או מזהב. אולי זו הסיבה לכך שהול חוזה ש-95% ממכירות שעוני אפל יבואו מהגרסאות הזולות.

היריד הגדול ביותר של שעונים מכניים ושעוני קוורץ מסורתיים ייערך בחודש הבא בבזל, שווייץ. יהיה מעניין לראות איך מתכננות יצרניות יוקרה של שעונים כמו קבוצת סווץ' - יצרנית שעוני ברגו, אומגה ובלנפן - להגיב על האיום של אפל.

עם מראה נהדר, הנדסה מעולה ותוכנה שמזנקת קדימה - כולם ארוזים באחד המותגים המבוקשים בעולם - שעון אפל צפוי למצוא קונים היכן שאחרים נכשלו.

עורכת עמודי "בארונ'ס": טלי ציפורי