נעילה מעורבת בוול סטריט; אקסון מובייל ירדה 2.2%

מאקרו: מדד מחירי היצרן לחודש ינואר נפל בשיעור של 0.8% בעיקר הודות לירידה במחירי האנרגיה ■ פרוטוקולי הפד: מרבית חברי הבנק המרכזי תומכים בהותרת הריבית האפסית למשך זמן ממושך

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ד') במגמה מעורבת לאחר פרסום נתוני מאקרו וברקע לחוסר הוודאות לגבי עתידה של יוון. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות קלות ומדד ה-S&P 500 טיפס לשיא חדש מעל 2,100 נקודות.

מרבית חברי הפד תומכים בהותרת מדיניות הריבית האפסית למשך תקופה ממושכת יותר, כך עולה מפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי בחודש ינואר. רבים מחברי הפד ציינו כי העלאה מוקדמת מדי של הריבית עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית, בעוד מעטים סבורים כי דחיית העלאת הריביות תוביל לעלייה באינפלציה.

יוון עדיין במוקד. למרות ההתעקשות של יוון לסיים את תקופת הצנע ולא לקבל סיוע נוסף מהאיחוד האירופי תחת תנאים מוקדמים, לא סביר כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ימנע מהבנקים ביוון להמשיך לקבל נזילות מהקרן לסיוע למערכת הבנקאית של גוש האירו.

ע"פ דיווח שפורסם היום,, ה-ECB יאפשר ליוון לקבל כספים מקרן "סיוע נזילות חירום" לבנקים (ELA - emergency liquidity assistance) בהיקף של 68 מיליארד אירו ולמשך שבועיית בלבד.

הבנקים היווניים יכולים ללוות החל מ-5 מיליארד אירו מהקרן ועד סכום מקסימלי של 65 מיליארד אירו. זאת, למרות שבתחילת החודש הבנק אמר כי לא יקבל ערבויות על החוב של יוון באג"ח ממשלת יוון שמדורגות "זבל", ולמרות שעד כה יוון סירבה לבקש הארכה של חבילת הסיוע האירופית. "ה-ECB לא יעצור את הנזילות ממערכת הבנקים ביוון אלא רק כאפשרות האחרונה ורק כשיוודא שכל שאר הפעולות נכשלו", אמר סטיבן בארו, אסטרטג שווקים בכיר ב-Standard Bank.

יוון מתכוונת לבקש היום הארכה של 6 חודשים לתוכנית הסיוע מהאיחוד האירופי לאחר השיחות הכושלות בין שרי האוצר של גוש האירו לממשל באתונה אתמול. מנגד, ראש ממשלת יוון אמר אתמול כי ממשלתו אינה ממהרת להגיע לעסקה עם גוש האירו והיא לא תתפשר בנוגע לדרישתה לסיים את מדיניות הצנע. בכל מקרה, אם כן תבקש הארכה, היא תסרב לתנאים דרקוניים מהאיחוד.

מחירי הנפט יורדים היום וחוזה ברנט נסחר סביב 62 דולר לחבית. במאמר דעה שפרסם בסוכנות בלומברג כותב הכלכלן גארי שילינג כי הטווח הראוי היום למחיר הנפט הוא בין 10 ל-20 דולר לחבית. הסיבה היא המשך העלייה בהיצע הנפט ובמקביל הירידה בביקושים. "תפוקת הנפט בארה"ב צפויה לעלות ב-300 אלף חביות ליום במהלך השנה הקרובה, מרמה של 9.1 מיליון חביות ביום כיום", כותב שילינג. "אז נכון, מספר אסדות הקידוח יורד והחברות מקצצות בהשקעות, אבל חשוב לזכור שהאסדות הלא-יעילות הן אלה שפעילותן מוקפאת כרגע, ולא אסדות הקידוח האופקיות שהן עמוד השדרה של תעשיית פצלי השמן". שילינג טוען שיש לקחת גם בחשבון את העלייה בתפוקת הנפט בעיראק: "שימו לב גם לעסקה האחרונה עם הכורדים בעיראק שמשמעותה עוד 550 אלף חביות נפט ביום שייכנסו לשוק העולמי".

בזירת המאקרו, ב-15:30 פורסם מדד המחירים ליצרן שנפל ב-0.8% בינואר, בעיקר הודות לירידות החדות במחירי האנרגיה. בשוק ציפו לירידה של עד כ-0.5% לאחר ירידה של 0.3% בדצמבר. מדד הליבה, שאינו כולל את המחירים התנודתיים של המזון והאנרגיה, ירד בשיעור מתון יותר של 0.3%. ע"פ הנתונים שפרסם הממשל, מחירי המוצרים צנחו בכ-10.3% בינואר בעקבות הירידות במחירי הנפט. מחירי הדלק ירדו ב-24%, הירידה החדה ביותר מאז 2008, בעוד מחירי השירותים ירדו ב-0.2%.

באותה השעה פורסמו נתוני אישורי והתחלות הבנייה לחודש ינואר. אישורי הבנייה ירדו לקצב שנתי של 1.05 מיליון, בעוד בשוק ציפו לעלייה לרמה של 1.08 מיליון, ולאחר שבדצמבר אישורי הבנייה טיפסו לקצב שנתי של 1.06 מיליון. התחלות הבנייה עמדו בתחזיות וירדו לקצב שנתי של 1.07 מיליון, לעומת 1.09 מיליון בדצמבר.

ב-16:15 פורסמו נתוני התפוקה התעשייתית, שעלו ב-0.2% בינואר, מתחת לצפי האנליסטים שעמד על עלייה של 0.4%. ע"פ הנתונים, התפוקה התעשייתית עלה בשיעור שנתי של 4.3% ברבעון הרביעי של 2014 בשיעור שנתי. בינואר, תפוקת הייצור עלתה ב-0.2% בעוד תפוקת התשתיות עלתה ב-2.3%.

אלעד שמש האסטרטג הראשי של קולמקס מציין כי "השווקים דרוכים לקראת יום עמוס בנתוני מאקרו ובראשם מופנית מירב תשומת הלב אל פרסום פרוטוקול הריבית הערב בארה"ב. השווקים מעוניינים כי תהליך עליית הריבית יתחיל מאוחר ככל האפשר שאם לא כך צפוי מימוש בטווח הקצר בחדרי העסקאות קיים ביקוש גבוהה למכשירי גידור כאשר החשש הוא מפני מימוש בדווח הקצר, בעיקר מחשש לאכזבה אפשרית היום".

באפט מכר ההחזקה באקסון מובייל

חברת ברייקשייר האת'וויי מכרה את החזקותיה בענקית האנרגיה אקסון מובייל , בהיקף של כ-3.7 מיליארד דולר, על רקע צניחת מחירי הנפט. כך על פי דוח של החברה ל-SEC. לחברה הייתה החזקה של כ-41.1 מיליון מניות אקסון מובייל.

סינרון דיווחה היום על הכנסות שיא ברבעון הרביעי של שנת 2014, שהסתכמו בכ-74.1 מיליון דולר, גידול של כ-23.7% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2013. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-1.37 מיליון דולר ברבעון לעומת רווח של כ-9.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מזור דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון הרביעי אשר הסתיים ב-31 בדצמבר 2014 הסתכמו ב-5.7 מיליון דולר, בדומה להכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2013. ההפסד התפעולי ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכם ב-3.5 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 2.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2013.

פלוריסטם דיווחה היום על תוצאות חיוביות בניסוי פרה-קליני שהשלים באופן עצמאי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) עם התאים של החברה ואשר נועד להעריך את השימוש בהם לטיפול במח עצם שנפגע כתוצאה מחשיפה לרמות גבוהות של קרינה.

חברת התוכנה סאפיינס הודיעה היום כי טריידקס חברה לביטוח בע"מ (Tradex), מבטחת ייחודית של כל מגזרי הסחר ברכב, בחרה בפתרון IDIT לביטוח אלמנטרי של סאפיינס לחידוש ושדרוג מערכת הליבה בתחום הביטוח.

חברת פיתוח התרופות הישראלית VBL הודיעה אתמול על כישלון בשני ניסויים שונים שערכה במוצר האנטי דלקתי שלה, במחלות פסוריאזיס וקוליטיס. בעקבות ההודעה על הכישלון המניה צנחה. שני הניסויים הללו, שלבי IIB, החלו במקביל והיו בנויים בצורה דומה, ולכן גם הסתיימו באותו הזמן - ובשניהם לא נמצא הבדק משמעותי סטטיסטים בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת.

עוד פורסם אתמול כי חברת פוסון פארמה הסינית, שרכשה ב-2013 את אלמה לייזרס הישראלית תמורת 240 מיליון דולר, מתעניינת גם ברכישת המתחרה של אלמה בתחום האסתטיקה הרפואית, לומניס . ההתעניינות הזו טרם הבשילה למו"מ, אלא הגיעה עד כדי פניה ראשונית מאוד לחלק מבעלי המניות של לומניס בלבד.