מאיר שמיר משקיע 7 מיליון דולר בחברת הסייבר ניוטרון

מבטח שמיר תרכוש רבע ממניות חברת הסייבר של האחים גייסט לפי שווי של כ-30 מיליון דולר ■ בין המשקיעים בחברה: גיל אגמון ושמואל חרל"פ

מאיר שמיר / צלם: איל יצהר
מאיר שמיר / צלם: איל יצהר

על רקע שרשרת של השקעות ואקזיטים בתחום הסייבר, מצטרף גם איש העסקים מאיר שמיר לשורת המשקיעים בטרנד הטכנולוגי הלוהט. מבטח שמיר, חברת ההחזקות הציבורית של שמיר, הודיעה היום כי תשקיע 7 מיליון דולר בתמורה להקצאת כרבע ממניות חברת הסייבר והאבטחה ניוטרון (Nyotron) של "ילד הפלא" ניר גייסט. זאת, במסגרת סבב השקעה בהיקף כולל של 10 מיליון דולר, שיכלול גם בעלי מניות קיימים שישקיעו את היתרה.

שמיר אינו המשקיע "המפורסם" הראשון שמצטרף לניוטרון - בין המשקיעים בחברה נמנים גם צמד יבואני הרכב גיל אגמון ושמואל חרל"פ, שכבר רשמו הצלחה ענקית בהשקעתם ביצרנית מערכת ההתראה לרכב מובילאיי. ההשקעה של שמיר משקפת לניוטרון שווי של כ-30 מיליון דולר.

מבטח שמיר התחייבה להשקיע בניוטרון את הסכום האמור בארבעה תשלומים - הראשון במועד החתימה ולאחריו עוד שלושה תשלומים רבעוניים רצופים.

עבור מבטח שמיר, המחזיקה חלק מגרעין השליטה בתנובה ונסחרת בבורסה לפי שווי של כ-970 מיליון שקל, לא מדובר בעסקה מאתגרת מבחינה מימונית, והיא תממן את ההשקעה ממקורותיה העצמיים. למבטח שמיר יהיה דירקטור מטעמה בדירקטוריון חברת הסייבר, כל עוד תחזיק ביותר מ-5% ממניותיה.

ניוטרון הוקמה ב-2008 על ידי האחים גייסט - ניר (שמכהן כמנכ"ל) ועופר (ה-COO). אחד המשקיעים בה הוא האלוף בדימוס עמוס מלכא, לשעבר ראש אמ"ן. נשיא החברה הוא אדיב ברוך. התוכנה שפיתחה ניוטרון משתלבת באחת הגישות שמנסות להחליף את התפקיד הקלאסי של האנטי וירוס, בניסיון להגן על המחשב מפני קבצים מזיקים שמגיעים מבחוץ.

בעבר מסרה ניוטרון כי הטכנולוגיה שפיתחה "מסוגלת להבחין בין פעולות המבוצעות על ידי תוכנות מאושרות לבין וירוסים או פעולות שאינן מאושרות, ומטרתם ביצוע מתקפת סייבר". תוכנת ההגנה של החברה פעילה בתחום של "ניתוח התנהגות" של הפעולות שמבוצעות במחשב, מתוך כוונה להבדיל בין התנהגות "טובה" ל"רעה". כדי לבצע את ההבחנה באופי הפעולה, מנסה המערכת לנתח את ההקשר של הפעילות במחשב, ואת רמת הסיכון הנגזרת ממנה. שמה של התוכנה הינו Paranoid.

"עושה ההיפך מכל טכנולוגיה אחרת"

לפני כחודשיים וחצי הסביר ניר גייסט - הרוח החיה מאחורי החברה ופיתוח התוכנה שלה, כי הטכנולוגיה של החברה "עושה את ההפך מכל טכנולוגיה של אנטי וירוס. היא לא מכירה שום דבר אלא מבוססת על מחקר שעשינו על איך מחשב ומערכת הפעלה אמורים להתנהג, והתוכנה יודעת לזהות שינויים בדפוסים הללו ולהגדיר אותם כמתקפה. זה עצר את הסטקסנט ואת הפליים (שני וירוסים שהתפרסמו לאחר שככל הנראה נוצרו כדי לתקוף את מחשבי תוכנית הגרעין האיראנית, ר' ש'), וזה עצר כל מתקפה שאנחנו מזמינים מתוקפים מוכשרים מאוד, כולל כאלה שיודעים כיצד היא עובדת".

גייסט, בן 27, נולד וגדל בקיבוץ שדה נחום. בראיון לשחר סמוחה במגזין G הוא סיפר כי הגיע כבר בגיל 10 ללמוד כסטודנט בטכניון - הצעיר ביותר בארץ. כשהיה בן 14 הקים גייסט את הגלגול הראשון של ניוטרון, כספקית שירותי בדיקת חדירה למערכות של גופים גדולים כמו בנקים, חברות ביטוח וכדומה.

את שירותו הצבאי עשה במודיעין, והצבא אפשר לו לפתח את הטכנולוגיה הייחודית שלו במקביל. כשסיים את השירות, הוא העלה הילוך והקים את ניוטרון, המעסיקה 30 עובדים במשרדיה בהרצליה ואשר גייסה עד היום כ-6.5 מיליון דולר (שליש מתוכם מידי חרל"פ) באותו ראיון ל-G הצהיר גייסט: "אף אחד פה לא מדבר על מכירה, אנחנו מדברים על הנפקה וגדילה".