לפיד: התנגדתי לעסקת כיל בעקבות המלצת החשכ"לית

שר האוצר לשעבר: "ההחלטה שלי לא הייתה גחמה. היה הליך מסודר. הדרג המקצועי אמר שהעיסקה מסוכנת לישראל" ■ "למדתי על תמיכת נתניהו בעסקה כתוצאה מהפרסום ב'גלובס'. לשכת נתניהו משרתת טייקונים"

יאיר לפיד ומיכל עבאדי בויאנג'ו / צילום: תמר מצפי ואוריה תדמור
יאיר לפיד ומיכל עבאדי בויאנג'ו / צילום: תמר מצפי ואוריה תדמור

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד דחה את עסקת מכירת כיל לפוטאש, שהייתה עשויה למנוע את פיטורי עובדי כיל, בהסתמך על המלצת החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

בעקבות הפרסום ב"גלובס", שלפיו לפיד טרפד את העסקה פחות מחודש לאחר שנכנס לתפקידו, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו דווקא תמך בקידומה, מבהיר לפיד כי הוא נסמך בהחלטתו שלא לאשר את העסקה על דוח שהציגה בפניו החשבת הכללית באוצר. כפי שפורסם ב"גלובס", מניעת העיסקה גרמה לקופת המדינה הפסד של מיליארדי שקלים כמס.

לדברי לפיד, עם כניסתו לתפקיד במארס 2013, טרם קבלת ההחלטה נעשתה במשרד האוצר עבודת מטה שבעקבותיה חיברה עבאדי-בויאנג'ו דוח הקובע באופן חד-משמעי שמדובר בעיסקה גרועה. כבר בנובמבר 2013 דווח כי עבאדי-בויאנג'ו מתגדת למכירת כיל לענקית הדשנים הקנדית פוטאש ועשויה להפיל את העיסקה. עבאדי-בויאנג'ו החזיקה בדעת מיעוט בקרב בכירי האוצר, אבל על פי חוק נדרשה חתימתה לאישור העיסקה.

התנגדות החשכ"לית נבעה מהיקף התמלוגים למדינה, היות שפוטאש טרם הבהירה אז את קצב הכרייה ומחיר האשלג שממנו הם ייגזרו. למרות חששות החשכ"לית, רוב הבכירים באוצר סברו שהממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה.

לדברי לפיד, הגיעה אליו פנייה מעובדי כיל שביקשו למנוע את העיסקה. "עובדי כיל פנו אליי בבקשה שאמנע את העסקה. בדקנו, וחובר דוח על ידי אגף החשכ"ל. בשיחה עם "גלובס" הסביר יו"ר יש עתיד את תהליך קבלת ההחלטה. "העמדה שלי אומרת שנכסים של עם ישראל לא מוכרים לקנדים, לא את הכותל ולא את ים המלח, זה של ישראל. ההחלטה שלי לא נבעה מגחמה, לא קמתי בבוקר והחלטתי שאני לא רוצה למכור. היה הליך מסודר. שר האוצר הלך לדרגים המקצועיים, והדרג המקצועי אמר שהעיסקה מסוכנת לישראל. הדרגים המקצועיים היו נגד העיסקה".

"לא אמרו לי מילה"

כפי שפורסם ב"גלובס", בשלהי 2012-תחילת 2013 עלתה על שולחנו של ראש הממשלה הצעה של חברת פוטאש הקנדית לרכוש את השליטה בכיל. במצגת של הנהלת פוטאש בפני נתניהו, התחייבה החברה כי אם תאשר לה הממשלה לרכוש את השליטה בכיל, אף עובד במפעלים בישראל לא יפוטר, יישמרו כל ההסכמים ותנאי העבודה וכך גם היקפי הייצור.

המצגת הוצגה לנתניהו ולמנכ"ל משרדו היוצא, הראל לוקר, על ידי מנכ"ל פוטאש ביל דויל ומנהל הכספים של פוטאש ויין בראוני. השניים היו מוכנים להתקדם במשא ומתן על פי המתווה שהוצג, וגם במשרד ראש הממשלה לא נרשמה התנגדות. נתניהו תמך במכירת השליטה בכיל ממשפחת עופר לחברה הקנדית, בין השאר בגלל הקשרים המדיניים עם הממשלה הקנדית, שהעומד בראשה סטיבן הארפר נחשב תומך נלהב ובן ברית גדול של ישראל.

לטענת לפיד, הוא למד על התנגדות נתניהו לביטול העיסקה מהפרסום ב"גלובס". "הייתי אז ביחסים טובים עם נתניהו ואיש לא אמר לי מילה", אמר לפיד. "לשכת נתניהו, שהם משרתי טייקונים, מעולם לא אמרה שהיא נגד. כל הסיפור הזה הוא מיחזור לצורכי בחירות".

שר האוצר לשעבר הבהיר כי הוא אינו מתחרט על החלטתו: "אני עדיין חושב שלא היה צריך למכור את כיל לפוטאש. ים המלח הוא של עם ישראל, לא של חברה פרטית כזו או אחרת. זה נכס לאומי, ולא מוכרים נכסים לאומיים לחברות זרות. האיום של עידן עופר בפיטורי עובדי כיל נועד להוליך שולל את הציבורי הישראלי, המלצות ועדת ששינסקי 2 מתמקדות בגביית מס רווחי יתר, כלומר גביית מס על רווחים עודפים, ואינן פוגעות בהכנסות החברה. מדובר במתקפה פחדנית ומכוערת של עידן עופר".