על קו הזינוק: לייצר הכנסה מתחום האמנות והיצירה ברשת

הסטארט-אפ Take&Make פונה לבלוגריות בתחום ה"עשה זאת בעצמך" שפועלות בערוצי יו-טיוב שונים, ומציע להן אפשרות לייצר כסף מהפופולריות שהן צברו ברשת

יוסי שלם מיקה קייט ולירי  הלפרין סגל / צילום: אמיר מאירי
יוסי שלם מיקה קייט ולירי הלפרין סגל / צילום: אמיר מאירי

בשנות ה-60 וה-70 הייתה זו בתיה עוזיאל שריתקה אלפי ילדים אל המסך, בשחור-לבן או בצבע, כדי להדריך ולתאר לנו בשפתה הייחודית איך לייצר קישוטים, בובות ושאר עבודות יד מחומרים זמינים ובקלות. אבל שנים רבות עברו מאז, ואיכשהו עולם מלאכת היד נזנח מעט, כשהילדים של היום בעיקר מרותקים למסכים מרצדים. אבל מסתבר שדווקא מתוך המסכים האלו, נולדת הזדמנות חדשה.

לירי הלפרין סגל, עיתונאית לשעבר, ניסתה לקפוץ על ההזדמנות הזו בעידן האינטרנט. עם בלוג בשם דילירי, היא העלתה תכנים של עשה זאת בעצמך (DIY), אך במהרה גילתה כי הקוראים לא באמת הכינו את הפרויקטים שהעלתה אלא בעיקר צפו בסרטונים ובתמונות, פשוט כי אין להם זמן ללכת ולקנות את הרכיבים.

סגל החליטה לייצר ערכה (Kit) בשם דילירי בוקס, שתכלול את כל החומרים הדרושים להכנת פרויקט מסוים. "מכרתי מאות יחידות של דילירי בוקס, שמהן יכלו להכין תכשיטי מעצבים, תיק ללפטופ ועוד", מסבירה סגל, שהופתעה מהביקוש הרב למוצר. "ככל שהיו עוד רכישות לא היה אפשר לזהות את הסלון בבית, שהפך לסוג של מפעל. הבנתי שאם אני רוצה לגדול, אני חייבת לבנות מערך אופרציה ולגייס עוד עובדים", היא ציינה.

מתממשקים ל-Etsy

כך, חברה סגל למיקה קייט, שהקימה בעבר סטארט-אפ שמחבר בין עולם האונליין לאוף-ליין בעולם גינות הירק, וליוסי שלם, שעבד בחברות כמו 5min (שנמכרה ל-Aol) ואוברון מדיה, והשלושה הקימו את הסטארט-אפ Take&Make, שפונה לבלוגריות בתחום ה-DIY שפועלות בערוצי יו-טיוב שונים, ומציע להן אפשרות לייצר כסף מהפופולריות שהן צברו ברשת.

"הבנו שהבעיה בדילירי הייתה הצרה של כל מי שעוסק בתחום - יש תקרת זכוכית ליוצרי תוכן ברשת להרוויח כסף ממסחר מקוון. זיהינו את הפוטנציאל בבלוגריות ה-DIY, והחלטנו לייצר עבורן פלטפורמה להכנת ערכות, מה שמאפשר להן לייצר מוצר אישי, מעוצב כראות עיניהן ומעל הכול: להרוויח כסף ממכירת הערכות לעוקבים שלהן", מסבירה קייט, מנכ"לית החברה. לדבריה, שוק מלאכת יד (DIY ,Craft) מגלגל בארה"ב 30 מיליארד דולר.

סגל, המשמשת כסמנכ"לילת שיווק ומוצר ב-Take&Make, מסבירה כי "הסוכנויות של כוכבי הרשת מחפשות תמיד דרכים למוניטזציה (יצירת כסף, ר"ג) על-ידי כך שהם ימכרו מוצרים שהם יצרו, וזאת על מנת להישאר אותנטיים. בסוכנויות הבינו שפרסום מוצרים של חברות אחרות לפעמים פוגע במיתוג ובאמינות של יוצרי התוכן".

כך, באמצעות Take&Make, בלוגריות מקדמות סרטונים שמסבירים איך לייצר עבודות מלאכת יד, מעצבות בעצמן את הערכות מול הפלטפורמה של הסטארט-אפ, שבעצמו דואג - באמצעות אופרציה שהוקמה בדרום קליפורניה - לייצר את הערכות ולשלוח אותן ללקוחות תוך ימים בודדים, כשעל מלאכת האריזה אמונים אנשים בעלי מוגבלויות.

"בנינו מערכת מיוחדת המאפשרת למדריכה לבנות ערכה תוך עשר דקות. היא יכולה לבחור מוצרים מתוך קטלוג באתר, המכיל למעלה מ-100 אלף מוצרים שונים", מסביר שלם, סמנכ"ל הטכנולוגיות. "אנחנו מאפשרים לבלוגריות לעבוד מהבית, להרוויח כסף טוב ולחסוך להן את כאב הראש הכרוך באריזת ובשליחת הערכות למיליוני העוקבים שלהן ברחבי העולם", מוסיפה סגל.

בעתיד, מספרים שלושת היזמים, הם מתכוונים להתרחב לתחומים נוספים כמו מוצרי קוסמטיקה, גינון, אפייה, נגרות ועוד. לאחרונה החברה, שהייתה הראשונה להצטרף לתוכנית היזמות של Aol בישראל, Nautilus, פיתחה תוסף המאפשר למוכרים באתר Etsy, המאופיין בהיצע של עבודות יד, להתממשק לאופרציה של Take&Make.

Take&Make
 Take&Make