תוכנית אובמה להקהות עוקץ ביקור נתניהו: פגיעה באייפ"ק

סוכנות ידיעות אמריקאית חושפת את הקמפיין המתוכנן של הממשל נגד הביקור: ראיון של אובמה לעיתונאי שמתמחה בסיקור הקרע בין ישראל לארה"ב; שיגור פקידים בכירים לרשתות השידור כדי להדוף טיעוני נתניהו נגד ההסכם עם איראן

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

הקרע בין ישראל לארה"ב הולך ומתרחב. סוכנות הידיעות האמריקאית AP מסרה אמש (ו') כי ממשל אובמה בוחן דרכים לקלקל את ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון, בתחילת מארס, ולהקהות את עוקץ המסר נגד הסכם פוטנציאלי עם איראן שיעמוד במרכז נאומו המתוכנן של רה"מ בקונגרס. אחת מהדרכים הנבחנות: פגיעה באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. המידע מיוחס ל"פקידי ממשל".

על-פי הערכות של גורמים בוושינגטון, ההדלפה הזו, שיצאה ללא ספק מהבית הלבן, נועדה לאותת לנתניהו שנאום דווקאי בקונגרס נגד הסכם עם טהראן, בניגוד לרצון הממשל ומחוקקים דמוקרטים רבים, יעלה לישראל ביוקר, ומוטב שרה"מ ימצא דרך לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס לפני שייגבה ממנו, ובמשתמע מישראל, מחיר גבוה מדי. במילים אחרות: זו עצה לנתניהו למצוא מיקום חלופי לנאום, במקום מושב משותף של מליאות שני בתי הקונגרס, שתוכנן ואורגן מאחורי גבו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בניגוד לפרוטוקול ולרוח היחסים הידידותיים בין ירושלים לוושינגטון.

גורם אחד השווה את ההדלפה הזו להדלפות מחוגי הממשל על תוכנית של צבא עיראק לתקוף את מוסול ולחלץ אותה מידי דאעש, שכבש אותה לפני כמה חודשים. הגורם הדגיש כמה פעמים את המובן מאליו: ישראל אינה דאעש, נתניהו אינו אל בגדאדי ו-וושינגטון אינה מוסול. אך המכנה המשותף הוא, שההדלפות נותנות לצד האחר הזדמנות להימנע מהסלמת העימות.

סוכנות AP מתארת את המצב הנוכחי של היחסים בין שתי המדינות כ"תחרות של טינה הדדית". בתחרות הזו, מנסה הבית הלבן למצוא דרכים לסיכול ביקורו של נתניהו, שנתפס בממשל כמיזם בלתי ידידותי. אמנם יש גבולות, נאמר בדיווח. פקידי ממשל מחקו את האופציה שאובמה עצמו ישא נאום על ההסכם עם איראן ושבו הוא יהדוף את הטיעונים הצפויים של נתניהו בנאום בקונגרס ובנאום נפרד בוועידה השנתית של אייפ"ק. אבל אופציות אחרות נותרו על השולחן.

בין האופציות הנבחנות, על-פי AP: ראיון שיעניק אובמה לעיתונאי חשוב, שקנה לו שם בסיקור הקרע בין נתניהו לאובמה. (ייתכן שהכוונה היא לג'פרי גולדברג, מאטלנטיק מגזין ובלומברג, שדיווח באחרונה על הכינוי צ'יקן-שיט שהדביק לנתניהו פקיד בכיר בממשל, שנותר בעילום שם).

אופציות אחרות: שיגור בכירים בממשל לתוכניות הראיונות היוקרתיות של הרשתות הגדולות באחד משני ימי א' שנותרו עד הנאום בקונגרס, והפניית כתף קרה לאייפ"ק בוועידתה השנתית, שנפתחת ב-1 במארס. בדרך כלל מכבדים את הוועידה הזו הנשיא, סגן הנשיא או שר/ת החוץ. הפעם מתכנן הממשל לשלוח בכירים לחו"ל ולשגר במקומם לוועידה פקידים זוטרים יחסית.

פקיד באייפ"ק אמר ל-AP, כי השדולה טרם קיבלה תשובה להזמנות ששלחה לבכירי ממשל לנאום בוועידתה. אישורים של הרגע האחרון אומנם אינם יוצאי דופן, אך הבית הלבן מאותת מזה זמן מה שנציג בדרג של שר בקבינט לא יגיע השנה לוועידה.

סגן הנשיא, ג'ו ביידן, יהיה בחו"ל בתקופת ביקור נתניהו והוא ייעדר אפוא מהנאום. סגן הנשיא, שמכהן גם כנשיא הסנט, נוכח בדרך כלל בכל הנאומים של ראשי מדינה זרים במושב המיוחד של שתי מליאות הקונגרס, כשהוא יושב מאחוריהם על דוכן מוגבה ונחשף לעיני צופי טלוויזיה במשך כל הנאום. לכן, העדרותו מנאום נתניהו תהיה מודגשת מאוד. גם שר-החוץ, ג'ון קרי, יהיה בחו"ל, אם כי לא ידוע היכן.

אין ספק שאייפ"ק היא אחת מהקרבנות הגדולים של של הסכסוך העכשווי בין נתניהו לבית הלבן. השדולה מנסה לקיים את יחסיה עם הממשל ועם הקונגרס על בסיס דו-מפלגתי, ולא להעדיף דמוקרטים על פני רפובליקנים או להיפך. הקרע הנוכחי נגרם בעיקר בגלל התחושה בוושינגטון, שנתניהו, יחד עם שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, שהיה עסקן רפובליקני לפני שעלה לישראל, חבר עם הרפובליקנים בקונגרס כדי להסתיר את נאומו המתוכנן בקונגרס מעיני הממשל הדמוקרטי. התפיסה שממשלת ישראל מזהה עצמה עם הרפובליקנים עלולה לפגוע בעבודתה של השדולה.

דוברים בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט האשימו השבוע פקידי רשות ישראליים בהדלפות של מידע סלקטיבי על המו"מ עם איראן, הדלפות שמשרתות את האינטרסים של ישראל נגד ההסכם במאמץ להביך את הממשל ולזרוע ספק ביושרתו. במקביל הודה ממשל אובמה שהפסיק לספק לישראל מידע על התקדמות המו"מ במאמץ לסכל הדלפות סלקטיביות כאלה. בכל זאת, שלשום נפגש ראש המטה לביטחון לאומי בלשכת רה"מ, יוסי כהן, עם היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס, ועם וונדי שרמן, מס' 3 במידרג הסטייט דיפרטמנט, שעומדת בראש המשלחת האמריקאית למו"מ עם איראן.

בראיון ל-א.פ. בסוף השבוע העצים נתניהו עוד יותר את להבות הסכסוך עם הבית הלבן. הוא טען, שהוא מודע לפרטי העסקה שמתגבשת עם איראן, למרות הדיווחים על מידורה של ישראל ממידע על המו"מ. "אנו יודעים שטהראן יודעת את פרטי השיחות", אמר רה"מ. "עכשיו אני יכול לומר שגם ישראל יודעת את פרטי ההסכם המוצע. אני חושב שזה הסכם גרוע ומסוכן לישראל, ולא רק לה. אם מישהו חושב ההיפך, אז מה יש לו להסתיר"?

ביום ד', אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, בתגובה על טענות קודמות של ישראל: "אני חושבת שאפשר לומר בבטחה שלא כל דבר שאתם שומעים מממשלת ישראל הוא שיקוף מדויק של פרטי השיחות (עם איראן)".