מנכ"לית בזק תיפגש היום עם מנכ"ל משרד התקשורת

(עדכון) - משרד התקשורת בודק: האם בזק מקשה על לקוחות להתנתק? ■ סטלה הנדלר תגיע לפגישה עם אבי ברגר, שתעסוק בדרישת המשרד מבזק שלא להתערב בתהליכי מעבר של לקוחות לספקיות האינטרנט

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

מנכ"לית בזק סטלה הנדלר תיפגש היום שוב עם מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר לפגישת המשך בנושא הרפורמה בשוק הקווי. הנדלר תגיע בשעות הקרובות למשרד התקשורת וזאת על מנת להמשיך ולהגיע להסכמות בהקשר לדרישות המשרד מבזק שלא להתערב בתהליכי מעבר של לקוחות מבזק לספקיות האינטרנט.

שורש המחלוקת נעוץ בדרישת המשרד לאפשר מעבר חלק של לקוחות מבלי שלבזק תהיה אפשרות לנתק את הלקוח ולהשאירו ללא חיבור לאינטרנט לזמן בלתי ידוע. משרד התקשורת דורש שהלקוח ינותק מקסימום לזמן קצר ושמיד יחובר לספקית האינטרנט שממנה יקבל את השירות.

בעקבות המתיחות הרבה שיש בין ספקיות האינטרנט, בזק ומשרד התקשורת, נדרש כרגע מהלך של הרגעה ושיח הוגן על מנת שהצרכנים לא ייפגעו, ואת זה ינסו הצדדים להשיג היום בפגישה.

משרד התקשורת החל הבוקר בתהליך פיקוח נגד בזק במסגרת הניסיונות להסדרת הרפורמה בשוק הקווי. ביום חמישי שעבר התקיימה פגישה בין ברגר, והנדלר, במטרה ליישר את ההדורים בין הצדדים.

כרגע בבזק מנסים לשדר אופטימיות בעקבות הפגישה ובנוגע לרפורמה, אך במשרד התקשורת ממשיכים ודורשים מבזק שלא להערים קשיים ולהיצמד להוראות שיאפשרו מעבר חלק ככל הניתן של לקוחות.

הליך הפיקוח שנפתח נגד בזק בא לאחר שבשבוע שעבר התקיימות מספר פגישות עם בכירי החברה בניסיון להורות לה להסיר חסמי מעבר של לקוחות ממנה לספקיות האינטרנט.

הרפורמה, נזכיר, מטרתה היא לאפשר לספקיות האינטרנט למכור ללקוחות חבילות מאוחדות של ספק ותשתית במחירים מוזלים, וזאת מבלי שהלקוח יצטרך להיות מטורטר בין שני הגופים. הספקיות ימכרו ללקוח חבילה משולבת מבלי שהוא יהיה מודע לכך שהוא רוכש את השירות מבזק או מהוט, והוא למעשה יהיה אדיש לחברת התשתית ויראה מולו רק את ספקית האינטרנט, גם במקרה של תקלות.

בעיני המשרד תהליך המעבר צריך להיות כזה שיאפשר ניתוק מבזק וחיבור לספקית האינטרנט בתוך מספר שניות, כלומר שלא יקרה מצב שהלקוח מתנתק ואז למשך כמה שעות אין לו אינטרנט בבית עד שהוא מוגדר מחדש על-ידי ספקית האינטרנט.

בעיני המשרד והספקיות, העיכוב וההמתנה לחיבור מחודש לספקית האינטרנט אחרי שהלקוח מתנתק, משמעו שבזק יכולה להפעיל תהליך שימור לקוחות על-ידי מתן הטבות או על-ידי אזהרת הלקוח שננטש מפני אובדן האחריות של בזק, על מנת לגרום לו לחזור בו.

הוויכוחים הם לפיכך מה מותר לבזק לעשות ומה אסור לה לעשות בעת הודעת ניתוק שמתקבלת מהספקית והאם מותר לה לעכב חיבור לספקית.

נציין עוד כי הליך הפיקוח הוא כלי בידי המשרד לראות האם החברה עומדת בחובותיה על-פי הוראות רישיונה ועל-פי הוראות משרד התקשורת, כפי שהן באות לידי ביטוי בתהליכי העבודה שהוגדרו לחברה במסגרת תיק השירות של הרפורמה.

אם יימצא כי החברה הפרה את תנאי הרישיון שלה, בעקבות עבודה שעושה אגף הפיקוח, מוקמת ועדה ייעודית שצריכה להמליץ על הצעדים נגדה. רק לאחר מכן יכול המשרד להטיל עיצום כספי על בזק לאחר שימוע.

לסיכומו של דבר, מדובר בתהליך שיכול להימשך חודשים, וגם לאחריו יש לבזק אפשרות לעתור לבג"ץ נגד הקנס.

מבזק נמסר, כי "חשוב שמשרד יבקר בבזק ויסקור את תהליך המעבר במסגרת השוק הסיטונאי. כך יוכל המשרד להיווכח באופן בלתי אמצעי במאמצים שבזק משקיעה ביישום השוק הסיטונאי, ובמורכבות הרבה הנובעת מהתהליך הידני שנקבע".