המוסדיים הסתערו: אלדן הגדילה הגיוס ל-450 מיליון שקל

הביקוש הגדול הביא להפחתת הריבית על האג"ח מ-4.8% ל-4.5%, לעומת ריבית של עד 3.5% אצל המתחרות בענף, הנהנות מדירוג חוב גבוה יותר ■

חברת השכרת הרכב והליסינג אלדן, שבשליטת יוסי דהן, עשתה ביום חמישי צעד משמעותי לקראת השלמת הנפקת איגרות החוב שלה בבורסה בתל אביב. החברה קיבלה במכרז המוסדי התחייבות מוקדמת ממשקיעים מסווגים לרכישת אג"ח בערך נקוב של 376 מיליון שקל. על פי התחייבויות אלו, תצא אלדן השבוע למכרז הציבורי בהנפקה עם מטרה להשלים גיוס של 450 מיליון שקל - 50% יותר מהסכום שתוכנן במקור.

אלדן הציעה במכרז המוסדי אג"ח שקלית לא צמודה במח"מ של 3.2 שנים, ובריבית מקסימלית של 4.8%, אולם ביקוש ער מצד גופים מוסדיים הביא להפחתת הריבית ל-4.5%. אלו ראו לנגד עיניהם גם עמלת התחייבות מוקדמת של 0.5%, אשר לה הם זכאים, ושתגדיל את התשואה האפקטיבית שלהם בהנפקה.

מנתונים שפרסמה החברה עולה, כי חברות קרנות הנאמנות וגופי החיסכון לטווח ארוך רכשו במכרז המוסדי אג"ח ב-221 מיליון שקל - 59% מסך האג"ח שהונפקו. בין המשתתפים הגדולים ניתן למנות את ילין לפידות (55 מיליון שקל), מגדל (50 מיליון שקל), הכשרה ביטוח (27 מיליון שקל), מנורה מבטחים (24 מיליון שקל) ואלטשולר שחם (22 מיליון שקל). עוד עולה מהנתונים, כי חברות החיתום של הבנקים ובתי ההשקעות שהובילו את ההנפקה רכשו אג"ח ב-24 מיליון שקל. בנק אגוד רכש אג"ח ב-20 מיליון שקל עבור חשבון הנוסטרו שלו.

האג"ח של אלדן משקפות פרמיה של כ-400 נקודות בסיס על אג"ח ממשלתית במח"מ דומה, וכן פרמיה מהותית שנדרשה החברה לשלם ביחס למתחרותיה, קרדן רכב ואלבר. כך למשל, אג"ח ח' של קרדן רכב, בעלת מח"מ של 4 שנים, נסחרת בתשואה של 3.5%, ואילו אג"ח י"ד של אלבר, בעלת מח"מ של 3.3 שנים, נסחרת בתשואה של 3.2%.

הפער המהותי בין החברות הוא פועל יוצא של מצבן הפיננסי, שמתבטא גם בשוני בדירוג האשראי שלהן. אלדן זכתה לדירוג של Baa1 (מקביל ל-BBB פלוס), שנמוך בדרגה אחת מהדירוג של אלבר (A3) ובשתי דרגות מהדירוג של קרדן רכב ושל ש. שלמה החזקות (A).

אלדן נשענה עד כה בעיקר על הלוואות קצרות-טווח מצד הבנקים והגופים המוסדיים, ומצב זה יצר לה לחץ תזרימי ודרישה למיחזור בתדירות גבוהה, שעלתה בריביות גבוהות על הלוואותיה. כך למשל, בסוף ספטמבר 2014 דיווחה החברה כי במאזנה הלוואות בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, שמחציתן אמורות להיפרע במהלך 2015. הריבית המשוקללת של החברה על הלוואות בנקאיות עמדה בסוף 2013 על 5.3% - גבוה משיעור הריבית שתשלם על האג"ח החדשות.

בינואר-ספטמבר 2014 הסתכמו הפסדיה של אלדן ב-21 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2013 כולה סיכמה בהפסד של 19 מיליון שקל.

אלדן פועלת בשלושה תחומים - ליסינג תפעולי, השכרת כלי רכב ונדל"ן להשקעה בישראל - ומעסיקה כ-800 עובדים. החברה הוקמה בשנת 1965. בעל השליטה יוסי דהן משמש כיו"ר ונשיא החברה, ובניו, שי ושלמה, כמנכ"לים משותפים. לקראת הנפקת האג"ח שודרגו תנאי ההעסקה של השלושה: אלדן תשלם לחברת הניהול המשפחתית 300 אלף שקל לחודש (3.6 מיליון שקל לשנה).