נעילה חיובית באירופה; HSBC דיווח על ירידה של 17% ברווח

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות, והנפט יורד היום כ-3%

בנק HSBC / צלם: רויטרס
בנק HSBC / צלם: רויטרס

עליות נרשמו היום (ב') במסחר בבורסות אירופה, על רקע ההסכם שהושג עם יוון. המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות, והנפט יורד היום כ-3%.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הזהיר בסוף השבוע כי ישנם "קשיים משמעותיים" בדרך להסכם סופי בין יוון לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, וזאת על רקע הארכת תוכנית הסיוע ב-4 חודשים לשם המשך קיום מו"מ בין הצדדים על הסדר חוב. כזכור, ממשלת יוון דורשת הפחתת חוב וסיום תוכנית הצנע, אולם בגוש האירו, בהובלת גרמניה, מתעקשים שיוון תיצמד לתוכנית הסיוע המקורית ותמשיך בצנע וברפורמות.

ביום שישי סוכם בפסגה של שרי האוצר של אירופה להאריך את הסיוע ליוון ב-4 חודשים נוספים, ולא ב-6 חודשים כפי שביקשה יוון. ההארכה תקנה ליוון עוד זמן לנהל מו"מ על הסדר חוב קבוע, שכן תוכנית הסיוע הייתה אמורה להסתיים בסוף החודש. יוון העבירה לנושיה שורה של רפורמות שהיא תתחייב לבצע בתמורה להארכת תוכנית הסיוע ב-4 חודשים. אותן רפורמות ייבחנו כעת מקרוב בידי האיחוד האירופי וקרן המטבע. "ניצחנו בקרב, לא במלחמה", אמר ציפראס בתגובה להארכת הסיוע.

בהראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי עד כה, כ-440 חברות מתוך 500 החברות במדד S&P 500 פרסמו דוחות. ניתוח הדוחות מראה על גידול ברווחים בשיעור ממוצע של 4.5% מול הרבעון הקודם כאשר הצפי היה לגידול של 0.4% בלבד וסה"כ כ-70% מהחברות היכו את התחזיות המוקדמות.

אלעד שמש האסטרטג הראשי של קולמקס מציין היום כי "מדד ה-S&P 500 הצליח סוף סוף לחצות את קו 2100 הנקודות. במשך תקופה ארוכה נקודה זו סומנה כמחסום בעקבות ריבוי פקודות מכירה וגידור באמצעות מכשירי מסחר מתקדמים. העובדה כי השווקים הצליחו לחצות רמה זו מסמנת כי השווקים מקבלים בהדרגה את המסר המרגיע מצד הבנק הפדראלי , אינם חוששים כרגע מאפקט מסוכן באירופה ומעל הכל חסרי אלטרנטיבה עבור הכסף הזול. חשוב להדגיש כי רמה זו הפכה לרמה קריטית כאשר בחדרי העסקאות ניתן לזהות ביקוש ער למכשירי גידור מתחת לרמה זו אשר הפכה למדרגה עבור השווקים בטווח הקצר".

מניית HSBC נסחרת לאחר שהבנק דיווח היום על ירידה של 17% ברווח לפני מס ב-2014.

עליות נרשמו היום (ב') בבורסות אסיה לאחר המגמה החיובית בוול סטריט ואירופה ביום שישי וההסכם שהושג מול יוון. מדד הניקיי בטוקיו טיפס לשיא חדש של 15 שנים.

השווקים של הונג-קונג, סינגפור ודרום קוריאה שבו לפעילות היום ואילו בסין וטאיוואן עדיין חוגגים את ראש השנה הסיני.

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירתו השבועית כי "ההסכם שהתקבל מול יוון מסמן באופן ברור שבסופו של דבר היוונים הם אלו שהתקפלו. תוכנית הסיוע הנוכחית תמשך גם במהלך הדיונים על התוכנית הבאה, למרות שראש הממשלה ציפארס הכריז במסגרת המשא ומתן ש"התוכנית הנוכחית מתה". יתרה מכך, גם התוכנית הבאה תתבסס בעצמה על המתווה של התוכנית הנוכחית, כלומר צעדי הצנע ביוון יימשכו. נקודה נוספת המלמדת על הכניעה של יוון היא שעל אף שיוון רצתה שחלק מכספי הסיוע שמיועדים להלאמת בנקים (במקרה הצורך) יועברו לממשלה לשימושים נוספים, שרי האוצר של גוש האירו החליטו שתנאי זה לא מתקבל וכספים אלו ימשיכו להיות מיועדים לקריסת בנקים בלבד. לבסוף, למרות שאותו ציפאריס כבר הכריז מוקדם יותר החודש שהטרויקה "גמורה", ה-IMF נשאר חלק מתוכנית הסיוע והטרויקה נשארת טרויקה".

"אנו מדגישים את הכניעה של יוון כיוון שלכניעה זו יש חשיבות גדולה לקראת הבחירות בספרד בסוף השנה. כמו ביוון, גם בספרד הוקמה בשנה שעברה מפלגה המתנגדת לתוכניות הצנע שכופה הטרויקה וכמו ביוון גם בספרד מפלגה זו מובילה בסקרים. לכן, לגרמנים אסור היה בשום אופן להראות למדינות הגוש שהם מוכנים לאיזושהי גמישות במהלך המו"מ מול יוון. המו"מ בין יוון ליורוגרופ השבוע והמגמות במרוץ לבחירות בספרד ילמדו אם הגרמנים הצליחו לייצב את הסביבה הפוליטית באירופה", אומר גרינפלד.

בטוקיו נחלשה מניית טאקאדה ב-3% על רקע קנס גדול שקיבלה מהרשויות בארה"ב בעקבות הכשלים שהתגלו בכריות האוויר שהיא מייצרת.