תגובות להורדת הריבית: "הרחבה כמותית היא לא מילה גסה"

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "לאחר ההורדה הנוכחית כלי הריבית כבר אינו אפקטיבי כלל, ויהיה מעניין לראות באילו דרכים נוספות יתמוך בנק ישראל במשק אם יידרש לכך"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

"חובבת ההפתעות המוניטריות מבנק ישראל מפשילה שרוולים במאבק בדיפלציה ומצטרפת לשורה של בנקים מרכזים אשר עשו כך לאחרונה. בהתנהלות הקיימת של בנק ישראל הרחבה כמותית בעתיד הנראה לעין היא לא מילה גסה בתרחיש שהאינפלציה במשק תמשיך להיות נמוכה גם באביב", כך אומר יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון, לאחר הורדת הריבית על ידי בנק ישראל.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "הצעד הינו אמירה של הבנק המרכזי על נכונותו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו, עד תומם, על מנת להמשיך ולתמוך בצמיחה במשק ולהחזיר את האינפלציה לתוך תחום היעד שנקבע (1-3 אחוז). אנו מניחים כי בחודשים הבאים, לאחר מדד פברואר, נחזור לראות מדדים חיוביים עקב האצה מסוימת בפעילות במשק, גידול בצריכה הפרטית וסיום תהליכי הורדת מחירים מבניים כמו מים וחשמל. לאחר ההורדה הנוכחית כלי הריבית כבר אינו אפקטיבי כלל, ויהיה מעניין לראות באילו דרכים נוספות יתמוך בנק ישראל במשק אם יידרש לכך".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו: "בנק ישראל פעל כצפוי והפחית את שער ריבית השקל במטרה לתמוך ביצוא ולצמצם את היבוא. המהלך הינו הכרחי על רקע מלחמת המטבעות הגלובלית והפחתת הריבית המבוצעת ע"י מדינות במטרה לתמוך בתנאי הסחר כפי שבוצע במדינות כבאירופה, שוויץ ארה"ב אוסטרליה, רוסיה ואף סין להערכתנו בטווח הקצר גורמי הפיחות נותרו תקפים ותומכים בפיחות השקל לעבר רמת ה 3.95 שקל לדולר ויותר אולם בראיה לטווח ארוך השקל עשוי לשוב ולהתחזק לעבר רמת 3.70 ופחות".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, ציין כי "בנק ישראל פעל נכון כאשר ניסה באמצעים מוניטריים לגרום לצרכן הישראלי לוותר על חיסכון ולצאת לצרוך שוב תוך כדי שהוא מאותת למשק שבכל פעם שתהיה האטה בביקושים תחול פעולה מוניטרית. לצערי הדפלציה האחרונה לא מבשרת טובות למרבית האוכלוסיה הצעירה בישראל, כי כתוצאה מהורדת הריבית, מחירי הנדל"ן ימשיכו לנסוק בעקבות המשך ביקש יתר למשכנתאות".

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "בזמן שכל המפלגות מפריחות סיסמאות בחירות שנוגעות למצוקת הנדל"ן ויוקר המחיה, בנק ישראל ממשיך להפחית את הריבית אך מונע מהזוגות הצעירים ליהנות מכך. מאז ההחלטה על מגבלות לקיחת משכנתא בריבית משתנה, הזוגות הצעירים הפסידו בפועל עשרות אלפי שקלים על תשלומי ריביות מיותרות. כל עוד סביבת הריבית ממשיכה להיות נמוכה, ואף לרדת, יש להתערב במצב ולאפשר גם לזוגות הצעירים ליהנות מכך".

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלי תמיר פישמן: "מלחמת המטבעות בעולם מחייבת צעדים משמעותיים על מנת לשמור על רמת צמיחה סבירה בייצוא הישראלי שהוא אבן קיומה של הכלכלה הישראלית. להערכתנו, אם הנתונים לא ישתפרו, תיתכן הורדה נוספת ואף פתיחה בהליך של הרחבה כמותית".

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות: "השאלה היא מה הלאה? האם בבנק ישראל מתכוונים להילחם בהיחלשות האירו? האם לבנק ישראל יש כוונה להשתמש בבזוקות כמו ה-ECB במידת הצורך? האם אנו בדרך לריבית שלילית כמו בחלק מהמדינות באירופה? אם כן, שיהיה בהצלחה, רק כדאי לשים לב שמצב המשק הישראלי רחוק מזה של גוש האירו".

חן הרצוג, הכלכלן הראשי, BDO Consulting Group: "הורדת הריבית מהווה הכרה של בנק ישראל כי המשק נמצא בתוואי האטה. אולם המשק כבר הפנים מצב של ריבית אפסית, והורדת הריבית לבד לא מספיקה כדי לחזור לתוואי של צמיחה".