בעידוד יוון וג'נט ילן: בורסות אירופה ננעלו בעליות

מחירי הנפט יורדים ■ HSBC דיווח על צניחה של 17% ברווח הרבעוני ■ יו"ר הפד ג'נט ילן תפתח היום את העדות החצי שנתית בקונגרס - תרמוז על מועד העלאת הריביות?

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות, לאחר שנודע כי גוש האירו קיבל את הרפורמות שהגישה יוון, ועל רקע עדותה החצי-שנתית של ג'נט ילן בקונגרס האמריקני.

המועצה האירופאית וה"אירוגרופ" הודיעו היום כי רשימת הרפורמות שהעבירה יוון מספיק טובה על מנת להתקדם לעבר הארכת תוכנית החילוץ.

רשימת ההתחייבויות של יוון כוללת המשך מכירת נכסים במדינה, קיצוץ עלויות הפנסיה, אי העלאת שכר המינימום ורפורמות מסוימות במיסוי. צעדים אלה גררו בימים האחרונים תרעומת מצד הציבור היווני, ומסתמנת מחאה גוברת כלפי מה שמכונה "בגידה" של הממשלה החדשה בעקרונותיה.

שר האוצר של יוון יאניס וארופקיס העביר אמש בשעות הלילה המאוחרות את רשימת הרפורמות לנושים הבינלאומיים של יוון, רגע לפני שמועד האולטימטום שהציבו לה שרי האוצר של גוש האירו. לפני שהרשימה אושרה על ידי שרי האוצר היא נבחנה על ידי הבנק המרכזי האירופאי וקרן המטבע הבינלאומית.

נזכיר, ביום שישי שרי האוצר של גוש האירו הגיעו להסכם פשרה עם יוון ואישרו לה הארכה של תוכנית הסיוע שהייתה אמורה לפוג ב-28 בפברואר, ב-4 חודשים נוספים וזאת בתמורה לכך שיוון תגיש עד יום שני בלילה רשימת מצומצמת של צעדי צנע.

ג'נט ילן, יו"ר הפד, אמרה היום בעדותה החצי-שנתית מול הקונגרס כי לא תהיה העלאה של הריבית בישיבות הקרובות. בעדותה מול הקונגרס, ילן ציינה כי הריבית תעלה רק כשתנאי שוק העבודה ימשיכו להשתפר וכשהאינפלציה תחזור לכיוון 2%. "מידה רבה של הרחבה מוניטרית עדיין ראויה", אמרה ילן, והוסיפה כי בקרוב הפד יתחיל לשקול העלאת הריבית על בסיס כל פגישה.

מניית BHP Billiton מזנקת ביותר מ-3% לאחר שדיווחה על תוצאות טובות מהצפי ופרסמה תוכנית לצמצום ההוצאות. מניית Finmeccanica SpA מזנקת ביותר מ-4% לאחר שחברת Hitachi הודיעה כי היא מוכנה לרכוש חלק מעסקי החברה האיטלקית תמורת כ-916 מיליון דולר.

מניית HSBC צנחה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ג') במגמה מעורבת, בצל המשך ירידת מחירי הנפט. הבורסה בסין סגורה גם היום לרגל ראש השנה הסיני. הבורסה בהונג קונג סיימה באדום בעוד מדד הניקיי טיפס בכ-0.7%.

מדד ההנג-סנג רושם ירידות של כ-0.4% כאשר מניית בנק HSBC הובילה את הירידות במדד בצל דוחות מאכזבים במרכזם צניחה של 17% ברווח ברבעון הרביעי של 2014 ולאחר שחתכה את התחזיות לרבעון הנוכחי.

גם מניות הקזינו רשמה ירידות חדות. נציין את Galaxy Entertainment ו-Sands China שמאבדות יותר מ-2%.