הפטנט האמריקאי: קבוצות ספורט שמחזיקות בבעלות על ערוצי שידור

קבוצת הבייסבול אריזונה דיאמונדבקס תקבל 1.5 מיליארד ד' ב-20 שנה מהשלוחה המקומית של רשת FOX ■ הפרט המעניין בעסקה: כמו קבוצות רבות אחרות בארה"ב - היא תקבל גם מניות בערוץ המשדר שלה

אריזונה דיאמונדבקס, MLB, בייסבול / צלם: רויטרס
אריזונה דיאמונדבקס, MLB, בייסבול / צלם: רויטרס

שוק זכויות השידור בארה"ב ממשיך לרשום עסקאות יוצאות דופן, שמציגות בכל פעם מחדש את המשמעות האדירה של הספורט עבור ערוצי הטלוויזיה. העסקה האחרונה היא של קבוצת הבייסבול אריזונה דיאמונדבקס עם רשתFox Sports Arizona, שתעמוד על 1.5 מיליארד דולר ל-20 שנה - ממוצע של 75 מיליון דולר בעונה.

אבל זה לא רק הכסף שיקבלו הדיאמונדבאקס: כמו עסקאות דומות שנעשו בשנים האחרונות, במסגרת ההסכם תקבל קבוצת הבייסבול גם אחוזים בערוץ Fox Sports Arizona ולמעשה תהפוך לאחת מהבעלים של ערוץ הספורט המקומי מבית Fox. יש לצין שאריזונה נהנית משוק טלוויזיה גדול במיוחד, בזכות העובדה שנתוני הרייטינג שלה כוללים אזורים מארבע טריטוריות - אריזונה, נבאדה, ניו מקסיקו וקולורדו.

נכון לתחילת 2014, ל-14 מתוך 30 הקבוצות ב-MLB יש החזקות ברשתות השידור המקומיות המשדרות את המשחקים שלהן. כך לדוגמה, במסגרת הסכם שידורים קיבלה בולטימור אוריולס בעלות על 86% מרשת MASN, ניו יורק מטס שחתומה עם ערוץ הספורט המקומי SNY עד שנת 2030 גם קיבלה 65% מהבעלות על הערוץ; יוסטון אסטרוס קיבלה 45% בעלות על ערוץ CSN Houston בנוסף ל-1.6 מיליארד דולר שתקבל עד שנת 2032 וכו'.

למי זה טוב? לכולם: ערוצי השידור נהנים כמעט תמיד מזינוק בשווי של הערוץ בזכות ההצטרפות של קבוצות ספורט. חלק מהקבוצות נהנות במסגרת ההסכם - מלבד הכסף שמועבר להן בכל שנה עבור זכויות שידור - גם מהשתתפות ברווחים של הערוצים. כך הן מצליחות להשאיר יותר כסף אצלן ולהימנע מהעברתו אל יתר הקבוצות: לפי ההסכם הקיבוצי בליגת הבייסבול, מכל הסכם שידור מקומי שקבוצה חותמת עם ערוץ שידור היא מחויבת להעביר 34% ליתר 29 הקבוצות. באופן הזה מבטיחה הליגה שהקבוצות הקטנות משוקי הטלוויזיה החלשים יוכלו בכל זאת להתקיים. במקרה הנוכחי של הדיאמונדבאקס, מתוך 75 מיליון דולר לעונה היא תיאלץ להיפרד מדי שנה מ-25 מיליון דולר שיועברו לקבוצות ה-MLB. ברגע שקבוצה חותמת גם על הסכם השתתפות ברווחים עם הערוץ המשדר אותה, לפי ההסכם הקיבוצי היא לא מחויבת להעביר את הרווחים הללו ורשאית לשמור אותן לעצמה.