"ענף הנדל"ן נמצא בשלב של מוות קליני"

"ענף הנדל"ן נמצא במצוקה קשה, אנחנו נמצאים עכשיו בשלב של מוות קליני. משבר הדיור יצא משליטה. כיום, החסם המרכזי הוא השלטון בכבודו ובעצמו. שר האוצר מנטרל את שר הפנים שמנטרל את שר הבינוי וכך הלאה". כך פתח ואמר עו"ד שרגא בירן יו"ר ומייסד המכון לרפורמות מבניות במושב הנעילה של ועידת הנדל"ן של גלובס שהתקיימה אתמול (ב').

עו"ד בירן, המקדם כבר תקופה ארוכה תוכנית משלו לטיפול במשבר הנדל"ן בעיקר באמצעות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים, המשיך ואמר כי ההתנהלות של הממשלה כמו גם של רשות מקרקעי ישראל איננה מקדמת את הפתרון: "בעשור האחרון גבתה רשות מקרקעי ישראל כ-50 מיליארד שקל על שיווק קרקעות ומחיר דירה ממוצעת רק עלה. בשנת 2012 לבדה גבתה רמ"י 8.5 מיליארד שקל בעבור שיווק הקרקעות. מדובר במערכת שיצאה מגדרה והפכה את רמ"י למערכת גביית מסים בלתי פרוגרסיבית ושחורה כדי לגבות מס שאינו קרוי מס, וזה המס השחור ביותר כי הוא נופל על עניי ישראל. המשבר הזה כבר חרג מהמסגרת. אנחנו מנסים להציג פתרון, להכריז מלחמה על שכונות העוני של מדינת ישראל. לרכז את המאמץ על ידי התחדשות עירונית. במדינת ישראל יושבים כ-750 אלף משפחות, במרכזי הערים, גם בירושלים ובתל אביב, במקומות שאפשר לטפל בהם. זה לא מתקבל על הדעת שבאותו הזמן גובה המדינה מאות אלפי שקלים על הקרקע לכל יחידת דיור".

בירן הוסיף כי "במשך כל הדיון כאן בוועידה היום לא היה אחד שדיבר על שכונות העוני כפוטנציאל להגדלת הבנייה במדינת ישראל. ככל שלא תהיה מנהיגות שתאחד את המערכת הפוליטית ושתספק פתרונות לדיור בהישג יד, הכאוס הזה שאנחנו עדים לו של גביית מיסוי שחור והיעדר פתרונות דיור אמיתיים לא ייפתר. הממשלה הבאה תהיה חייבת לטפל בנושא החברתי".