חוו"ד לאוה"ה: בעלי המניות לא יצביעו על חלוקת מניות לאומי

חברת הייעוץ לגופים מוסדיים אנטרופי תומכת בחלוקת המניות כדיבידנד בעין: "אוה"ה אינה מספקת ערך חיובי לבעלי מניותיה בנושא זה"

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

חלוקת החזקות אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) בבנק לאומי כדיבידנד בעין הולכת ומסתבכת. היום (ג') פרסם דירקטוריון אוה"ה הודעה כי קיבל חוות-דעת מפרופ' אסף חמדני, ולפיה לא ניתן לחלק את המניות ללא אישור בית המשפט. על רקע הודעה זו, שצפויה לעכב אפשרות של חלוקת המניות כדיבידנד בעין, צנחה במהלך היום מניית אוה"ה בכ-5%.

נזכיר, כי ביום ראשון הקרוב, 1 במארס, אמורה הייתה אסיפת בעלי המניות של אוה"ה להחליט האם לחלק לבעלי המניות של אוה"ה את מניות בנק לאומי (5%) - ההחזקה המרכזית של החברה.

האסיפה זומנה על רקע דרישה של כמה מבעלי המניות בחברה לחלק את המניות. דירקטוריון אוה"ה נמצא בניגוד עניינים בסוגייה זו, שכן חלוקת המניות כדיבידנד בעין עלולה להביא לפירוקה של אוה"ה (ההחזקה בלאומי מהווה קרוב ל-90% מנכסיה).

במסמך שפרסם היום מסביר הדירקטוריון, כי לא ניתן לחלק את המניות שכן יתרת העודפים הצבורים בחברה עומד על 191 מיליון שקל, בעוד שווי ההחזקה במניות לאומי, נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד, הוא 991 מיליון שקל. "שווי המניות גבוה באופן משמעותי מיתרת העודפים שמהם מותרת חלוקת דיבידנד בעין, והיא מהווה חלוקה אסורה על פי חוק החברות", כותבת אוה"ה.

עוד מוסיפים בדירקטוריון: "האסיפה הכללית אינה מוסמכת לקבל החלטה בדבר חלוקת דיבידנד שלא מתוך הרווחים הנקיים, ולפיכך ההצעה שעל סדר היום באסיפה בשבוע הבא חורגת מסמכות האסיפה".

גם אם מבחינה משפטית צודק דירקטוריון אוה"ה, הרי אין הוא מתחייב לפנות לבית המשפט ולבקש את חלוקת הדיבידנד בעין, מה שמעיד על כך שנראה כי באוה"ה מבקשים להרוויח זמן. כעת נותר לראות האם האסיפה אכן תבוטל והדיון יעבור לביהמ"ש (בנושא הוגשה כבר תביעת ייצוגית בתחילת השנה), או שההצבעה באסיפה בשבוע הבא תהפוך להיות הצבעה על עצם הפנייה לביהמ"ש.

אנטרופי ממליצה לאשר החלוקה

בתוך כך, ל"גלובס" הגיעה עבודה, שהכינה חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי, בנושא חלוקת המניות. העבודה ממליצה להם לאשר את חלוקת המניות כדיבידנד בעין. "במונחי שווי שוק, קיים ערך גבוה יותר בהחזקה ישירה של מניות לאומי ביחס להחזקתן באמצעות החברה, ולמעשה לאורך זמן החברה אינה מספקת ערך חיובי לבעלי מניותיה בהקשר של החזקתה העיקרית", נכתב שם.

באנטרופי מנמקים את החלטתם בדיסקאונט העמוק, שבו נסחרת אוה"ה לעומת החזקותיה בלאומי. אנטרופי מציינת, כי נכון לתאריך 15 בדצמבר עמד הדיסקאונט על 32%, כלומר שווי החזקות אוה"ה בלאומי עמד על קרוב למיליארד שקל, בעוד שווי אוה"ה עמד על כ-656 מיליון שקל בלבד.

נציין, כי מאז הצטמצם הדיסקאונט לפחות מ-20%, אולם הצמצום נבע מהציפייה בשוק לחלוקת הדיבידנד בעין הקרובה. באנטרופי מעריכים, שהדיסקאונט ישוב להתרחב או שחלוקת המניות לא תצא לפועל.

האנליסטיות נועה צבי ומיכל אלרואי מאנטרופי כותבות, כי אוה"ה מציגה תשואה על ההון נמוכה לבעלי מניותיה, של פחות מ-2% בשנים האחרונות, ומצביעות על שיעור הוצאות גבוה ביחס להכנסות, שעה שיותר מ-80% מההוצאות - הוצאות הנהלה וכלליות.