אזהרת רווח לבנק לאומי: צופה רווח אפסי ברבעון החולף

הסיבות: ההסכם הקיבוצי עם העובדים וההנחיה להציג את הקיטון בהתחייבויות, פיצול מניות החברה לישראל והפחתת שווי קנון, וכמובן הפחתת הענק בגין ההסדר עם הרשויות בארה"ב בפרשת הסיוע להעלמות המס של לקוחות

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

3 ימים אחרי שבנק דיסקונט הודיע על אזהרת רווח, היום הגיע תורו של בנק לאומי להודיע כי הוא צפוי לרשום רווח אפסי בדוחות הרבעון הרביעי של שנת 2014 שיתפרסמו בעוד שבועיים בעקבות סדרה של הפרשות חד-פעמיות בגובה של 380 מיליון שקל. נציין כי רוב הסיבות שהביאו לרווח האפסי בלאומי שונות מאלה של דיסקונט.

הטריגר לפרסום אזהרת הרווח היה סירובו של בנק ישראל כי לאומי ברווח של 400-500 מיליון שקל כתוצאה מהסכם השכר אליו הגיע עם העובדים שלו לפני מספר שבועות. לפי ההסכם, אמור מנגנון הטייס האוטומטי (מנגנון תוספות השכר) לרדת מ-5.8% ל-4.3%-4.8% במדורג בשנים הקרובות, מה שמביא לירידה של 600-700 מיליון שקל בהתחייבויות הפנסיוניות של הבנק לעובדיו, וכתוצאה מכך לשיפור ברווח.

מה מוחק את הרווח של לאומי
 מה מוחק את הרווח של לאומי

אלא שבפיקוח על הבנקים לא הסכימו שלאומי יכירו ברווח זה באופן מיידי, ובמקום זאת הם מאפשרים להם להכיר ברווח החל משנת 2015, ובצורה מדורגת. במקביל לכך, מבצע בנק לאומי עוד סדרה של הפרשות חד-פעמיות ברבעון זה שמביאות אותו לרווח אפסי (בלאומי בנו על כך שהרווח מהסכם השכר יחפה על שאר ההפרשות).

נזכיר כי המפקח על הבנקים הורה לבנקים להגדיל את ההפרשה בתחום ההלוואות למשקי בית, וזאת על רקע הצמיחה החדה בתחום שלא לוותה בגידול בהפרשות. על רקע הוראה זו צפוי לאומי לבצע הפרשה של 170 מיליון שקל, שתגרע לו 110 מיליון שקל מהרווח.

בנוסף, נכון לסוף שנת 2014 ללאומי החזקה של כ-18% במניות החברה לישראל (מאז הוא מכר חלק מהמניות). החברה לישראל פיצלה ברבעון הרביעי חלק מהחזקותיה לחברה חדשה הנקראת קנון. תהליך הפיצול גרם לחברה לישראל לרשום הפסד של כמיליארד שקל, הגורע מרווחי לאומי עוד 220 מיליון שקל. בנוסף לכך מבצע לאומי הפרשה גם בגין הפעילות שלו ברומניה שגורעים לו מהרווח הנקי 50 מיליון שקל.

ההפרשות נובעות מדרישה של הרגולטור ברומניה מהבנקים במדינה לבצע הפרשה גדולה להפסדי אשראי. את שנת 2014 צפוי הבנק לסיים עם רווח של 1.6 מיליארד שקל, והתוצאות הן כאלה שבנק אינו עומד ברף המצדיק חלוקת בונוסים.