"הנפקות מדיה חברתית יזריקו לוול סטריט 200 מיליארד דולר"

ג'וזף גרינקורן, מומחה למסחר בחברות לפני הנפקה בוול סטריט ומנכ"ל מוריס גרופ: "חגיגת ההנפקות תימשך ב-2015 ו-2016 בהובלת חברות כמו אובר, פינטרסט ודרופ בוקס, שיונפקו בשווי של עשרות מיליארדי דולרים"

חגיגת ההנפקות צפויה להימשך גם ב-2015 וב-2016. כך מעריך ג'וזף גרינקורן, מומחה למסחר בחברות לפני הנפקה בוול סטריט ומנכ"ל מוריס גרופ. להערכתו, השמות החמים של שוק ההנפקות בשנה הקרובה יהיו אובר, פינטרסט דרופבוקס וספוטיפיי. אובר - אפליקציית ההסעות החברתית צפויה להוביל עם אחת מההנפקות הגדולות השנה בוול סטריט. החברה שנסחרת כיום בשווי של כ-40 מיליארד דולר, צפויה לצאת להנפקה בשווי ראשוני של כ-60 מיליארד דולר. הוא הוסיף כי בסך הכל, בשנה הקרובה וול סטריט צפויה לקבל הזרקת מזומן של כ-200 מיליארד דולר מהנפקות של חברות מדיה חברתית.

גרינקורן הוסיף עוד כי בתחום ההנפקות הראשוניות בוול סטריט, צפויה להיות דומיננטיות מובהקת של מניות הקשורות בתחום המדיה החברתית והטכנולוגיה. שתי חברות נוספות צפויות לצאת בהנפקה בהיקף ראשוני של כ-20 מיליארד דולר. הראשונה היא פינטרסט, רשת חברתית המבוססת על שיתוף תמונות בהתאם לנושאים נבחרים, שגייסה לאחרונה 500 מיליון דולר על פי שווי נוכחי של כ-11 מיליארד דולר. החברה השנייה היא חברת האיחסון בענן דרופבוקס שצפויה כאמור לצאת להנפקה בשווי דומה לפינטרסט. חברה נוספת שצפויה לצאת לציבור בוולסטריט היא Spotify - המספקת שירות מוזיקה דיגיטלי למנויים בתשלום שצפויה לצאת בהנפקה "צנועה" של כ-10 מיליארד דולר.

גרינקורן מוסיף כי חגיגת ההנפקות צפויה להימשך גם ב-2016 שבה נראה ככל הנראה בתחילת השנה הנפקות של סנאפצ'ט - אפליקציית שיתוף התמונות לזמן קצוב שצפויה להיות מונפקת בשווי של כ-30 מיליארד דולר ו-Airbnb - המחברת בין שוכרים למשכירי דירות לטווח קצר שצפויה להיות מונפקת בכ-20 מיליארד דולר. זאת, לעומת הערכת שווי נוכחית של 19 מיליארד דולר לסנאפצ'ט וכ-10 מיליארד דולר ל-Airbnb.

גרינקורן ציין כי שווי החברה בהנפקה משקף רווח שלעיתים מגיע למאות אחוזים לאלה שהשקיעו בחברה כשזו היתה חברת הזנק פרטית, גם בשלבים יחסית מאוחרים בהתפתחות החברה. עם ההנפקה, חלק מהחברות הציגו עלייה של עשרות ואף מאות אחוזים בשווי החברה עם הנפקת החברה לציבור בטווח של ימים ושבועות מיום ההנפקה. בהתאם למחיר המניה בהנפקה, שווי החברה עשוי לעלות בשיעורים גבוהים במיוחד. מדובר בחברות המוכרות לציבור, שיש להן מספר משתמשים גבוה במיוחד והמותגים שלהם מוכרים מאוד לציבור המשקיעים הפרטיים והמוסדיים בארה"ב.