נעילה חיובית באירופה; האירו צונח 1.4% מול הדולר

יוסי פריימן: "על רקע הרמה הנמוכה בה שוכן "מדד הפחד" (VIX) וניסיון העבר הרי שבהעדר פחד בשווקים המועד המתאים לתחילתו של תיקון שערים וחולשה קרב"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, ברקע פרסום נתוני מאקרו. האירו צונח בכ-1.4% מול הדולר ל-1.122 אירו לדולר, לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב.

בזירת המאקרו, הבנק המרכזי האירופי פרסם היום כי הלוואות הבנקים לסקטור העסקי נמצאוף על סף נקודת מפנה לאחר ירידה של כמעט 3 שנים. ע"פ הנתונים, ההלוואות לסקטור העסקי ירדו בינואר ב-0.1% בהשוואה לחודש המקביל ב-2014 ולאחר ירידה של 0.5% בדצמבר.

בגרמניה פורסם כי מספר המובטלים ירד ב-20 אלף בפברואר, לאחר ירידה של 10,000 בינואר. שיעור האבטלה המתואם נותר ברמה של 6.5% בפברואר.

בארה"ב, מרבית תשומת הלב מופנית למדד המחירים לצרכן שפורסם במקביל לנתוני תביעות האבטלה והצביע על ירידה של 0.7%, מעל הצפי בשוק שעמד על ירידה של 0.6%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, ירד ב-0.2% בעוד בשוק ציפו לירידה של 0.1%. בשיעור שנתי, קצב האינפלציה ירד ל-0.1%-.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "להערכתנו על רקע נתונים כלכליים חיוביים הצפויים להתפרסם היום באירופה ובהם נתוני האבטלה והאווירה העסקית לצד אימון הצרכנים, עשוי האירו להמשיך לשמור על תנועתו בתחום 1.1250-1.1480 דולר לאירו, מנגד בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני מדד המחירים לצרכן אשר בהתאם להצהרת יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי הגב' ילן אמש בקונגרס הרי שמדד חודש ינואר הצפוי להורות על ירידה של 0.6% הינו נתון המרחיק עוד יותר את מועד תזמון העלאת ריבית הדולר".

"לדברי ילן האינפלציה השנתית נדרשת לשוב לעבר רמת ה-2% בכדי לתמוך במהלך מצמצם של העלאת שער ריבית הדולר. "צפירת ההרגעה" שהשמיעו בשווקים למשמע דברי יו"ר גררה לירידה בציפייה להעלאה קרובה בריבית הדולר ותרמה לנסיקות בשוקי ההון לעבר רמות שיא, אולם, על רקע הרמה הנמוכה בה שוכן "מדד הפחד" (VIX) וניסיון העבר הרי שבהעדר פחד בשווקים המועד המתאים לתחילתו של תיקון שערים וחולשה קרב", אומר פריימן.

יום המסחר באסיה (ה') ננעל תוך עליות במדדים המובילים, לאחר סגירה יציבה בניו-יורק אתמול. מדד הניקיי בטוקיו לא עוצר ועולה לשיא חדש של 15 שנים.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול ביציבות כאשר 3 המדדים המובילים סיימו כמעט ללא שינוי. זאת ברקע המשך עדותה של יו"ר הפד ג'נט ילן ומספר נתוני מאקרו.

הפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית בישיבות הקרובות, כך עולה מדבריה של ילן אתמול מול הקונגרס, בעדותה החצי-שנתית. עם זאת, ילן הדגישה כי בקרוב הפד יחל לשקול העלאת ריבית על בסיס כל ישיבה כשלעצמה. אתמול המשיכה ילן בעדות והשיבה לשאלות המחוקקים. יו"ר הפד חזרה והדגישה כי הבנק המרכזי יעלה את הריביות רק כאשר הוא יהיה בטוח שהאינפלציה מתרוממת ובמסלול הגעה ליעד שהציב הבנק - קצב שנתי של 2%. במהלך העדות ילן ציינה כי אחת ההשלכות השליליות של ירידת מחירי הנפט היא פיטורים בענף האנרגיה.

החוזים על הנפט מסוג WTI לחודש אפריל טיפסו אתמול ב-3.5% ל-50.99 דולר לחבית, בעוד החוזים על הנפט מסוג ברנט טיפסו ביותר מ-4.5% לרמה של 61 דולר לחבית. היום נרשמות ירידות של כ-0.6% במחירי הנפט.

משרד האנרגיה האמריקאי פרסם אתמול את נתוני המלאים של הנפט, שהצביעו על עלייה של 8.4 מיליון חביות נפט, הרבה מעל הצפי בשוק שהצביע על עלייה של 3.6 מיליון חביות ולאחר שבשבוע הקודם מלאי הנפט טיפס ב-7.7 מיליון חביות. אומנם הנתון הצביע על עלייה בהיצע, עניין שהיה אמור לגרום לירידת מחירי הנפט, אך במקביל לפרסום הנתונים, שר הנפט הסעודי עלי אל-נעימי, אמר כי "השווקים רגועים והביקושים לנפט גדלים". במקביל, נתון נוסף שתומך בעליות המחירים בנפט הגיע מכיוונה של סין, שפ פורסם הבוקר כי פעילות הייצור צמחה בחודש החולף.

בטוקיו המשיכו לבלוט בעליות מניות הפיננסים. מניית סופטבנק רשמה עלייה של 1.6%.