העלמות המס בארה"ב: הפועלים ומזרחי יפרישו 70 מיליון דולר

(עדכון) - הפועלים יפריש 50 מיליון דולר, ומזרחי טפחות יפריש 20 מיליון דולר בגין הפרשה שבה הבנקים נחשדים בסיוע ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס ■ חלק מהסכומים הופרשו כ"כרית ביטחון", ויינתן להפרשה גילוי מלא בדוחות הקרובים

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות צפויים לבצע הפרשה בהיקף 70 מיליון דולר בדוחות הקרובים בגין חקירת הרשויות בארה"ב. לאחר שיחות של ראשי הבנקים עם המפקח על הבנקים דודו זקן, נקבע כי הפועלים יפריש 50 מיליון דולר ומזרחי טפחות יפריש 20 מיליון דולר בגין הפרשה שבה הבנקים נחשדים בסיוע ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. חלק מהסכומים הופרשו כ"כרית ביטחון" ויינתן להפרשה גילוי מלא בדוחות הקרובים. נזכיר, כי בגין פרשה זו שילם בנק לאומי קנס בגובה עתק של 400 מיליון דולר.

לפי הערכות, בנק הפועלים כבר ביצע הפרשה מסוימת בדוחות האחרונים, אולם לא "צבע" אותה כהפרשה בגין הפרשה, אלא סיווג כהוצאה אחרת, זאת באישור בנק ישראל. רשות ני"ע שלחה לבנק מכתב חריף ודרשה ממנו לתת גילוי מלא להפרשות ברבעון הקרוב.

הבנקים חוששים כי ביצוע הפרשה שכזו מהווה מעין הודאה בפני האמריקאים כי ביצעו את העבירות, וכי לא ברור איך יגיבו אליה.

בנוסף לדיונים בין הבנק המרכזי לבנקים גם יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, החליט להגביר את מעורבותו בעניין. בימים האחרונים שלח האוזר מכתב נוסף בסוגיה זו לבנק הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי. זאת, לאחר שלפני כמה שבועות שלח האוזר מכתב לארבעת הבנקים וביקש הבהרות לגבי מצבם וחשיפתם ללקוחות האמריקאים ולחקירה של הרשויות בארה"ב.

הבנקים ענו, ובימים האחרונים כאמור, שלח האוזר מכתב נוסף. ככל הידוע, התשובה שקיבלו הפועלים ומזרחי טפחות, שנגדם אכן מתנהלת חקירה, הייתה חריפה למדי. שני הבנקים נדרשו לתת גילוי מפורט על המגעים עם הרשויות בארה"ב, על שיקול הדעת שלהם בטיפול בפרשה והמהלכים שעשו בנדון. המשמעות של הדרישות הללו היא שהבנקים ייאלצו לבצע הפרשה בדוחותיהם. מכתבים אלה, נזכיר, הם במקביל לשיחות שמתנהלות עם זקן בנוגע להפרשה הצפויה.

נציין, כי הפועלים ומזרחי טפחות אינם נכללים בקבוצה שזכאית להצטרף להסכם הפשרה עם האמריקאים. אלא, שגם לאומי לא היה בקבוצה זו ועדיין חלק מהקנס ששילם התבסס בכל זאת על נוסחת הפשרה.

לפי מנגנון זה ישלם הבנק קנס בשיעור של 20% מהיקף הנכסים של לקוחותיו האמריקאים. זאת ועוד, אם חשבון הבנק נפתח לאחר ה-1 באוגוסט 2008 (כלומר, לאחר שהרשויות בארה"ב החלו לפעול בתחום זה) - שיעור הקנס בגין אותו חשבון יעלה ל-30% מהיקף הנכסים; ואם נפתח אחרי פברואר 2009, הרי שגובה הקנס מזנק ל-50% מהיקף הנכסים באותם החשבונות.

בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות נמצאים בתהליך מיפוי של הלקוחות האמריקאים (מזרחי טפחות נמצא בשלב מתקדם יותר ואף שכר את פירמת KPMG שתלווה אותו בכך), כך שלפי הנוסחה ניתן להעריך מה היקף ההפרשה. יחד עם זאת, הדיונים בימים אלה מול בנק ישראל הם בסוגיה האם להסתפק בהפרשה שלפי הנוסחה, או לבצע הפרשה גבוהה יותר.

בנק לאומי שילם כאמור קנס של 400 מיליון דולר בגין פרשה זו. הרכיב שנשען על הנוסחה הזו מתוך סך הקנס עמד על 157 מיליון דולר, כלומר היווה כ-40% מהקנס.

כאמור, ההפרשה לפי הנוסחה הזו לא תהיה ההפרשה היחידה שיבצעו הבנקים בגין הפרשה, ושאר הרכיבים יתבהרו יותר כאשר יתקדמו המגעים מול הרשויות בארה"ב. יחד עם זאת, ההערכות הן כי סך הקנס של הפועלים ומזרחי טפחות יהיה נמוך יותר ממה ששילם לאומי, וזאת לאור היקפי הפעילות של שני הבנקים בקרב הלקוחות האמריקאים שהיו קטנים יותר לעומת לאומי.