שלום-בית באי.די.בי? אלשטיין מעניק לבן משה עוד הזדמנות

אלשטיין מציע לבן משה הזדמנות נוספת להשקיע בחברה ולהגדיל את החזקתו בה ■ בנוסף נענה אלשטיין לדרישת בן משה לקיום בוררות ביניהם

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

מהלך מפתיע של אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי פתוח. בעוד שותפו מוטי בן משה דורש ממנו את מניות השליטה בקבוצה, מציע אלשטיין לבן משה הזדמנות נוספת להשקיע בחברה ולהגדיל את החזקתו בה. בנוסף, נענה אלשטיין לדרישת בן משה לקיום בוררות ביניהם ואף מסכים להשהות את דרישתו לביצוע שינויים בדירקטוריון עד ליישוב המחלוקות ביניהם.

במכתב ששלחו אמש עורכי הדין של אלשטיין, דוד חודק ואיתן אפשטיין, לעורכי הדין של בן משה, רענן קליר וגיורא ארדינסט, נכתב כי אלשטיין מסכים לקיום הליך בוררות בין השניים, בהתאם להסכם השליטה באי.די.בי עליו חתמו אשתקד. אלשטיין מציע כי ההליך ינוהל בידי בורר מוסכם בעל מוניטין, למשל שופט לשעבר מבית המשפט העליון או המחוזי, אולם דורש כי יקבע מראש שההליך יוגבל לתקופה של עד 45 יום בלבד. בנוסף, נדרש בן משה להודיע עד יום ראשון הקרוב אם יסכים לבוררות בתנאים אלה.

אלא שדווקא ההצעה השנייה, שהעביר אלשטיין לבן משה היא המעניינת יותר, והמאתגרת יותר עבור האחרון. עד לאחרונה החזיקו השניים את השליטה באי.די.בי בחלקים שווים - כל אחד ב-31.3% ממניות החברה, לאחר שהשקיעו במשותף כ-1.4 מיליארד שקל ברכישת מניותיה ובתשלום לנושי החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. עם זאת, התמונה השתנתה בהנפקת הזכויות שקיימה החברה בתחילת פברואר, כשבן משה בחר שלא להשתתף, ואלשטיין שהזרים מכיסו כ-392 מיליון שקל נוספים לחברה, הפך לבעל שליטה דומיננטי עם החזקה של 61.5%, בעוד הנתח של שותפו דולל ל-16.2% מהמניות בלבד.

ימים אחדים לאחר השלמת המהלך, פנה בן משה לאלשטיין בדרישה לרכוש ממנו 280 מיליון מניות ועוד 230 מיליון אופציות, תמורת כ-300 מיליון שקל, באופן שיהפוך את בן משה לבעל השליטה באי.די.בי עם החזקה של 65% ממניות הקונצרן.

הדרישה התבססה על שלוש טענות, ובראשן הסכם השליטה הקובע, כי אלשטיין מחויב להציע לבן משה מחצית מהמניות והאופציות שרכש בהנפקת הזכויות, ובאותו המחיר, קרי 130 מיליון מניות (22.7% מההון) ו-161 מיליון אופציות שנרכשו תמורת 196 מיליון שקל. שתי הטענות האחרת קשורות להעברות מניות אי.די.בי (באופן ישיר ובאופן עקיף), שביצע אלשטיין בין חברות שונות שבשליטתו, אשר מקימות לכאורה לבן משה את הזכות הסירוב המוקנית לו בהסכם לשליטה משותפת בקבוצה.

אלשטיין, באמצעות עורכי דינו, דחה בתוקף את הדרישה ובמכתב ששיגר לשותפו דרש לערוך שינויים בהרכב הדירקטוריון, שיתאימו למצב האחזקות החדש. בתגובה, ביקש בן משה בתחילת השבוע להפעיל את מנגנון הבוררות הקיים בהסכם ביניהם, ואלשטיין כאמור נענה לכך. אלא שבמקביל הוא מציג לבן משה, כי אם ברצונו לרכוש מניות של אי.די.בי, מן הראוי הוא שיעשה זאת ישירות מהחברה, באמצעות הקצאה פרטית או בכל דרך אחרת, ובאופן ששיביא לחיזוק ההון שלה. למעשה, מדובר בהזדמנות שניה שמעניק אלשטיין לבן משה, לחזור למעמד מוביל בקבוצה ולסיים את הסכסוך ביניהם בדרכי נועם. ההצעה תחומה בזמן של שבוע, אולם קשה לראות את בן משה משנה כעת את גישתו וחוזר להשקיע הון נוסף בחברה מבלי להפוך לאיש שקובע בלעדי את המהלכים בקבוצה.