ניצחון ל"ניטרליות האינטרנט": הספקיות לא יוכלו למכור "נתיב מהיר"

ההחלטה שהתקבלה ברשות התקשורת הפדרלית בארה"ב נועדה למנוע מחברות גדולות לשלם לספקיות האינטרנט תמורת מתן עדיפות לתוכן שלהן - ובכך להשיג יתרון על מתחרותיהן הקטנות

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

רשות התקשורת הפדרלית (FCC) בארה"ב הצביעה ברוב של 3 מול 2 בעד הפעלת רגולציה על אינטרנט בפס-רחב, שתאסור על חברות לשלם עבור מה שקרוי "נתיבים מהירים" שייתנו עדיפות לתוכן שלהן.

זהו ניצחון גדול עבור תומכי הניטרליות של הרשת. ניטרליות הרשת היא המושג שלפיו כל התכנים ברשת אמורים להיות מסוגלים לזרום באותה מהירות. אם לחברות עשירות מותר לשלם עבור גישה מהירה יותר ללקוחות, הדבר מעניק להן יתרון בלתי הוגן על פני חברות קטנות יותר, המציעות אולי מוצר עדיף. דבר זה חוסם את החברות הקטנות מהאפשרות של תחרות בתנאי שוק שווים.

יו"ר ה-FCC, טום וילר, העניק הצצה מוקדמת להצעה להבטיח את ניטרליות הרשת במאמר שפרסם מוקדם יותר החודש ב"וויירד". ההצעה תדאג לפיקוח על אינטרנט בפס רחב - הן קווי והן אלחוטי - תחת מה שייקרא Title II, שפירושו כי ששרות האינטרנט יסווג כשירות בדיוק כמו קו טלפון.

להצעה יהיו כמה מגבלות שנועדו להרגיע את חששות ספקיות שירותי האינטרנט. לדוגמה, ההצעה לא צעניק ל-FCC סמכות לפקח על מחירי שירות האינטרנט, כפי שהיא יכולה לעשות בשירותי טלפון, משום שהרשות אינה רואה בספקיות מונופולים כפי שהיא רואה בחברות הטלפון.

אבל זה לא נגמר כאן. חברות טלקום כמו ורייזון, קומקסט ואיי.טי אנד טי ינסו ככל הנראה להיאבק בהצעת הרשות. למעשה, איי.טי אנד טי כבר החלה לבנות את התיק שלה נגד הרשות. הקונגרס צפוי לנקוט צעדים בנוגע לניטרליות הרשת בחודשים הקרובים. בינתיים, ה-FCC תצטרך לפרסם את ההצעה המלאה - שאורכה, כך מוערך, יותר מ-300 עמודים - כדי שאנשים יוכלו לעיין בה ולהעיר הערות.

הטענות של ספקיות האינטרנט נגד החלטת הרשות הן שהרגולציה הממשלתית תמנע מהן להרחיב את הרשתות שלהן ולהציע מוצרים ושירותים חדשים ללקוחות. המפקפקים בכך סבורים שהחברות פשוט מעוניינות במקור לרווחים גדולים יותר מצד חברות שמפיצות תכנים באינטרנט.