הבורסה בת"א: המעו"ף ננעל בשיא חדש; אינסוליין קרסה 74%

הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש פברואר עם גיוסים של כ-470 מיליון שקל ■ כלכלני לאומי: "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק אינה נמוכה"

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (א') בעליות שערים של יותר מ-1% במדדים המובילים, כאשר המעו"ף העפיל שוב לשיא חדש ברמה של 1,535 נקודות. מדד הבנקים טיפס ב-1.3% בעוד מניות הגז בלטו במסחר וזינקו עד כ-6%. ביום שישי ננעל המסחר בבורסות אירופה בעליות בעוד וול סטריט חתמה את המסחר במגמה שלילית. מחזור המסחר הסתכם בכ-760 מיליון שקל.

הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש פברואר עם גיוסים של כ-470 מיליון שקל - החודש החזק ביותר מאז ספטמבר 2014. קרנות מניות חו"ל גייסו כ-360 מיליון שקל, 200 מיליון שקל מתוכם נותבו לקרנות המחקות. קרנות מניות בישראל רשמו גיוסים של כ-110 מיליון שקל, אם כי מתחילת השנה הן פודות כ-70 מיליון שקל. כך עולה מסיכום חודש פברואר של מיטב-דש.

באסיה, נתון רשמי של מדד מנהלי הרכש של סקטור התעשייה בסין שפורסם היום (א') עומד על 49.9 נק' בפברואר לעומת 49.8 נק' בינואר. כלכלנים ציפו למדד של 49.7 נק'. רמה גבוהה מ-50 נק' מצביעה על התרחבות ומנגד מדד נמוך מ-50 נק' מצביע על התכווצות בתעשייה. נתון מדד מנהלי הרכש של השירותים בסין שפורסם אף הוא היום הצביע על רמה של 53.9 נק' לעומת 53.7 נק' בינואר.

הבנק המרכזי של סין הוריד את שיעורי הריבית אתמול, ימים אחדים לפני הפגישה השנתית של הפרלמנט במדינה, במאמץ נוסף לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם על רקע האטת המומנטום שלה והעלייה בסכנה לדפלציה. בבנק הסיני אומרים כי הקיצוץ בריבית, בשיעור של 0.25% ל-5.35% - ההורדה השנייה בתוך שלושה חודשים - והקיצוץ בריבית על פיקדונות באותו שיעור ל-2.5% - ייכנסו לתוקף החל מהיום.

כלכלני לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק אינה נמוכה. באירופה נראים ניצנים ראשונים של שיפור כלכלי, וצפויה סביבת ריבית נמוכה מאוד (והרחבה כמותית מאסיבית) בטווח הזמן הנראה לעין. בנוסף, רמת תמחור נוחה, מהווה משקל נגד לסיכון גבוה יחסית".

עוד מציינים בלאומי כי "מומלצת חשיפה לאג"ח ממשלת ישראל במח"מ בינוני, גם לנוכח הציפיות שהאינפלציה בסיכום הרבעון הראשון של שנת 2015 תהיה שלילית, ושסביבת הריבית תשאר נמוכה בחודשים הקרובים. התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה".

בתל אביב ננעל יום המסחר האחרון בשבוע שעבר בעליות שערים, כאשר מדד המעו"ף העפיל לשיא נעילה חדש ברמה של 1,517 נקודות זה היום השני ברציפות. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

הדולר ממשיך בעלייה

הדולר זינק ביום שישי מול השקל בשוק המט"ח המקומי והאירו נחלש מול המטבע המקומי. שערו היציג של הדולר ננעל בזינוק של 0.8% ל-3.966 שקלים והאירו היציג נחלש 0.4% ל-4.4473 שקלים. לאחר קביעת היציג המשיך הדולר להתחזק.

מניות טבע , טאואר , כיל ופריגו סיימו בעליות חדות על רקע פערים חיוביים מול ניו-יורק. מנגד, אופקו צנחה בכ-5% על רקע פער שלילי.

שיכון ובינוי דיווחה הבוקר על זכייה במכרז גדול להקמת כביש אגרה בטקסס, ארה"ב. בפרויקט זכה קונסורציום חברות בשם בלורידג' (Blueridge) בו שותפה שיכון ובינוי יחד עם תאגידים פיננסיים וחברות תשתית. היקף הפרויקט מוערך במיליארד דולר, כאשר עלויות ההקמה לבדן יעמדו על יותר מ-800 מיליון דולר. חלקה של קבוצת שיכון ובינוי בהכנסות מההקמה צפוי לעמוד על כ-400 מיליון דולר.

עונת הדוחות נמשכת. אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב פרסמה ביום חמישי אזהרת רווח, לפיה היא עתידה להפסיד בשנה החולפת 783-863 מיליון שקל, בעיקר בצל אזהרות רווח של החברות הבנות אפי פיתוח ואפריקה תעשיות.

חברת אי.טי.ויו מדיקל המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים רפואיים בתחום ניהול וניטור דרכי הנשימה, דיווחה היום על קבלת אישור מארגון המזון והתרופות הסיני (CFDA) להפצת מוצר החברה לצורך שיווקו והפצתו בסין באמצעות חברה סינית, אשר הינה אחד המפיצים הגדולים בסין בתחום מוצרי ה-Airway Management. החברה מעריכה, כי הסכם להפצת מוצרי החברה בסין על ידי המפיץ הסיני המיועד ייחתם תוך מספר שבועות.