כיאזמה הגדילה את היקף הגיוס ל-70 מיליון דולר

החברה מפתחת תרופות שעוברות דרך דפנות המעי כתחליף להזרקה, ובראשן תרופה למחלת הענקות אקרומגליה

חברת כיאזמה (Chiasma), שמפתחת תרופות שעוברות דרך דפנות המעי כתחליף להזרקה, ובראשן תרופה למחלת הענקות אקרומגליה, הודעה על השלמת גיוס ענק של 70 מיליון דולר. הכסף מיועד בעיקר לרישום ושיווק המוצר המוביל, אך גם לבניית צנרת מוצרים חדשה. החברה הודיעה בעבר על גיוס של 33.5 מיליון דולר, כך שהסכום כמעט הוכפל.

הגיוס של כיאזמה מגיע אחרי שהחברה כבר חתמה בעבר על הסכם מסחור, אך הוא בוטל. ענקית התרופות רוש שילמה ב-2013 מקדמה של 65 מיליון דולר והתחייבה לשלם עוד תשלומי אבני דרך ותמלוגים בהיקף של 600 מיליון דולר במידה ותמשיך בפיתוח המוצר ותשווקו בהצלחה, אולם למרות תוצאות מוצלחות בשלב III של הניסויים הקליניים, החליטה רוש לא להמשיך בפיתוח. בינתיים, בתקופה שבה הייתה התרופה אצל רוש, כיאזמה העבירה את כספי המקדמה למשקיעים והחלה להיסגר. לאחר שהמוצר הוחזר לידי כיאזמה, הוחלט להחיות את החברה מחדש ונוצר צורך לגייס הון נוסף.

כיוון שהמוצר עבר ניסוי שלב III בידי רוש, וכיוון שמדובר במוצר "יתום" (לטיפול במחלה נדירה) שדרוש לו כנראה רק ניסוי שלב III אחד, כעת ניתן כבר להגיש אותו לאישור ה-FDA, והכוונה היא לעשות זאת תוך מספר חודשים. במידה והמוצר יאושר לשיווק, כיאזמה מתכננת כעת להקים בעצמה מערך שיווק למוצר, ובכך יושקע רוב ההון שגוייס.

היקף הגיוס מעיד על אמון המשקיעים במוצר למרות שרוש ויתרה עליו. כיאזמה תמיד ביצעה גיוסים גדולים יחסית, כיאה לחברה שרוב משקיעיה אמריקנים. בין היתר גייסה כבר בשלבים הראשונים של הניסויים הקליניים כולל גיוס של 22 מיליון דולר ב2008, אולם אז בזמנו רוב הסכום לא עבר אל החברה משום שתוצאות ניסויים ראשוניים שבוצעות במוצרי החברה דאז הראו חוסר אחידות.

החברה עברה תהליך של רה-ארגון ושינוי במיקוד בהובלת היו"ר החדש פרד פרייס והמנכ"לית ד"ר רוני ממלוק, אשר בסופו של דבר הוביל למיקוד במוצר לענקות, לגיוס ההון הדרוש לפתח אותו ולפיתוח עד ההסכם עם רוש (32 מיליון דולר ב-2012). פרייס, שנחשב בעולם הביומד ל"מציל" חברות במצב קשה ולאלוף הגיוסים, כבר אינו יו"ר החברה אולם למרות זאת היא הצליחה כעת לגייס את ההון הנוסף.

חלק מן המשקיעים המקוריים בחברה השתתפו בגיוס הנוכחי, ואלה הם: 7healthventures הישראלית והקרנות האמריקניות MPM, F2 capital, Abingworth ו-Arch Venture partners. הצטרפו גם קרנות חדשות: Rock Springs Capital ו-Sofinnova Ventures. עופר היי-טק מימנה את החברה בתחילת דרכה אך לא השתתפה בסבב הנוכחי. החברה פועלת מירושלים.

המוצר של כיאזמה למחלת הענקות נועד להחליף זריקה הנחשבת למעיקה וכואבת, שמיוצרת על ידי חברת נוברטיס. יש לציין כי בתקופה שעברה מאז חתימת ההסכם עם רוש, הודיעה נוברטיס על השקת גרסה חדשה של המוצר המאפשרת זריקה אחת לחודש. הצלחת כיאזמה תלויה בכך שלפחות חלק מן החולים במחלת הענקות יעדיפו ליטול גלולה יומית מאשר זריקה חודשית, בעיקר בגלל הכאב הכרוך בכך והצורך להגיע להזרקה אצל אחות שכן לא ניתן להזריק את המוצר לבד. בארה"ב סובלים מהמחלה כמה עשרות אלפי חולים ובעולם כמה מאות אלפים. עלות הטיפול מגיעה לכמה מאות אלפי דולרים בשנה למטופל.