בורסות אירופה ננעלו בירידות; האינפלציה ירדה ב-0.3%

אנליסטים ציפו לירידה של 0.4% באינפלציה ■ שיעור האבטלה בגוש האירו ירד ל-11.2% בינואר ■ בורסות אסיה ננעלו בעליות

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות. מוקדם יותר המדדים עלו וטיפסו לשיא חדש של 7 שנים. זאת ברקע לנעילה חיובית בבורסות אסיה וברקע נתוני מאקרו שפורסמו בגוש האירו ובארה"ב.

מדד הסטוקס 600 סיכם עלייה שבועית של 2.6% ועלייה חודשית של 6.4%. זאת לאור תוצאות חיוביות של חברות הענק, נתוני מאקרו חיוביים, והסכם הפשרה שנחתם עם יוון. מתחילת השנה המדד זינק ב-15%.

המשקיעים מתמקדים היום במספר נתוני מאקרו. מדד המחירים לצרכן ירד בחודש פברואר ב-0.3% בשיעור שנתי, מעל התחזיות בשוק שציפו לירידה של 0.4% ולאחר שבינואר המדד ירד ב-0.6%. במקביל פורסמו נתוני האבטלה בגוש האירו שהצביעו על ירידה בשיעור האבטלה ל-11.2% בינואר, לעומת 11.3% בדצמבר.מדד מנלהי הרכש בסקטור הייצור, רשם קריאה של 51 נקודות בפברואר, מעט מתחת לצפי בשוק שעמד על 51.1 נקודות, בהתאם לקריאה בינואר.

בארה"ב התפרסמו נתוני ההוצאה והכנסה של משקי הבית ונתוני ה-PMI.

מניות הבנקים מובילות את העליות ביניהן ברקלי'ס. גם מניית Glencore רושמת עליות חדות. מנגד מניית Vivendi צונחת ביותר מ-5% לאחר שהודיעה כי תשיב למשקיעים יותר מ-5.7 מיליארד אירו לאחר שמכרה נכסים בשווי של כ-30 מיליארד דולר.

סין חתכה את הריבית

יום המסחר בבורסות אסיה (ב') נחתם במגמה חיובית והמדדים המרכזיים רשמו עליות קלות. זאת, לאחר הורדת הריבית ופרסום נתוני מאקרו בסין בסוף השבוע.

נתון רשמי של מדד מנהלי הרכש של סקטור התעשייה בסין שפורסם אתמול (א') עומד על 49.9 נק' בפברואר לעומת 49.8 נק' בינואר. כלכלנים ציפו למדד של 49.7 נק'. רמה גבוהה מ-50 נק' מצביעה על התרחבות ומנגד מדד נמוך מ-50 נק' מצביע על התכווצות בתעשייה. נתון מדד מנהלי הרכש של השירותים בסין שפורסם אף הוא אתמול הצביע על רמה של 53.9 נק' לעומת 53.7 נק' בינואר.

שלשום הודיע הבנק המרכזי של סין כי החליט להוריד את שיעורי הריבית, ימים אחדים לפני הפגישה השנתית של הפרלמנט במדינה, במאמץ נוסף לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם על רקע האטת המומנטום שלה והעלייה בסכנה לדפלציה. בבנק הסיני ציינו הקיצוץ בריבית, בשיעור של 0.25% ל-5.35% - ההורדה השנייה בתוך שלושה חודשים - והקיצוץ בריבית על פיקדונות באותו שיעור ל-2.5% - ייכנסו לתוקף החל מהיום.

המדדים בוול סטריט רשמו בפברואר עליות מרשימות, לאחר שבפתיחת 2015 הם קרטעו. כעת נשואות עיני המשקיעים ליום שישי הקרוב, בו יפורסם נתון האבטלה בארה"ב. דוח התעסוקה לחודש פברואר יפורסם ב-15:30 ביום שישי, והכלכלנים צופים בממוצע עלייה של כ-235 אלף במספר המשרות ושיעור אבטלה של 5.6%. "זה יהיה גדול כי זה תמיד חשוב וגדול. העדות של ילן בקונגרס, ביחד עם נתוני המאקרו של הימים האחרונים ושל השבוע הקרוב שוב החזירו את המשקיעים להתמקד במועד העלאת הריבית בארה"ב, אומר Aaron Task ליאהו פיננס.

ביום שישי דווח כי הקריאה המחודשת של הצמיחה בארה"ב בשלושת החודשים האחרונים של 2014 עומדת על 2.2%, בעיקר משום שחברות חידשו את האספקה במדפי המחסנים שלהן בקצב איטי יותר ממה שדיווחה הממשלה בתחילה. התוצר במקומי הגולמי (תמ"ג) הופחת מרמה של 2.6% באומדן המקורי. כלכלנים ציפו לגידול של 2.1% בתוצר. בשנת 2014 כולה צמחה כלכלת ארה"ב בקצב של 2.4%, בהשוואה ל-2.2% ב-2013 ול-2.3% ב-2012.

בטוקיו רשמה מניית סוני ירידה של כ-2% ומנגד טושיבה עלתה בכ-1%. בסיאול, זינקה סמסונג אלקטרוניקס ב-3.5% לאחר שהחברה הציגה אמש בברצלונה את מכשיר הדגל החדש שלה - הגלקסי S6.