הצלחה בניסוי של טוליפ מדיקל שמפתחת גלולה נגד השמנה

חברת הביומד הישראלית סיימה ניסוי קליני ראשון ב-16 חולים, בו נצפתה ירידה של עד 4% במשקל של המטופלים

שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר
שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר

חברת הביומד הישראלית טוליפ מדיקל, אשר מפתחת גלולה שמתנפחת בתוך הקיבה, הופכת לבלון ויוצרת תחושת שובע, סיימה ניסוי קליני ראשון ב-16 חולים, בו נצפתה ירידה של עד 4% במשקל של המטופלים.

ניסוי זה נועד לבדוק קודם כל את הבטיחות של המוצר, ולכן הוא לא ניתן בשילוב עם תוכנית תזונתית, ולא בוצע מול קבוצת ביקורת. מן הניסוי עולה כי אין תופעות לוואי למוצר. במהלך הניסוי עוכלה הגלולה של החברה מעל 600 פעמים. כעת ממשיכה החברה לניסויים קליניים מתקדמים, בהם יינתן המוצר כחלק מתוכנית כוללת לירידה במשקל.

מנכ"ל החברה, ניר בצר, מסר כי "המוצר שלנו הוא גלולה שמתנפחת בקיבה לבלון, ואחר כך עוברת עיכול. היא עשויה מחומרים מוכרים למערכת העיכול, ויוצרת לחץ על דפנות הבטן, אשר מוביל לתחושת שובע".

החברה הוקמה בשנת 2005 והיא מעסיקה 15 עובדים. טוליפ מדיקל נבחרה בשנת 2008 לאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס". בחברה השקיעו שמעון אקהויז, קבוצה של משקיעים קנדיים, הקרן 7health וקרן אגת. מאז הקמתה גייסה טוליפ, על-פי נתוני IVC, סכום של 9 מיליון דולר.

לדברי בצר: "בעולם כבר קיים מוצר שהינו בלון המושתל בקיבה באופן קבוע כדי ליצור תחושת שובע. מוצר זה אינו מאושר לשיווק בארה"ב, ויש לו מגבלות רבות. החדרתו מבוצעת בפרוצדורה חצי-ניתוחית, הוא לעיתים גורם לבחילות עד כדי צורך בתרופות נוגדות בחילות, הוא יכול 'להתפנצ'ר' ולהגיע למעי באופן שמסכן את המטופל בחסימת מעי. כמו כן, ישנה התרגלות של הקיבה אליו המפחיתה את תחושת השובע".

הגלולה המתנפחת, שמתכלה תוך כמה שעות, עשויה לפתור את הבעיות במוצר הבלון, מבלי לפגוע ביעילות שלו. לדברי בצר, החברה עברה תהליכים רבים עד שהצליחה ליצור בלון שבאמת מתכלה תוך כמה שעות, בלי להותיר אחריו חומרים מזיקים - וללא ערך קלורי משלו.

בישראל פועלת גם חברה בשם ג'לסיס שמפתחת "פנינים" המתנפחות בקיבה ויוצרות שובע. "זו חברה מעניינת, הם דומים לנו ובעיקר שונים", אומר בצר, "המוצר שלהם מתפנה מהקיבה יחסית מהר, ולכן הם מתייחסים בתועלות שלהם גם לנושא של השפעה על ספיגת סוכר, לטיפול בסוכרת. המוצר שלנו עובד ישירות על המכאניקה של הקיבה".

יו"ר החברה והמשקיע הראשון שלה, ד"ר שמעון אקהויז, אומר כי: "הדרך של החברה הייתה קצת ארוכה. התחלנו עם פתרון מסוים ולאחר כמה זמן הבנו שהמוצר צריך להיות מעט כבד ומאסיבי יותר משחשבנו, כדי שבאמת יהיה לו אימפקט על הקיבה. היינו צריכים להראות תוצאות משמעותיות בניסויי חיות כדי שיותר לנו להיכנס לניסוי בבני אדם. הראינו כי המוצר אכן עושה מה שאמרנו - מתנפח, מתפרק ויוצא - גם בחיות וגם בבני אדם, ושיש השפעה על המשקל".

לדבריו של אקהויז, המוצר עשוי לקבל אישור באירופה עד סוף השנה הנוכחית, אבל הוא לא יושק השנה באופן מסחרי. הכוונה היא למכור את המוצר במרשם לקהל של מרזים עם BMI בין 25-35, משקל עודף אך לא ברמות הגבוהות ביותר.