למרות שהשביתה בכיל נמשכת - המו"מ בין הצדדים התחדש

המחלוקת היא על רקע דרישת העובדים להימנע מפיטורים, בעוד שההנהלה מתעקשת על זכותה לפטר

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

השביתה במפעלי ים המלח ובתרכובות ברום נמשכת, שעון החול לקראת כניסתם לתוקף בשבוע הבא של חלק ממכתבי הפיטורים ששוגרו לעובדים אוזל - והבוקר (ג') התחדש המשא ומתן בין הנהלת החברה לבין נציגי העובדים בניסיון ליישב את המשבר המתמשך.

חידוש המו"מ סוכם אמש בעקבות התערבותו של השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, ובתום הידברות שקיים עם ראשי כיל , יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, ונציגי העובדים בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח.

טרם תחילת הדיונים היום סיכמו הצדדים כי ההידברות תעשה ללא תנאים מוקדמים, גם כשכל צד מתבצר בעמדתו: העובדים מצדם ממשיכים בהשבתה מלאה של מפעלי ים המלח ובתרכובות ברום, ומבחינת ההנהלה מכתבי הפיטורים ששוגרו לחלק מן העובדים ועתידים להיכנס לתוקף בימים הקרובים - בעינם. עוד סיכמו הצדדים, כי חרף הפערים המו"מ יהיה אינטנסיבי ולצדדים תהיה אפשרות להעלות לדיון כל נושא ולצוות המו"מ יצטרפו גם מנכ"ל כיל ישראל, אבנר מימון, ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן.

אלא, שהבוקר, דקות אחדות לאחר שהצדדים נפגשו לראשונה מזה שבועות ארוכים של נתק בבית האשלג של כיל בבאר שבע, כבר נרשם המשבר הראשון: לטענת גורמים שנכחו במקום, נציגי העובדים התנגדו לנוכחות של סמנכ"ל כוח האדם של כיל, אהוד ניצן, בדיון ואיימו לפוצץ אותו. בנוסף, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן לא השתתף במפגש וגורמים בסביבתו הסבירו כי "הוא ייכנס לתמונה בשלב של הסיכומים".

המשא ומתן מתקיים חרף פערים שהעמיקו במהלך השבועות האחרונים בין הנהלת כיל לבין יושבי ראש ועדי העובדים בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח, אבנר בן סניור וארמונד לנקרי. כיל מתעקשת על זכותה לפטר עובדים במסגרת תהליך של התייעלות שהיא מקיימת, לעומת ועדי העובדים שמתנגדים למהלך של פיטורים קבוצתיים המוצגים בידי החברה כהתייעלות בנימוק שכיל היא חברה רווחית ואין כל הצדקה שתפטר עובדים. "אלה פערים מובנים, וכעת השאלה היא מי ימצמץ ראשון ויירד מהעץ שעליו הוא טיפס. עם זאת, ברור שהפתרון למשבר הוא רק במו"מ ובהשגת הבנות. אם המו"מ הזה לא יתפוצץ, ייתכן מצב שבו כל צד יוותר על משהו בשביל פשרה שכולם יוכלו לחיות איתה בשלום", העריך גורם המצוי בהידברות בין הצדדים.

גורמים בתעשייה העריכו אתמול כי מאז פרוץ המשבר הנוכחי בכיל החברה הפסידה כמה עשרות מיליוני דולרים בשל השבתה של קווי ייצור בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח. בשבועיים האחרונים העובדים ניסו להשבית גם פעילויות אחרות של כיל בדרום, כמו את מפעל הברום-כלור של החברה בסדום ואת תחנת הכוח הסמוכה. מהלך זה טורפד בעקבות עתירה בהולה שהגישה כיל לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שבה הזהירה כי השבתת הפעילות בתחום הברום והכלור בסדום תגרור לסגירת מפעל המגנזיום שפעילותו כרוכה בפעילות המפעל המושבת. בית הדין נעתר לבקשה והורה להפסיק את השביתה באתרים אלה.

מאז פרוץ המשבר נהנים עובדי תרכובות ברום ומפעלי ים המלח מגיבוי של ההסתדרות הכללית והעומד בראשה ניסנקורן. בזמן שמחאות העובדים עברו בימים האחרונים מערי הנגב אל מעון ראש הממשלה בירושלים ואל ביתו של מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, בשדרות רוטשילד בתל אביב, טענה הנהלת כיל כי ההסתדרות מנהלת נגדה מאבק פוליטי, לא בלי ניצול העובדה שבעוד כשבועיים ייערכו הבחירות הכלליות לכנסת. "לא אנחנו בחרנו את העיתוי של המאבק, אלא הנהלת כיל שהחליטה לפטר עובדים ואנחנו מגיבים להחלטה זו", הסביר בן סניור.

חרף השביתה המתמשכת, גורמים בכיל מצביעים בימים האחרונים על מגמה שניכרת בקרב חלק מן העובדים שעומדים לפני פיטורים - לפעול מאחורי גבם של הוועדים ולפרוש משורות החברה תוך קבלת תנאי פרישה אטרקטיביים. תוכנית הפרישה שמוצגת לעובדים שגילם מעל ל-55 כוללת מענקי פרישה מיוחדים של עד חצי מיליון שקל, פיצויי פרישה מוגדלים ומענק של עד 20 אלף שקל מדי חודש, עד שיגיעו לגיל פנסיה.

התייעלות בכיל
 התייעלות בכיל