"פנסיה זה לא מספיק": מיטב דש משיק 'פרוגמל למנהלים'

המוצר הפנסיוני כולל רכישת ביטוח לאובדן כושר עבודה ולמקרה מוות - מתוך ההפרשות לפנסיה

רונן טוב / צילום: תמר מצפי
רונן טוב / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות מיטב דש מכוון לביטוחי המנהלים היקרים של חברות הביטוח, ומעמיד על מדף המוצרים הפיננסיים שלו פיתרון פנסיוני מבוסס גמל. המטרה היא לחזק את פעילות הגמל של מיטב דש ולחזק את מעמדו כשחקן פנסיוני, מעבר לפעילותו הקיימת בשוק קרנות הפנסיה החדשה.

היום השיק בית ההשקעות, שבניהול אילן רביב, את ה'פרוגמל מנהלים' - מוצר חיסכון לטווח ארוך שכולל, פרט לרכיב החיסכון, גם רכישת ביטוח לאובדן כושר עבודה עיסוקי וביטוח למקרה מוות - שיירכשו מתוך ההפרשות לפנסיה. בנוסף, הפרוגמל כולל שחרור מתשלום פרמיה באובדן כושר עבודה עבור החיסכון, בעוד שהביטוח למקרה מוות הינו בתשלום חד פעמי.

עלות הפרוגמל הינה 0.5% מהצבירה ו-4% מהפרמיה השוטפת, כאשר מיטב דש תשווק את המוצר דרך הסוכנות שבבעלותה ללקוחותיה הקיימים (כ-600 אלף בגמל), וכן באמצעות סוכנים חיצוניים והייעוץ הבנקאי.

במיטב דש מקדמים את מוצר הגמל החדש, כמוצר משלים לפנסיה וחליפי לפוליסות ביטוחי המנהלים ששבויות בענף הביטוח, וזאת בהמשך למאמציו הניכרים של בית ההשקעות בשוק קרנות הפנסיה (בדגש על דמי ניהול אטרקטיביים במיוחד לעובדי המדינה, ולאחרונה גם לאנשי היי-טק).

לדברי רונן טוב, המשנה למנכ"ל מיטב דש ויו"ר מיטב דש גמל ופנסיה, שמוביל את המוצר, "אנחנו גאים להיות פורצי דרך עם פרוגמל מנהלים. המוצר שם את הלקוח במרכז ומתבסס על התובנה הפשוטה שפנסיה זה פשוט לא מספיק". עוד הוסיף טוב, מאנשי הפנסיה והגמל המובילים בשוק, כי "החלטנו להרים את הכפפה, בניסיון לאתגר את עולם ביטוחי המנהלים".

פונים לקהל השבוי של חברות הביטוח

שוק החיסכון הפנסיוני מורכב משלושה אפיקי השקעה: ביטוחי חיים (המוכרים כביטוחי מנהלים); קרנות פנסיה חדשה מקיפה; וקופות גמל לתגמולים. האפיק הצומח ביותר הוא אפיק הפנסיה, כששני האחרים מתאפיינים בכך שכמעט אין בהם זרימה פנימה של לקוחות חדשים.

מיטב דש פעל בדרך שונה ממתחריו המסורתיים, פסגות ואלטשולר שחם, בניסיון לצמצם פערים למול חברות הביטוח: לא באמצעות הקמת חברת ביטוח, אלא באמצעות חבירה אסטרטגית לחברת ביטוח קיימת - איילון, שבניהולו של אמיל וינשל. לפני כשנה חשפנו ב"גלובס" כי מיטב דש יציע ללקוחותיו פתרונות ביטוח של איילון, וזאת באמצעות סוכנות הביטוח שהקים.

במיטב דש אומרים היום כי "קרן הפנסיה היא אכן מוצר איכותי וטוב, ולכן כרובד ראשון, הפנסיה המקיפה החדשה מעניקה את הפתרון הטוב מכולם. אך האם ראוי שהאזרח בישראל ינתב את כל החיסכון הפנסיוני שלו לקרן פנסיה? התשובה לכך היא שלילית. הפתרון הראוי הינו חלוקה לרבדים: ברובד בראשון תהיה קרן פנסיה מקיפה חדשה... בעוד הרובד השני יוכל לשמש כחיסכון נוסף, אשר את ההשקעות בו יוכל הלקוח לנהל באופן שונה, וכך לתרום לפיזור סיכונים ולהרחבת האפשרויות שיעמדו בפניו בגיל פרישה".

בבית ההשקעות מוסיפים כי "המציאות הקיימת היא שקרן הפנסיה אינה מספיקה היום עבור הציבור", וזאת על רקע תוחלת החיים העולה, שמשמעותה קיטון בקצבה.

כאמור, במיטב דש מסמנים כמטרה ראשונה את ציבור הלקוחות שמחזיק בביטוחי המנהלים המבטיחים תוחלת חיים ושנרכשו החל מיוני 2001. אלו מנהלים נכסים בהיקף של כ-77 מיליארד שקל, ודמי הניהול בהם גבוהים בהרבה מהנהוג בשוק כיום (ועל אחת כמה וכמה גבוהים מדמי הניהול בפרוגמל).

כיום, הציבור הזה הוא 'קהל שבוי' של חברות הביטוח, בשל מקדם תוחלת החיים המובטח - שלפי מיטב דש אינו כה אטרקטיבי, בהינתן חלופה בדמי ניהול נמוכים דיים. "אין מה לקדש את המקדם המובטח שיש בפוליסות, שההבטחה בו רלוונטית למי שיגיע לגיל 101", אומר טוב. "יש למקדם מחיר, וכיום המחיר יקר מאוד".

פרוגמל
 פרוגמל