9 חברות הוקמו ב-2014 על בסיס הידע של חברת המסחור יישום

היקף ההכנסות נותר בערך 60 מיליון דולר, כאשר ההכנסות מפטנטים ירדו עקב פקיעת מספר פטנטים על תרופות מובילות שנבעו מן האוניברסיטה

יעקב מיכלין / צלם: איל יצהר
יעקב מיכלין / צלם: איל יצהר

חברת יישום חשפה היום חלק מהנתונים המספריים אשר מסכמים את פעילותה ב-2014. החברה נמנעה השנה מלדווח את היקף הכנסותיה. הדיווח האחרון בתחום זה היה ב-2010, אז עמדו ההכנסות על כ-60 מיליון דולר.

על-פי ההערכות, היקף ההכנסות נותר בערך דומה, כאשר ההכנסות מפטנטים ירדו עקב פקיעת מספר פטנטים על תרופות מובילות שנבעו מן האוניברסיטה, ביניהן אקסלון לאלצהיימר ודוקסיל לטיפול בסרטן, אך עם זאת גדל היקף אחזקות המניות של החברה. האחזקה המשמעותית ביותר של יישום היום היא בחברת מובילאיי, שהונפקה ב-2014 בנאסד"ק. חלקה של יישום בחברה זו לבדה, שווה היום כמה עשרות מיליוני דולרים.

לדברי יעקב מיכלין, מנכ"ל החברה, במשך 2014 נחתמו 65 הסכמי רישיון ואופציה לרישיון עם חברות רב לאומיות שונות, ובסך הכל נחתמו 596 הסכמים מסוגים שונים (כולל הסכמי סודיות מקדימים לעסקה, הסכמי שירותי מחקר וכדומה). זהו גידול בשני הפרמטרים לעומת 2013. 9 חברות הוקמו על בסיס טכנולוגיה שמקורה באוניברסיטה, והן גייסו 9 מיליון דולר.

הכנסות החברה ממחקר (שמבוצע כשירות בתשלום עבור חברות) הגיעו ל-13.5 מיליון דולר, ההכנסה הגבוהה ביותר מתחום זה עד היום. בין החברות המשתמשות בשירות זה: לוקהיד מרטין, כימיקלים לישראל, קוקה קולה ואחרות. "הסכמי המחקר האלו מניבים כספים רבים למעבדות החוקרים ומקדמים את הישגיהם", אומר מיכלין.

קרן ההון סיכון אינטגרה שמפעילה יישום, שמשקיעה בעיקר במדעי החיים, גייסה 3 מיליון דולר ממשקיע פרטי לפי שווי של 57 מיליון דולר. הקרן משקיעה בסטארט-אפים שהוקמו על בסיס הטכנולוגיה של יישום.