הבנקים מקדימים את העלאת שכר המינימום לעובדיהם

בנק הפועלים, בנק לאומי והבנק הבינלאומי העלו הן לעובדי הבנק הן לעובדי הקבלן ■ דיסקונט ומזרחי-טפחות צפויים להעלות גם כן

הבנקים מקדימים את העלאת שכר המינימום לעובדיהם. החל בחודש מארס החלו כמה מהבנקים להעלות את שכר המינימום לעובדיהם - מ-4,300 שקל ל-5,000 שקל. נזכיר כי לפי החוק שאושר לפני שבועות ספורים, שכר המינימום אמור לעלות ב-4 פעימות עד שנת 2017, אך כאמור בכמה בנקים הוחלט להוציא לפועל את ההעלאה בפעימה אחת, כבר עתה.

שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, החליטו להעלות את שכר המינימום הן לעובדי הבנק הן לעובדי הקבלן בבנק. בבנק הפועלים מדובר בכ-1,100 עובדי בנק שיזכו להעלאה, ועוד כ-800 עובדי קבלן. בבנק לאומי מדובר ב-1,400 עובדי הבנק ו-900 עובדי קבלן.

נציין כי בחלק מהמקרים מדובר בעובדים ששכרם ברוטו גבוה משכר המינימום, אך שכר הבסיס עדיין נמוך מ-5,000 שקל, ולכן הם יזכלו להעלאה. ברוב הבנקים רכיב שכר הבסיס - שממנו מופרשת הפנסיה - נמוך יחסית, והבנק מעניק תוספות שונות (שעליהן אין במקרים רבים הפרשה לפנסיה), המביאות את השכר לרמה סבירה יותר. כך לדוגמה, בבנק הפועלים ישנם עובדים ששכר הבסיס שלהם נע סביב שכר מינימום, אך היקף התוספות מגיע עד ל-8,000 שקל (כלומר התוספות גבוהות כמעט פי שניים משכר הבסיס) - גם עובדים אלה יקבלו את ההעלאה בשכר הבסיס.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק גאה בהחלטה להעלות את שכר המינימום בפעימה אחת, ולא על פני השנתיים הקרובות. היה ברור לנו שכל העובדים ראויים לכך, גם אלה שעובדים דרך חברות חיצוניות, ואיננו רואים מקום להבחין בין עובד לעובד, שכן הזכות להתפרנס בכבוד שמורה לכולם".

נזכיר כי בבנק לאומי ההחלטה להעלות את שכר המינימום התקבלה כחלק מהסכם השכר החדש שנחתם עם ועד העובדים לפני כמה שבועות. אלא שמתברר כי נוסף על ההעלאה לעובדי הבנק, מעלה לאומי את השכר גם לעובדי הקבלן, החל במשכורת מארס.

גם הבנק הבינלאומי החליט, החל במשכורת מארס, להעלות את שכר המינימום לעובדים ל-5,000 שקל. נציין כי בבנק הבינלאומי אין כמעט עובדי קבלן, וכי מספרם של עובדי הבנק שייהנו מההעלאה אינו דרמטי.

בדיסקונט עדיין לא בוצעה העלאת שכר מינימום, אך העניין נדון בימים אלה בבנק. לפי הערכות, הבנק שוקל בחיוב להעלות את שכר המינימום, הן לעובדיו הן לעובדי הקבלן, ל-5,000 שקל אך עדיין לא ברור מתי תתקבל החלטה רשמית בעניין. במזרחי-טפחות העניין נמצא גם כן על השולחן, אך שם יידרש זמן רב יותר עד אשר תתבצע ההעלאה.

נזכיר כי הבנק אמור לגבש הסכם שכר חדש עם ועד העובדים (אם כי לא ברור עד כמה המגעים מתקדמים בין הצדדים), ובהסכם החדש תטופל כנראה גם סוגיית העלאת שכר המינימום. במזרחי-טפחות יש אמנם עובדים עם שכר בסיס בגובה שכר המינימום, אך אותם עובדים מקבלים גם תוספות, שעל חלקן מתבצעת הפרשה לפנסיה, ולכן בבנק צפויים לעשות סדר במסגרת הסכם השכר לגבי הדרך שבה מחשבים את השכר, כדי לקבוע מי זכאי לאותה העלאת השכר.