יוון מנהלת מו"מ על חבילת חילוץ נוספת ב-30-50 מיליארד אירו

כך חשף אתמול שר הכלכלה הספרדי בסוף השבוע טען ראש ממשלת יוון החדש, אלקסיס ציפראס, שיוון לא תנסה להשיג תוכנית תמיכה שלישית

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

החלו דיונים על חבילת חילוץ שלישית של יוון מחובותיה בהיקף של 30-50 מיליארד אירו, כך גילה שר הכלכלה הספרדי אתמול (ב').

"אנחנו מנהלים מו"מ על חילוץ שלישי ליוון", אמר לואיס דה חינדוס בכנס בפמפלונה. השר הוסיף שממשלת ספרד, שמנהלת בימים האחרונים דו קרב מילולי עם אתונה, תתרום 13% עד 14% מהחילוץ. ההסכם יספק לדבריו "גמישות" ויכלול תנאי חדשים ליוון.

דה חינדוס, אחד המועמדים המובילים לקבל את נשיאות קבוצת שרי האוצר של מדינות האירו השנה, הוסיף ש"יוון לא תעזוב את גוש האירו. זה לא יהיה טוב לאירופה ולא לאיחוד המטבע. מבחינת יוון אין חלופה לסולידריות האירופית".

ההנחה שיוון תזדקק לחבילת סיוע נוספת כדי לכסות את צרכיה הכספיים אינה חדשה, אך דה חינדוס הוא השר האירופי הראשון שמצהיר שהדיונים עם יוון החלו, והראשון שמציין את ההיקף הצפוי של התוכנית.

דוברים אירופים אחרים המעיטו בחשיבות הדברים או טענו שהנתונים שפורסמו מוקדמים מדי. דוברת של שר האוצר ההולנדי ז'רום דיזלבלום, הנשיא הנוכחי של מועצת שרי אירופה, אמרה רק ש"זה לא משהו שדנים עליו בקבוצת שרי האוצר".

דוברת של דה חינדוס הבהירה מאוחר יותר אתמול שהשר רק ניסה לאמוד גודל החילוץ הנוסף שיהיה נחוץ ליוון, ולציין את היקף התרומה הספרדית למאמץ.

חבילת חילוץ נוספת, יחד עם תנאי רפורמה שמצודים אליה, היא נושא רגיש מאוד ביוון. בסוף השבוע טען ראש הממשלה החדש, אלקסיס ציפראס, שיוון לא תנסה להשיג תוכנית תמיכה שלישית. ציפראס זכה בבחירות לפני חמישה שבועות בין היתר בזכות התקפותיו על חבילת החילוץ הנוכחית לארצו.

אבל ולדיס דומברבסקיס, סגן נשיא הנציבות האירופית, אמר אתמול לבלומברג ש"יוון תזדקק אולי להסדר נוסף אחרי שהתוכנית הנוכחית תפקע". הוא ציין שלא סביר שממשלת יוון תוכל לזכות מחדש בגישה לשוקי ההון.

דבריו של דה חינדוס היו אולי עוד מטח מילולי בדו-קרב הדיפלומטי החריף באופן בלתי רגיל בין ממשלת יוון להנהגות של ספרד ופורטוגל. בשבת האשים ציפראס את מדריד וליסבון בהובלת "ציר אנטי-יווני" באירופה. שתי הממשלות הללו פנו לבריסל בבקשה שהיא תתערב בוויכוח. "אנחנו לא אחראים לתסכול של השמאל הקיצוני ביוון שנשאר עם הבטחה שהוא לא יכול לספק", אמר ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, בעצרת של מפלגתו בשבת. ממשלת ראחוי עקבה אחרי עלייתה של מפלגת סיריזה מהשמאל החדש ביוון בדאגה גוברת.