נא להכיר: לוחות היד השנייה באינטרנט שמנסים לנגוס ביד2

יד2 ו-winwin מובילים את שוק הלוחות באינטרנט, אבל הם לא לבד ■ קבוצות פייסבוק, אתרים מעוצבים ואפליקציות שונות מנסים לנגוס בנתח השוק שלהם ולשכנע את הגולשים לפרסם דווקא אצלם את המודעות שלהם

לוחות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
לוחות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

חודש לפני שאליהו הנביא יתדפק על דלתנו, ורגע לפני שאדי הקפצונים של פורים מתנדפים מהאוויר, מתחילה התקופה שאפשר לקרוא לה "הסדר שלפני סדר פסח". ישראלים רבים מתחילים בימים אלה את ארגון הבית והתכנון לקראת הניקיונות של החג.

טירוף הניקיונות כולל גם לעשות קצת סדר בבית. מצד אחד, מנקים את הבית מחפצים שכבר לא זקוקים להם - ומצד שני נוהגים להתחדש בחפצים, בציוד או בריהוט חדש לבית.

הרצון להיפטר מדברים שסתם תופסים מקום בבית, לצד הרצון להתחדש אך עדיין לשמור על מסגרת תקציב, שולח רבים אל לוחות יד שנייה באינטרנט כדי למכור או לקנות מוצרים רלוונטיים.

במשך שנים פועלים בדומיננטיות ובהצלחה מרובה אתרים מובילים כמו יד2 ו-winwin. עם זאת, בשנים האחרונות קמו להם כמה וכמה מתחרים, שלא רק שהצליחו לייצר לעצמם מיתוג וטראפיק לא רע, אלא גם הצליחו לחדש ולרענן את השורות של לוחות יד שנייה בישראל.

בעוד שיד2 ו-winwin מתאפיינים בעיצוב ובממשק משתמש די מיושן וכזה שלא ממש התחדש עם השנים - אצל חלק מהמתחרים מדובר בקריטריון מהותי שהוא חלק עיקרי ב-DNA של האתר, האפליקציה או עמוד הפייסבוק.

"גלובס" מביא 4 אלטרנטיבות מעניינות בשוק ללוחות יד שנייה, שמנסים לנגוס בנתח השוק של האתרים המובילים בו.

פשפשוק: 280 אלף חברים בפייסבוק

■ שנת הקמה: 2012

■ מייסדים: אהוד פורת

■ פלטפורמה: פייסבוק

■ על מה מדובר: קבוצת הפייסבוק הוותיקה והגדולה ביותר בתחום מוצרי יד שנייה. הקבוצה כוללת את "פשפשוק", שמיועד למוצרי יד שנייה, לצד קבוצות נישתיות אחרות בתחומים מגוונים כמו רכב, דירות, בעלי מקצוע, חיות מחמד, דרושים ועוד.

הוותק של הקבוצה עזר לה לאגד סביבה כ-280 אלף חברים, וכך המודעות מצד אחד זוכות לחשיפה רבה, אך מנגד עמוד הקבוצה מתמלא במודעות רבות בכל דקה, כך שקשה יותר להתבלט.

חיסרון נוסף בהקשר הזה הוא שאין יכולת מובנית להקפיץ מודעות, וחלק מהגולשים אינם יודעים שהם נדרשים לכתוב מילה או סימן כלשהו כתגובה למודעה שלהם, וכך להקפיץ מעלה את המודעה.

אחד היתרונות של "פשפשוק" הוא גם החיסרון שלו - מצד אחד, אין קטגוריות שונות למוצרי יד שנייה, ואז הגולשים נחשפים גם למוצרים שלא בהכרח חיפשו; אך מצד שני, זה עלול לייצר בלגן למי שמעונין בפריט מסוים. חוסר החלוקה לקטגוריות משאיר את הקונים הפוטנציאליים עם גלילה ממושכת או ניסיון להשתמש בחיפוש פנימי בקבוצה, בתקווה שהמוכרים פירטו היטב את המוצרים שהם רוצים למכור.

אחד היתרונות החשובים, מלבד הוויראליות של המודעות, הוא גם העובדה שיותר קל לאנשים לתקשר בפייסבוק מאשר במיילים או בטלפונים כמו באתרים אחרים, ובעיקר בקלאסיים שבהם. גם ניתן לראות בוודאות מי הוא המוכר או הקונה לפי פרופיל הפייסבוק שלו. עם זאת, בפייסבוק יש בעיה בהודעות פרטיות, שלעיתים נכנסות לתיקיית Others ומקשות לעיתים על תקשורת שוטפת למי שאינו מכיר את האפשרות הזו.

ב"פשפשוק" מתעתדים להקים אתר שיתמוך בקבוצת הפייסבוק ואף נמצאים במגעים עם משקיעים בנושא.

■ מכירה ייחודית: אדם הציע למכירה שלט ענק עם הצעת נישואים ש"מתאים לבחור שרוצה להציע נישואים לבחורה בשם ענבל".

happysale: עיצוב, עיצוב ועיצוב

■ שנת הקמה: 2012

■ מייסדים: דורון ניר, ראם שרמן וטמיר שומר

■ פלטפורמה: אפליקציה (אנדרואיד ו-iOS), אתר ואתר מותאם למובייל

■ על מה מדובר: פלטפורמת המכירות הזו שמה דגש חזק על עיצוב. התמונות מופיעות בפרונט, ועמוד המכירה עצמו מחולק באופן נוח ל-3 חלקים - תמונות, מיקום ומידע מורחב.

השירות כולל אפשרות להקפצת מודעות ואף קידום של מודעות בתשלום, וכן חיפוש כללי או לפי קטגוריות. פיצ'ר חשוב הוא היכולת להתחבר באמצעות חשבון פייסבוק או גוגל, מה שלא מחייב לזכור סיסמאות בכניסה הבאה.

יש לציין כי רק באפליקציה הממשק והתפריטים בעברית, בעוד שבאתר ובאתר המותאם הוא באנגלית. היכולת לתקשר עם המוכר נוחה, וכך גם פעולת פרסום מודעה חדשה, שמתאפשרת בקליקים בודדים.

בחברה שמו גם דגש על הסיפור שמאחורי המוצר הנמכר כדרך למשוך את תשומת-לב הקונים הפוטנציאליים, וכך מציעים גם אפשרות ליצור "סיפור אוטומטי" סביב המוצר בעברית, באנגלית או בספרדית.

את שיתוף המודעה ניתן לעשות במייל, בטוויטר, בגוגל פלוס וכמובן בפייסבוק, כולל בקבוצות שבהם המשתמש חבר בפייסבוק.

■ מכירה ייחודית: בחורה פירסמה למכירה את שמלת הכלה שלה, כי החתן המיועד בגד בה.

מרמלדה 2: יותר תצוגה, פחות טקסטים

■ שנת הקמה: 2015

■ מייסדים: ענת בנדורי, מיכל גלר ועופר שני

■ פלטפורמה: אתר ואתר מותאם למובייל

■ על מה מדובר: האתר הטרי ביותר ברשימה, שנמצא באוויר שבועות ספורים, הוא חלק ממשפחת מרמלדה שכוללת את האתר הראשי, שהוא מגזין המלצות בענייני אופנה, עיצוב, אוכל, טיפוח ועוד, לצד אתר מרמלדה מרקט, שמציע מכירת פריטים חדשים של מאות מעצבים וחנויות בתחומי לייף סטייל שונים.

מרמלדה 2 הוא מתחם קניות מעוצב במיוחד, שנותן בעמוד הראשי במה לתמונות גדולות, מחיר ושם הפריט, כך שהתצוגה היא בעיקר צבעונית ופחות עמוסה בטקסטים.

האתר כולל חוויית ניווט נעימה, כוללת התאמה לגלישה לאתר מותאם מהמובייל אך כולל חיסרון בעייתי שביצוע חיפוש ניתן לעשות רק מהעמוד הראשי באתר.

האתר גם מלווה יד ביד את הגולשים בתהליך פרסום המודעה, ואף מאפשר לצפות בפרטי המודעה רק לפני שמפרסמים אותה באתר. האתר מאפשר גם התכתבות עם המוכרים בממשק שמזכיר את זה של אפליקציית WhatsApp.

יתרון קטן אך חשוב הוא היכולת לקדם את כל המודעות של המשתמש מאותו עמוד, ללא הצורך להיכנס לכל מודעה ומודעה כדי להקפיץ אותה מחדש. עם זאת, האתר מאפשר לקדם עד שני מוצרים ביום.

בין המוצרים אפשר למצוא גם כמה מפורסמים כמו חולצה של עברי לידר שמוכר גל אוחובסקי או תמונות וסכינים שמוסר אייל שני.

האתר מאפשר לקנות את המוצרים באמצעות תשלום בפייפאל וכך לדאוג שהמכירה תהיה מאובטחת.

■ מכירה ייחודית: בשלב הבדיקות של האתר העלו מנהליו תמונה של אחת המייסדות עם הודעת מכירה. הגולשים לא הבינו את הבדיקה, ורבים דיווחו באתר על מודעה שכוללת מכירת מוצר פוגעני.

לב מרקט: משלמים בעזרת לבבות

■ שנת הקמה: 2014

■ מייסדים: עדי סקוף כרמון

■ פלטפורמה: אתר, אתר מותאם ואפליקציית אנדרואיד

■ על מה מדובר: מדובר ברעיון שמבוסס על פיתוח של חברת appcoin, שמאפשרת לקהילות ליצור לעצמן מרקטפלייס ולסחור במוצרים ובשירותים באמצעות מטבע וירטואלי. הפיתוח הראשון היה מאמאזון מרקט, התרחבות של קבוצת הפייסבוק הפופולרית מאמאזון, אך זה היה סגור לאימהות שחברות בקבוצה.

לב מרקט הוא אתר שפתוח לכולם ומאפשר מסחר במוצרי יד שנייה. המסחר לא נעשה בשקלים אלא בלבבות, מעין מטבע וירטואלי. הרשמה ראשונה מעניקה 20 לבבות, בעוד והעלאה של פריט ראשון מזכה ב-40 לבבות נוספים. כך, ניתן לקנות מוצרים באמצעות הלבבות ולהשיג לבבות נוספים באמצעות מכירת פריטים ישנים שקיימים בבית, מתן שירותי ייעוץ שונים או באמצעות תרומה לעמותות שעובדות עם לב מרקט.

כדי להשתמש באתר יש צורך בהתחברות דרך חשבון פייסבוק, מה שמצד אחד פוגע בפרטיות, אך מנגד מעודד אמינות בעסקאות בין המוכרים והקונים.

האתר גם מאפשר פעילות של בתי עסק, שמציעים קופוני הנחה למוצרים ולשירותים שלהם בתמורה ללבבות שצברו הגולשים באתר. בנוסף, ניתן להוסיף רשימת משאלות על מוצרים מבוקשים, שאותם יכולים לראות מוכרים ולפנות ישירות לקונים פוטנציאליים.

באופן כללי הממשק מאוד ידידותי. העיצוב מושך ומבוסס על תמונות גדולות ומקנה אווירה נעימה שמשולבת בסוג של קהילתיות.

■ מכירה ייחודית: אמא שחזרה אחרי שנים בהודו כמעט ללא כסף העניקה טיפולי רייקי בתמורה ללבבות, ועם הלבבות שצברה הצליחה לרהט בית שלם ולקנות בגדים לה ולבתה.