החברות האמריקאיות מחזיקות 2.1 טריליון דולר בחו"ל

חמישית מהסך - של מיקרוסופט, אפל, גוגל ו-5 חברות טכנולוגיה נוספות

שור בוול סטריט / צילום: משה גולן
שור בוול סטריט / צילום: משה גולן

8 מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בארה"ב הוסיפו בשנה האחרונה 69 מיליארד דולר למאגר הרווחים שלהן שמופקדים מחוץ לארה"ב, גם כאשר חברות במגזרי משק אחרים החזירו רווחים הביתה ושילמו עליהם מס בארה"ב.

מיקרוסופט, אפל, גוגל ו-5 חברות טכנולוגיה נוספות אחראיות כעת ליותר מחמישית מרווחי כל החברות האמריקאיות שמוחזקים בחו"ל, בסך 2.1 טריליון דולר, לפי סקר של דיווחי 304 חברות שערכה בלומברג ניוז. הסך הזה עלה שנה האחרונה ב-8%, למרות ש-58 חברות דיווחו על פחות רווחים שלהן שמוחזקים בחו"ל.

הצבר האדיר הזה של רווחים שמוחזקים בדרך כלל במדינות של מס נמוך משך אליו את תשומת ליבם של ממשל אובמה ומחוקקים אמריקאים, שמנסים לשים יד על המס שמגיע מהחזרת הרווחים הללו לארה"ב, אך מאמצי החקיקה בתחום הזה תקועים בקונגרס, שאמור להעניק לחברות תמריצים להחזיר את הרווחים הביתה.

מיקרוסופט, אפל וגוגל הגדילו בשנה האחרונה את רווחיהן הצבורים מחוץ לארה"ב ביותר מ-20% - יותר מכל חברה אחרת שמחזיקה בחו"ל לפחות 16 מיליארד דולר, והיו 34 חברות כאלה בסוף 2014. יבמ, סיסקו, אורקל, קואלקום והיולט פקארד הגדילו את רווחיהן בחו"ל ב-4 מיליארד דולר לפחות כל אחת.

הרווחים שצברו בשנה האחרונה שמונה החברות הללו היוו 45% מכל תוספת הרווחים של 304 החברות שנסקרו. היו חברות שנענו ללחץ להחזיר רווחים הביתה ולשלם עליהם מס. אחת מהן היא דיוק אנרג'י משרלוט, צפון קרוליינה, שקיבלה חשבון מס של 373 מיליון דולר על החזרת רווחים בסך 2.7 מיליארד דולר בפברואר. דוגמה נוספת היא סטרייקר, יצרנית מכשור רפואי ממישיגן, שמתכננת להחזיר לארה"ב 2 מיליארד דולר השנה.

חברת הנפט אפאצ'י מיוסטון חיסלה כליל את צבר רווחיה בחו"ל שהסתכם ב-17 מיליארד דולר בסוף 2013. כיום אין לה כבר רווחים שנשארו מחוץ לארה"ב. "החברה קיבלה את ההחלטה להשתמש במזומנים שלה בעולם כדי לפרוע חובות לממשל ולהשקיע בפעילותה בצפון אמריקה", הסבירה דוברת אפאצ'י באי-מייל.

בראש טבלת הרווחים המוחזקים בחו"ל ניצבת זו השנה החמישית ג'נרל אלקטריק עם 119 מיליארד דולר בסוף 2014, גידול של 8% מסוף 2013 ושל 27% משנת 2010.

מיקרוסופט שילשה ויותר את החזקותיה בחו"ל משנת 2010. אפל, שרק חלק מרווחיה בחו"ל מוגדר כהחזקה זרה ללא הגבלת זמן, הגדילה את החלק הזה ל-70 מיליארד דולר מ-12.3 מיליארד דולר בשנת 2010. סיסקו מחזיקה בחו"ל 52.7 מיליארד דולר, גידול של 10% מ-2013.