מנכ"ל חברת הנפט הגדולה בעולם: מחירי הדלק יישארו נמוכים

רקס טילרסון למשקיעים: "אני רואה המון היצע בשוק הנפט" ■ מבהיר שאקסון מובייל תמשיך להגדיל את היצע הנפט ■ מנכ"ל בריטיש פטרוליום: "כשבוחנים כמה עודף היצע יש, מגלים שייקח זמן לנקות את זה"

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

רקס טילרסון, מנכ"ל חברת הנפט הגדולה בעולם, אקסון מובייל , מעריך שמחירי הנפט יישארו נמוכים בשנתיים הקרובות בשל עודף היצע וצמיחה כלכלית גלובלית איטית מהצפוי.

לפי טילרסון, "אנשים צריכים להתרגל" למחירי הדלק הנמוכים. במצגת שהציג למשקיעים בה פירט את תוכניות החברה עד שנת 2017, ציין טילרסון כי אקסון מעריכה מחיר נפט ממוצע של 55 דולר לחבית מסוג ברנט, כלומר 5 דולרים פחות מהמחיר היום.

מחירי הנפט נחתכו בכ-50% מאז הקיץ האחרון על רקע עלייה חדה בהיצע העולמי הודות לתעשיית פצלי השמן בארה"ב, כמו גם בשל ירידה בביקושים בשל האטה כלכלית באירופה, סין ויפן. ארה"ב הגדילה את תפוקת הנפט שלה ב-1.5 מיליון חביות ביום ומפיקה היום יותר מ-9 מיליון חביות נפט, בדומה לסעודיה.

מנכ"ל חברת הנפט בריטיש פטרוליום , בוב דאדלי, השמיע לאחרונה הערות דומות לאלה של טילרסון בשיחה עם משקיעים. לדבריו, "כשבוחנים כמה עודף היצע יש, מגלים שייקח זמן לנקות את זה".

אתמול דווח בארה"ב כי מלאי הנפט הלאומי עלה לשיא של 444.4 מיליון חביות. מדובר במספר הגבוה ביותר מזה לפחות 80 שנה. מלאי הנפט עלה בשבוע החולף ב-10.3 מיליון חביות, בעוד אנליסטים ציפו למספר נמוך בהרבה - 3.7 מיליון חביות. אנליסטים מעריכים כי הודות להחלטת קרטל הנפט אופ"ק לא לקצץ בתפוקה, מדי יום ישנו עודף היצע של 1.6-1.8 מיליון חביות נפט בעולם.

"אני רואה המון היצע בשוק", הוסיף טילרסון וציין כי אקסון תמשיך להפיק נפט למרות הנפילה במחירים. לדברי החברה, 16 פרויקטים חדשים של הפקת נפט יחלו עד 2017 ויגדילו את תפוקת הנפט של החברה ל-4.3 מיליון חביות ביום לעומת 4 מיליון היום.