שוק המט"ח: הדולר התחזק, האירו צנח לקראת המאקרו

הדולר מתחזק בכ-0.5% לרמה של 4.002 שקלים לדולר והאירו מנגד נחלש בכ-0.9% ל-4.391 שקלים לאירו ■ בעולם נחלש האירו מתחת לרמת ה-1.1 דולרים לאירו ■ שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לרדת מ-5.7% ל-5.6%

בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק
בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק

הדולר מתחזק היום (ו') מול השקל, לקראת פרסום נתוני מאקרו חשובים בארה"ב אחר הצהריים. הדולר מתחזק בכ-0.5% לרמה של 4.002 שקלים לדולר והאירו מנגד נחלש בכ-0.9% ל-4.391 שקלים לאירו. בנק ישראל לא יקבע היום שערים יציגים לדולר ולאירו.

בעולם נסחר האירו בירידה של כ-0.5% סביב 1.098 דולרים לאירו.

בנק ישראל רכש בחודש פברואר יותר ממיליארד דולר במטרה להחליש את השקל ולעודד את הצמיחה - כך עולה מדוח יתרות המט"ח שפרסם אתמול הבנק. על-פי הודעת בנק ישראל, יתרות מטבע החוץ הסתכמו בכ-85 מיליארד דולר בחודש פברואר, גידול של כ-651 מיליון דולר לעומת חודש ינואר.

היום יתפרסם נתון התעסוקה בארה"ב לחודש פברואר. אנליסטים בשוק צופים כי בפברואר נוספו למשק האמריקאי 240 אלף משרות לעומת תוספת של 257 אלף משרות חדשות בינואר. שיעור האבטלה צפוי לרדת מ-5.7% ל-5.6%.

מהעבר השני של האוקיינוס, הבנק המרכזי האירופי החליט אתמול להותיר את הריבית של חודש מארס על כנה ברמה של 0.05%. ב-15:30 יו"ר הבנק מריו דראגי פתח את מסיבת מסיבת העיתונאים המסורתית שלאחר הצהרת הריבית והכריז כי הבנק יתחיל לרכוש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר החל מיום שני בשבוע הבא, ה-9 במארס. דראגי ציין כי התוכנית תסתיים בספטמבר 2016. בנוסף, דרגי הודיע כי הבנק המרכזי מעלה את תחזית הצמיחה של גוש האירו ל-2015 ל-1.5% לעומת תחזית קודמת של 1%. כמו כן, הבנק חותך את ציפיות האינפלציה ל-0% לעומת צפי קודם ל-0.7%.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "רמתו הנמוכה של מדד הפחד לו ניתנת חשיבות רבה בבורסת ארה"ב מורה על אופוריה בשווקים ועימה על הפוטנציאל הגבוה לתיקון שערים. לאור הצימאון לתשואות בתקופה בה הריבית שוכנת ברמות שפל, תיקון שערים עשוי לאותת על פוטנציאל מימושים משמעותי בשוקי ההון ועמו על פוטנציאל הצע מט"ח בזירה המקומית כאשר המוסדיים ומשקי בית מבקשים להמיר את תמורות המכירה מעבר לים בחזרה לשקלים כפי שנעשה בהיקפים משמעותיים בתקופה האחרונה, כאשר המוסדיים מכרו מטבע זר שהתקבל ממימוש אחזקות בשוקי ההון הזרים בחודש בודד בהיקף של כ 1.2 מיליארד דולר לאחר שהשקיעו כ-10 מיליארד דולר במהלך החצי השני של שנת 2014".

"להערכתנו גורמי הפיחות נותרו תקפים ובראשם פער הריבית השלילי שבין ריבית השקל הנמוכה מריבית הדולר לצד חוסנו של הדולר אל מול המטבעות גורמים אשר יתמכו בדולר חזק בטווח הקצר. תחום תנועת השערים עליו דיווחנו רבות עוד טרם הודעת בנק ישראל על הורדת הריבית נותר בתחום 3.80-4.20 שקלים לדולר, בראייה לטווח ארוך תנועות ההון הזר להשקעות בישראל לצד מימושי אחזקות בשווקים הגלובליים והחשיפה החריגה של הגופים המוסדיים למטבע זר תומכים בהיצע מט"ח ובייסוף השקל אל עבר רמת 3.80 שקלים לדולר ואף פחות".