אחרי יוון: אלה המדינות שעלולות לזעזע את אירופה בקרוב

ברקע לאגרסיביות של רוסיה והעלייה החדה במפלס הפופוליזם, בחירות מכריעות שיתקיימו במספר מדינות גדולות בחודשים הקרובים עלולות לגרום לטלטלה עזה בגוש האירו

אירופה בנק מרכזי / צלם: רויטרס
אירופה בנק מרכזי / צלם: רויטרס

הבחירות ביוון טלטלו את גוש האירו ונראה כי היבשת כולה ניצלה ממשבר כלכלי חמור בדקה ה-90. אולם, ברקע לאגרסיביות של רוסיה והעלייה החדה במפלס הפופוליזם, בחירות מכריעות שיתקיימו במספר מדינות גדולות בחודשים הקרובים עלולות לגרום לטלטלה עזה בגוש האירו.

נזכיר, בינואר זכתה בבחירות שנערכו ביוון מפלגת השמאל הקיצוני סיריזה שאיימה לפרוש מגוש האירו ולא לקיים את תנאי הצנע שנכפו עליה בתמורה לסיוע פיננסי. מאז היא ניהלה מו"מ קשוח עם נושיה והצליחה להאריך את תוכנית החילוץ שלה בתמורה לרשימה מצומצמת יותר של צעדי צנע. בחירות חשובות אמורות להיערך השנה בין היתר בצרפת, בריטניה, פורטוגל, פולין, דנמרק ופינלנד.

צרפת

בצרפת יערכו בחירות אזוריות ב-22-29 במארס. הנושאים המרכזיים שיעמדו בראש סדר העדיפויות במערכת הבחירות יהיו החולשה הכלכלית ואבטלה בשיעור של 10%, לצד בעיית ההגירה ועליית האיסלאם הקיצוני. הממשלה הנוכחית תיאלץ להתמודד עם עלייה בפופולריות של מפלגות הימין והתנגדות נחרצת לרפורמות המבניות שראש הממשלה פרנסואה הולנד ינסה להעביר. ע"פ הסקרים המוקדמים מפלגת הימין הקיצוני - "National Front" זוכה ל-33% מהקולות, הרבה יותר מהמפלגה הסוציאליסטית המכהנת.

בריטניה

בחירות כלליות במדינה יערכו ב-7 במאי. ממשלת הקואליציה שמובילה המפלגה השמרנית מאז 2010 עלולה להיתקל במכשולים גדולים סביב הנושאים הבוערים כגון האבטלה הגבוהה, הצמיחה הנמוכה, מדיניות ההגירה ושאלת החברות של בריטניה באיחוד האירופי. אומנם הסקרים המוקדמים צופים ניצחון של מפלגת הלייבור אך גם עלייה בפופולריות של מפלגות קטנות כגון מפלגת העצמאות (UKIP) שמתנגדת להגירה ולרעיון האיחוד האירופי.

ספרד

בספרד יערכו בחירות כלליות בסוף השנה (המועד המדויק עדיין לא נקבע). שורה של פרשיות שחיתות, אבטלה גבוהה וקיצוץ ברווחה הובילו לירידה חדה בפופולריות של שתי המפלגות הגדולות - המפלגה השמרנית והמפלגה הסוציאליסטית. מנגד, כוחה של מפלגת "פודמוס" שמתנגדת לחלוטין לתוכניות הצנע ומעוררת דאגה בקרב מנהיגי גוש האירו. עם זאת הסקרים המוקדמים צופים ניצחון למפלגת השלטון עם 27.3% מהקולות, ומייד לאחריה מפלגת פודמוס עם כ-24% מהקולות.

פורטוגל

בחירות כלליות במדינה צפויות להיערך בספטמבר או אוקטובר השנה. קואליציית הימין-מרכז שנבחרה ב-2011 הוציאה לפועל צעדי צנע כואבים כחלק מתוכנית החילוץ שלה. בניגוד ליוון, פורטוגל חזרה לפסי צמיחה וסיימה את תוכנית החילוץ שהעניקו לה חברותיה בגוש האירו. לכן, בפורטוגל לא צמחה עד כה מפלגה עם אידיאולוגיה המתנגדת לאיחוד האירופי ולתוכניות הצנע. הסקרים המוקדמים צופים ניצחון של יותר מ-35% מהקולות לקואליציה שבשלטון ואף 37.5% מהקולות לקואליציה המורכבת ממפלגות שמאל-מרכז.