שני בעלי מניות בבזק מנסים לעצור את מיזוג בזק-yes

מבקשים להורות על דחיית אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות שזומנה ל-23 במארס לצורך אישור רכישת מניות yes, "באופן שיאפשר לבעלי המניות שהות מספקת לבחינת המידע הדרוש לקבלת החלטה"

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

רכישת מניות שאול אלוביץ' בחברת הלוויין yes על ידי בזק, דומה לרכישת גנדן תיירות של נוחי דנקנר בידי אי.די.בי פתוח ב-2009 - בשתיהן, טוענים שני בעלי מניות מיעוט בבזק, מדובר "בחילוץ של בעל השליטה מהשקעה גדולה שאין לו שום דרך אחרת לקבל חזרה את השקעתו בה. ובשתיהן מי שמשלם את המחיר זו חברה ציבורית, שבשום נסיבות אחרות לא הייתה מבצעת את העסקה, ובוודאי שלא בתנאים שבהם נקבעה".

זוהי הטענה המרכזית בהמרצת פתיחה דחופה שהגישו שני בעלי מניות המיעוט שמתנגדים לעסקת yes, לבית המשפט המחוזי (המחלקה הכלכלית) בת"א-יפו בשבוע שעבר, באמצעות בא כוחם, עו"ד אופיר נאור ממשרד נאור-גרשט. בעלי המניות הם לייטקום בע"מ ואבי ברק, שבפנייה לבית המשפט מודגש כי הוא "מחזיק במניות בזק למעלה מ-20 שנה, ואף כיהן בעברו כדירקטור בחברת בזק (1997-2005) וכדירקטור בחברת yes".

אסיפת בעלי המניות לאישור העסקה נקבעה ל-23 במארס. בהמרצת הפתיחה מבקשים בעלי מניות המיעוט בבזק להורות על דחיית מועד האסיפה, כדי לאפשר שהות מספקת לבחינת המידע; לחייב את בזק בגילוי מלוא המסמכים והנתונים הנוגעים לעסקה, לרבות מצגות והערכות שהוצגו למעריכי השווי וכל התדיינות עם רשויות המס; ולהורות שבספירת הקולות במסגרת ההצבעה לא ישוקללו קולותיהם של בעלי ממניות בזק המחזיקים במקביל באג"ח yes ובניירות ערך של בעלות השליטה בבזק - בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב. לטענתם, מצביעים אלה מצויים בניגוד עניינים מובנה. בזק דיווחה בסוף השבוע לבורסה על הנושא, וציינה כי "החברה לומדת את המרצת הפתיחה, ותגיש את תגובתה בהתאם להוראת בית המשפט עד ליום 12.3.15".

בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', הודיעה לפני כמה שבועות על כוונתה למזג לתוכה את החברה הבת yes, ספקית שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית. במסגרת העסקה, הכפופה לאישור בעלי המניות ולאישור משרד התקשורת, בזק תרכוש את חלקה של יורוקום (שבאמצעותה אלוביץ' שולט בשרשור בבזק) ב-yes (50.2% מהמניות) תמורת 680 מיליון שקל במזומן, ותקבל לידיה את כל הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes (כ-1.54 מיליארד שקל). בנוסף, יורוקום תהיה זכאית לשתי תמורות מותנות נוספות, כך שבסך הכול יכולה התמורה להגיע עד ל-1.05 מיליארד שקל, בהתאם למימוש התנאים.

לטענת בעלי מניות המיעוט, מדובר בעסקה שנעשית ללא הצדקה כלכלית, כאשר "ברור לחלוטין כי לולא הייתה בזק נשלטת על-ידי אלוביץ', היא לא הייתה מבצעת את העסקה, לפי שהיא ממילא שולטת ב-yes".

במסמך לבית המשפט מציינים בעלי המניות כי בזק מחזיקה בכ-49.8% ממניות yes, וכי מ-2004 הוקצו לבזק כתבי אופציה ללא תמורה למימוש מניות yes המהוות כ-8.6% מהונה המונפק של ספקית שירותי הטלוויזיה בגין הלוואות בעלים עודפות. "אמור מעתה", הם כותבים: "בזק ממילא שולטת ב-yes, ולא זקוקה לעסקה על מנת לבצע שיווק משותף או לאפשר לה ליהנות מיתרונות הקשורים בשוק התקשורת".

בנוסף, הם מציינים שבגין העמדת הלוואות בעלים עודפות בסך 1.8 מיליארד שקל, שמורה לבזק זכות עודפת על-פני יורוקום לקבלת החזר הלוואותיה מכל רווח שייווצר ב-yes, "היה וייווצר". אלא שהם מזכירים גם ש-yes צברה עד היום הפסדים בסך 3.3 מיליארד שקל מפעילותה העסקית - "חובות שאין לה שום סיכוי לפרוע, וזאת עוד בטרם נכנסה למלוא עוצמתה התחרות הממשמשת ובאה".

לדברי עו"ד נאור, "אין בשוק בישראל, או בעולם, מישהו שהיה משלם את הסכום הזה עבור מניות מיעוט נחותות בחברה שמעולם לא הרוויחה כסף אמיתי.

"החברה גיבשה את העסקה הזו במשך שנה שלמה, ובחרה להציג אותה לאישור שבועות בלבד לפני פקיעת אישור המשרד הממונה, באופן שלא מאפשר לבעלי המניות זמן מינימלי לגבש את עמדתם. הכי חמור זה שלא מציגים את המידע המינימלי הדרוש. שוק ההון עבר כברת דרך מאז עסקת ישראייר-אי.די.בי, ואני מקווה שהפעם לא יתאפשר לבעל שליטה למכור לחברה ציבורית נכס בעסקה, שנועדה לחלץ אותו מהשקעה שלא יכולה לחזור אליו בשום דרך אחרת".