6 שנים לגל העליות הגדול בשווקים: לאן הולכים מכאן?

הפד מתכונן להעלות את הריבית ומדדי המניות כבר רועדים, אך בוול סטריט בטוחים: גל העליות רחוק מסיום ■ כמה חזק הראלי הנוכחי בהשוואה לגלים קודמים מאז מלחמת העולם השנייה ומתי כדאי שתתחילו לחשוש?

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

מחר (ב') יחגוג השוק השורי הנוכחי 6 שנים עם זינוק של יותר מ-200% במדד S&P 500. תוכניות התמרוץ של הפדרל ריזרב והבנקים המרכזיים בעולם, יחד עם הריביות האפסיות, הציתו ראלי אדיר שכמוהו היו רק עוד 3 מאז תום מלחמת העולם השנייה (ב-1949-1956, ובשנים 1990-2000).

ב-9 במארס 2009 נסחר S&P 500 בשער של 676.53 נקודות. אנליסטים בוול סטריט אמנם לא צופים ששנת 2015 תהיה חזקה כמו 2013, בה זינק המדד ביותר מ-30%, אולם הם צופים שהעליות לא ייפסקו השנה חרף העלאת הריבית המתוכננת בארה"ב (ביום שישי נפלו מדדי המניות בוול סטריט בכ-1.5% בשל דוח התעסוקה החזק שהגביר את הסבירות להעלאת ריבית ראשונה כבר ביוני).

בריאן בלסקי, אסטרטג השקעות ראשי ב-BMO Capital Markets, מעריך שהשוק השורי הנוכחי יוצא דופן ויכול להימשך גם 15-20 שנה. ליז סונדרס מצ'ארלס שוואב מסבירה שתוכניות התמרוץ של הפד אינן הסיבה היחידה לראלי האדיר: "הסיבה העיקרית היא עלייה ברווחי החברות ותוכניות BuyBack בהיקפים גדולים. הרעיון מאחורי ההקלה הכמותית הוא שכאשר תשואות האג"ח אפסיות, משקיעים מסיטים את הכספים לנכסים מסוכנים יותר כמו מניות. זה נשמע טוב בתיאוריה אבל בשטח לא ראינו הרבה כסף שיוצא מהאג"ח למניות".

בשנים האחרונות רכש הפד אג"ח ביותר מ-3 טריליון דולר כדי להחיות את כלכלת ארה"ב אחרי המשבר הגדול ב-2007-2008.

אז מה עלול להרוג את השוק השורי? בבלקרוק נוקבים בשני דברים: מיתון או העלאת ריבית אגרסיבית של הפד. עם זאת, לדעתם, שני התרחישים האלה לא סבירים כרגע. באופנהיימר מוסיפים כי "הפד זהיר. כל עוד הריבית לא עולה בחדות, זה חיובי עבור המניות".

בראד מקמילן, מנהל ההשקעות הראשי ב-Commonwealth Financial, מסביר שמדדי המניות בארה"ב מתחילים לרעוד כאשר הפד מעלה את הריבית לכ-4%: "ההתאוששויות בשווקים מתחילות כשהפד מבצע הרחבות מוניטאריות ונגמרות כשהפד מעלה את הריבית חזרה לרמה נורמלית של כ-4%. הדרך לשם עוד ארוכה".