ירידה של כ-14% ברווחי הבנק הבינלאומי בשנת 2014

יו"ר דירקטוריון הבנק רוני חזקיהו השתכר בשנה החולפת 3.43 מיליון שקל, בעוד שעלות שכרה של המנכ"לית סמדר ברבר-צדיק הסתמכה ל-4.27 מיליון שקל

סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי

"רמת התשואות בשוק האג"ח לא משקפת את רמת הסיכון המתאימה", כך אמר היום יו"ר הבנק בינלאומי , רוני חזקיהו, במסיבת עיתונאים שערך הבנק לרגל פרסום דוחותיו לשנת 2014. "רואים את המצב הזה גם כשמשווים אג"ח ממשלתיות בין שתי מדינות. גם אם רמת החוסן של שתי הכלכלות אינה אותו דבר, המרווחים ביניהן אפסיים. אתה לא תופס איך זה יכול להיות. יש פה בעיה, ולא ברור איך היא תתגלגל בטווח הארוך".

חזקיהו התייחס בדבריו גם למצב שוק הנדל"ן בישראל, ואמר: "התוכניות שעליהן דובר עד כה לטיפול בשוק הנדל"ן לא רק שלא עזרו, אלא יצרו נזק בגלל הציפייה להן. אנו רואים אמנם גידול מסוים בהתחלות הבנייה, אך הבעיה עדיין לא נפתרה, ונוסף על כך, הטריגר לעליית מחירים נשאר, כי הריבית עדיין נמוכה".

כאמור, היום פרסם הבנק את תוצאותיו לשנת 2014, שמהם עלה כי הרווח הנקי ירד בכ-14%, ל-478 מיליון שקל. התשואה על ההון של הבנק עמדה על 7% בלבד, לעומת 8.5% בשנת 2013. עיקר הירידה ברווח נגרמה ברבעון הרביעי, שהיה חלש למדי בשל מספר השפעות חד-פעמיות. הבנק הבינלאומי רשם הפרשה של 45 מיליון שקל בעקבות דרישת בנק ישראל כי הבנקים יגדילו את ההפרשות באשראי למשקי בית.

"עיקר ההפרשה היא בחברות הבנות שלנו. בכל אופן, ההפרשה הזו הביאה לכך שכעת 100% מהחוב הבעייתי שלנו בקבוצה זו מופרש. זה נתון דרמטי, וכרית ביטחון שאין אותה באף בנק", אמרה מנכ"לית הבנק סמדר ברבר צדיק.

נוסף על כך, נזכיר כי הסכם השכר של עובדי הבינלאומי צמוד לזה של בנק לאומי. באחרונה נחתם הסכם שכר חדש בלאומי, שכלל גם מענק בגובה משכורת לעובדים. הבינלאומי שילם גם לעובדיו מענק, מה שהביא לגידול בהוצאות השכר ב-16 מיליון שקל.

ברבר צדיק נשאלה מה דעתה על הסכם השכר החדש בלאומי, שכולל ירידה מתונה במנגנון תוספות השכר, לצד גידול בהוצאות אחרות, כגון הפרשה בפנסיה. "אני מקבלת את ההסכם", אמרה ברבר צדיק כשנשאלה אם היא מרוצה ממנו. "כל מגמה של ירידה בשיעור תוספות השכר היא מבורכת, וזאת לאור רמת האינפלציה כיום", ציינה.

מה שעוד השפיע על הרבעון הרביעי היה שהבנק יישם הנחיות בנק ישראל בנושא עלויות תוכנה, מה שגרע מרווחיו ברבעון 5 מיליון שקל, ו-18 מיליון שקל בשנת 2014 כולה. כל הדברים הללו הביאו לכך שהבנק סיים את הרבעון הרביעי עם רווח של 61 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 2.4% בלבד.

עלייה בהכנסה מעמלות

על אף הירידה ברווחי הבנק, ראשי הבינלאומי ציינו בסיפוק את הצמיחה בתיק האשראי הקמעוני שגדל בכ-5% ל-36 מיליארד שקל, וכן את העלייה בהכנסות מעמלות (בנטרול יישום תקן חשבונאי), שנבעה בעיקרה מהעלייה בפעילות בשוק ההון אשתקד, ושממנה נהנה הבינלאומי במיוחד, על רקע פעילותו הענפה בתחום זה.

ראשי הבנק נשאלו גם על האפשרות שהבנק ייחקר על-ידי הרשויות בארה"ב לגבי סיוע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס, בדומה לחקירה שהייתה, ועודנה, בלאומי, בהפועלים ובמזרחי טפחות. "פיבי שוויץ הוא בנק קטן, בעיקר של לקוחות מקומיים. לבנק לא היה דסק אמריקאי, או שלוחה בארה"ב. התחום האמריקאי לא היה אף פעם בתוכנית השיווק. לכן כל נושא האמריקאים פחות משפיע עלינו, ואנחנו לא נמצאים בתהליכים של חקירות", אמרה ברבר צדיק.

"בכל הבדיקות שאנחנו עושים, אנו לא מוצאים שנעשתה פעולה כלשהי, בוודאי לא במדיניות של הבנק, כפי שפורסם לגבי בנקים אחרים. אני חושב שכל הבנקים היו שמחים להתחלף איתנו בנושא הזה", הוסיף חזקיהו.

תוצאות הבינלאומי 2014
 תוצאות הבינלאומי 2014