החלום הרטוב של הרצוג: ממשלת אחדות בלי נתניהו

אחרי 6 שנים בשלטון, מנותק מהאווירה הציבורית, נתניהו היה האחרון לזהות את עוצמת המיאוס ממנו ■ סקר "גלובס": המחנה הציוני מתחזק, הליכוד ממשיך לצנוח, והסיכוי למהפך ממשי ■ טור פוליטי / לילך ויסמן

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מדי שנה ביום העצמאות יושבים על הבימה במשכן הנשיא ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל והנשיא ומזייפים חופשי את על הדבש ועל העוקץ או את שבחי ירושלים. השנה ביום ההולדת ה-67 של המדינה ישבו על הבמה שניים שהבחירות כבר מאחוריהם: ריבלין ואייזנקוט. הכהונה שלהם מובטחת. ולצידם שניים שנכון להיום לא יודעים אם יזכו לשבת לצד הנשיא והרמטכ"ל והבחירות עוד לפניהם.

לשכת הנשיא שגרה בסוף השבוע ללשכת נתניהו וללשכת יעלון הזמנות להשתתף באירוע שיתקיים חודש לאחר הבחירות לכנסת. מן הסתם, בבית הנשיא לוקחים בחשבון אפשרות שיצטרכו למשוך את ההזמנות ולמען אותן לכתובת אחרת, או שעל הבמה ישב ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו ויזמר בעצב את שיר הרעות, כשכמה קילומטרים משם ישקדו הרצוג ולבני על הרכבת הממשלה החדשה. סיטואציה מעניינת.

ביום ג' הזמין הנשיא ריבלין סרבני הצבעה לכנס מיואשים במשכן. הוא שיתף את הנוכחים בחששו משיעור הצבעה נמוך, אבל לא סיפר שהוא בעצמו מתלבט למי להצביע, רובי לא יודע (!). הוא לא יודע למי להצביע (!). אחרי ארבעים שנה של חברות בליכוד, לראשונה אין לריבלין מחויבות פוליטית. נשיא מדינת ישראל מתלבט, שלא לומר מיואש. במערכת הפוליטית התבדחו שריבלין ודאי מתלבט בין המחנה הציוני ליש עתיד.

ועכשיו ברצינות: אחרי שחזה בכנסת במערומיה במהלך המירוץ לנשיאות, יש חשש שכבוד הנשיא יטיל בירושלים פתק לבן. גם זו אפשרות ריאלית. זה לא סוד שריבלין מייחל לתמונת מנדטים שתיתן לו את האפשרות לנקום בנתניהו בצורה ממלכתית ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על הרצוג, או שיזכה לכפות על נתניהו ממשלת אחדות. זו תהיה נקמה מתוקה ממלכתית ואלגנטית. ובכל זאת לריבלין יש גם אינטרס שנתניהו יישאר ראש ממשלה - כך יוכל להמשיך להיות בטוח שיהיה לו עיתון בית שתפוצתו לא נופלת מתפוצת החינמון של אדלסון.

כך או כך, ריבלין אולי יוציא לנתניהו את המיץ, אבל יקפיד לנהוג בהגינות. הנשיא מתכוון להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי שיהיה לו סיכוי טוב יותר. אם לאחד המועמדים יהיו 61 מנדטים של ממליצים לשיקול הדעת של הנשיא לא תהיה שום משמעות. אם אף לא אחד מהמועמדים יציג תמיכה של 61 חכים יטיל הנשיא את מלאכת ההרכבה על המועמד שעומד בראש הגוש הגדול.

הנחת המוצא של הנשיא היא שקיים סיכוי אפסי שמקרה לבני מ-2009 יחזור על עצמו. אז כשלה לבני במלאכת הרכבת הממשלה למרות שהיתה המפלגה הגדולה. בסביבת ריבלין מאמינים שמי שיקבל את המנדט יצליח לפורר את הגוש שמנגד. הן הרצוג והן נתניהו מספיק משופשפים פוליטית, למודי ניסיון, וגם עשו עבודה מקדימה להבטיח שאם יקבלו את המנדט מהנשיא הם יצליחו להרכיב ממשלה. הרצוג הוא לא לבני, ונתניהו הוא לא ציפי.

מי תפתיע?

שאלת מיליון הדולר מי תהיה הפתעת הבחירות. בשבוע שעבר היתה תחושה שהבאז יהיה לטובת לפיד או כחלון, אבל המומנטום שהחל בעצרת השמאל בכיכר רבין, וקיבל זריקת אדרנלין גדולה בסקר ערוץ 2 שניבא פער של ארבעה מנדטים בין המחנה הציוני לליכוד, החליף את הדיסקט. אם עד 20:00 ביום ד' האפשרות להוציא את נתניהו מהבית בבלפור נראתה דימיונית, עם תחילת המהדורה הפך בוז'י ממועמד להחליף את השלטון, למי שאולי יהיה כתוב תחת שמו בתוכנית ריאליטי: יצחק הרצוג, ראש ממשלה. גם אם הסקר לא דייק, הוא נתן תקווה למצביעי ימין מרכז ושמאל שאפשר להחליף את השלטון והעניק את המומנטום להרצוג.

במשך עשרה שבועות המחנה הציוני לא גדל במילימטר. חרף קמפיין רצוף גולים עצמיים של הליכוד, סרטוני מושיק גלאמין ואירועי הצדעה מביכים לשרה נתניהו, הרצוג לא התרומם. הפער שהסתמן השבוע העניק מוטיבציה והבנה שזה אפשרי. ביומיים האחרונים הנהירה למחנה הציוני חוצת גושים. אם המגמה תימשך, הפער עוד יגדל; השאלה איך הרצוג ירכיב ממשלה.

הפרש של למעלה ארבעה מנדטים לא ייתן לנתניהו לגיטימיות להרכיב קואליציה, אבל מצד שני, גם להרצוג לא יהיו ימים קלים. הוא יידרש לבצע תרגילי לוליינות מפוארים כדי לא להפוך מהמנצח בקלפי לדמות הטראגית של בחירות 2015, ולהמציא נוסחה שתושיב יחד את החרדים עם לפיד או את ליברמן עם גלאון. נראה שהמקסימום שהוא יצליח זה להגיע לרוטציה עם נתניהו. הרצוג לא פוסל זאת. אם לא די בסוגיה מורכבת מאליה, מעניין כיצד מתכונן הרצוג לשלוף את בנימין ושרה מהבית בבלפור לשנתיים. אולי כפשרה מפאיניקית ישהו הקיסרים בקומה העליונה עם המטבח המשופץ, ובקומה הראשונה ישכנו בוז'י ומיכל.

החלום הגדול של אנשי המחנה הציוני הוא להגיע להפרש גדול בהרבה אל מול נתניהו. הם מאמינים שאם הרצוג יגיע ל-28 מנדטים והליכוד יאבד את הקידומת 2, נתניהו יפרוש בשיא, והרצוג ירכיב ממשלת אחדות ללא ביבי.

מהקונגרס לחולון

המעבר החד של הרצוג מעמדת האנדרדוג למשבצת הפייבוריט הוא שני למהפך שעבר על נתניהו השבוע. רק בשבוע שעבר עמד נתניהו על בימת הנואמים בקונגרס האמריקאי, באולם גדוש חברי קונגרס לבושים במיטב מחלצותיהם, עם עניבות ושמלות חגיגיות על השטיחים המפוארים בשיא הקלאסה. הזיכרון המתוק של האולם המפוצץ התנפץ לו השבוע בפנים כשהגיע לחוג בית בחולון. מראה מאות הליכודניקים ישובים על כיסאות פלסטיק, נדחקים בחצר, כשהלחות הישראלית מדביקה אותם זה לזה, השאלה היחידה שוודאי עלתה לו לראש היא איך לעזאזל הגעתי לפה.

רק לפני שלושה חודשים הוא היה ראש ממשלת ישראל ששליש מהקדנציה עוד לפניו. בסקרי נובמבר הרצוג והעבודה בקושי גירדו 14 מנדטים, לבני והתנועה לא עברו את אחוז החסימה, לפיד דימם בסקרים עם פחות מעשה מנדטים, אלי ישי היה אז חלק בלתי נפרד מש"ס, לליברמן צפו 13 מושבים בכנסת, זהבה גלאון אחזה במספר דו ספרתי, והאיום היחיד על נתניהו היה בנט שנסק בסקרים ל-18 מנדטים. נתניהו חשב שהבחירות הן הליכה בפארק. הוא לא העלה בדעתו שבתוך שלושה חודשים כל חייו הפוליטיים יתכנסו לשאלה האם הוא יצליח לטשטש את המיאוס ממנו או לא.

האיש שלא פגש אנשים רגילים בשש השנים האחרונות לא ידע מה באמת קורה כאן. הוא המשיך לדבר על איראן, ולא זיהה מה קורה לליכוד ומה קורה לפופולריות שלו. האחרון לזהות. שש שנים במגדל השן בבלפור עם השטיחים הקרועים ניתקו אותו מהווייה מהישראלית. הסיידופים, החפצים והשימרונים היו חומה גבוהה מדי שהפריעו לו לדעת מה באמת קורה במדינה הזו. אם למישהו בסביבתו של נתניהו היה אומץ להגיד לו בפנים איך הוא נתפס מחוץ לאקווריום ולספק לו תמונה אמיתית של המצב, אולי לא היה מקצר לעצמו את הקדנציה במו ידיו.

לא משנה איך יסתיימו הבחירות הללו, נתניהו הולך לבחירות הבאות כברווז צולע. הוא נפצע קשה בשבועות האחרונים. גם אם ירכיב את הממשלה, כוחו הפוליטי הריאלי נחלש. הוא יעמוד בראש מפלגה מצומקת ויהי נתון לקונסטלציה פוליטית רעועה וסחטנית שלא תאפשר לו להחזיק שלטון לאורך זמן רב. לו רק היה קורא את המפה ומפיק לקחים משתי מערכות הבחירות האחרונות, היה מבין מה עומד בפניו ולא ממהר להקדים את הבחירות.

המאני טיים יתחיל ברביעי הבא. אף אחד לא יפספס את ההזדמנות להיות מחוזר לשלושה שבועות ולהוציא להרצוג או לנתניהו את הנשמה. ב-2009 הודיע ליברמן לנשיא על מי הוא ממליץ ונסע לשבוע למולדובה ונתן לנתניהו להתבשל במיץ עד שיחזור. אף אחד לא יופתע אם ליברמן יעלם שוב אחרי הבחירות. על פי סקרים מסוימים יש סיכוי שהוא יעלם גם לפניהן.

המפתח - כחלון וליברמן

ברגע שיינעלו הקלפיות, אם תוצאות הבחירות יהיו דומות לסקרים האחרונים ולא יהיה שינוי דרמטי במספרים, יסגרו שערי הרטוריקה ויפתחו שערי הפוליטיקה. כולם ינסחו את עצמם מחדש. השאלה המרכזית שתעמוד על הפרק היא מה רוצים כחלון וליברמן. מצד אחד, הכי טבעי מבחינתם להמליץ על הליכוד, ואז לימין יש רוב אבסולוטי וראשות הממשלה בידי נתניהו.

בליכוד תוהים האם מדיניות השתיקה של ליברמן וכחלון נועדה לגבות את המחיר הכי גבוה מנתניהו אחרי הבחירות, או שלחילופין הם שוקלים ברצינות לעשות מעשה שישלח את נתניהו הביתה, מבלי להיפגע בהאשמה ישירה שהם המליכו את השמאל. האפשרויות: הם יכולים לא להמליץ בפני הנשיא על אף לא אחד, לחבור לברית עם לפיד ולהמליץ עליו, או לדחוף לממשלת אחדות כשנתניהו ראשון, בתנאי שיפרוש באמצע הקדנציה.

אפשר לקבוע בוודאות שלכחלון וליברמן אין רצון לשבת בממשלת שמאל. את מה שלא הצליחו לעשות בלהב 443 יעשה הימין, וגם לכחלון זה לא טוב. בימים האחרונים עלתה על הפרק גם האפשרות שכחלון יחבור לליכוד ויאחד רשימות ביום שאחרי הבחירות כדי ללכת לנשיא עם גוש שובר שיוויון.

החלום הרטוב של הרצוג: ממשלת אחדות בלי נתניהו

מערכת בחירות 2015, שנתניהו חשב שייקח בהליכה והפרשנים הגדירו כמשעממת, הולכת ומתבררת כאחת הדרמטיות שידענו. חמישה ימים לפני פתיחת הקלפיות ועדיין לא ברור אם ביום שלישי בשעה 22:00 תזעק ממסכי הטלוויזיות המילה "מהפך". סקר גלובס, בדומה לסקרים אחרים שפורסמו ביממה האחרונה, מלמד שגוברים הסיכויים שהאיש שנכנס למערכה עם 14 מנדטים ואף אחד לא נתן לו סיכוי, עו"ד יצחק בוזי הרצוג, החנון האולטימטיבי של הפוליטיקה הישראלית, עשוי לעשות היסטוריה ולהרחיק לזמן מה, אם לא לצמיתות, את הגברת הראשונה מבלפור. בסקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" זוכה הרצוג ל-24 מנדטים. כיבוש היעד בהישג ידו.

אם יתממש התסריט הוורוד של המחנה הציוני, את הטלפון הראשון עם פרסום המדגם, יעשה כנראה הרצוג, לא ביבי. נתניהו יספיק לחייג לשני מספרים לפני שבוז'י יתפוס אותו: הראשון לשרה. "בואי שרל'ה, אולי הולכים", הוא ילחש לה בטלפון; והשני - למנהל הקמפיין, ניר חפץ. נתניהו יודה לו שהביאנו עד הלום. את הכביסה המלוכלכת הוא ישאיר הפעם בבית, לשם שינוי, ואת מה שיש לו לומר לבנו יאיר, שהוביל את הקמפיין, הוא יאמר בארבע עיניים.

סקר "גלובס" מצביע על פער של ארבעה מנדטים שפותח המחנה הציוני מהליכוד בשבוע האחרון לפני הסוף. מדובר במגמה. הליכוד זוכה בסקר ל-20 מנדטים, אבל התחושה בשטח ובמעוזי הליכוד שמצבה של מפלגת השלטון עגום יותר ממה שמרמזים הסקרים.

הסקר הזה יכול להיות מוות לליכוד או נקודת אור בקצה המנהרה. או שהליכודניקים יריחו הפסד ויברחו או שיתגייסו להציל את הבית. קמפיין גוועלד מתאים למרצ. לא בטוח שזה יעבוד עבור מפלגת שלטון וראש ממשלה שמחמם את הכיסא כבר 9 שנים. פעם קמפיינים כאלה היו מחזירים את הליכוד הביתה. בעשור האחרון, כשהקבוצה שלהם בפיגור, הם לא מעודדים אותה אלא עוברים לקבוצה אחרת. אנשים תמיד מעדיפים להתחבר לניצחון, מה גם שהפעם לא המפלגה היא הבעייתית מבחינתם, אלא הפרסונה.

מה יעשה נתניהו במידה שיפסיד? יישאר בכנסת? יישאר בארץ? יש מי שחושב שהתשובה לשתי השאלות הללו היא לא. ימים יגידו. בשלב הראשון הוא ודאי יארוז את הבקבוקים, את כיסאות הגן והפורמייקה במטבח ויעבור לקיסריה. ובכל זאת, למרות הנתונים המעודדים עבור המחנה הציוני וגוש השמאל, חייבים לומר שהכל פתוח. חמישה ימים במציאות הישראלית הם נצח, ועל פי הסקרים נראה שלנתניהו יהיה קל הרבה יותר להרכיב גוש הומוגני. יחד עם בנט (12), ש"ס (9), יהדות התורה (6), כחלון (9) וששת המנדטים של ליברמן, נתניהו יוכל להקים גוש של 62 מנדטים. גורל גוש הימין תלוי לא מעט בגורלה ובגודלה של תנועת יחד. בסקר "גלובס" זוכה ישי ל-4 מנדטים. ככל שהמפלגה תגדל כך יעלו סיכוייו של נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה.

כרגע המגרש פתוח. הכל תלוי במספר המנדטים ובפער, שנתניהו פועל לצמצם באמצעות ראיונות והיסטריה. אנשים שמכירים את נתניהו היטב ויודעים לקרוא אותו מרחוק, מבעד למסך הטלוויזיה, אומרים שעל פי הבעות שלו, המבט, והמחוות, הוא בפאניקה מטורפת.

בחמשת הימים הקרובים יכתוש לנו ראש הממשלה את המוח. את כל הראיונות שסירב לתת במשך תשע שנים ייתן נתניהו בבליץ של חמישה ימים. הנושא יהיה יוקר המחיה, וכמו לפיד גם הוא ודאי ישקר. הוא ראה שזה הולך לשר האוצר לשעבר, נתניהו ינסה את זה גם. הוא יספר לנו שהכלכלה פורחת, שמחירי הדיור נמוכים, שאין אבטלה, שלא יקר כאן בסופר, שהמשכורת שלנו גבוהות, ושאין שום ריכוזיות בבנקים. יש לנו ארץ נהדרת.

מלחמת הנסיכים

עד יום ג' ימשיכו נתניהו, הרצוג לבני ולפיד, להיאבק זה בזה. בספרו "הנסיכים", מתאר גיל סמסונוב את התופעה הישראלית הייחודית: ארבעת המתמודדים על ראשות הממשלה הם בנים של, צאצאים לדור המחתרות, ותיקי מפא"י או חירות. כ-20 נסיכים כיהנו בצמרת הממשל בישראל, החל מראשי ממשלה, יושבי ראש כנסת, שרים, סגני שרים, ראשי מפלגות, מנכ"לים וכלה במזכירי ממשלה. האם הנסיך הבא שימצא מלוכה יהיה נתניהו או הרצוג? ההחלטה נתונה בידיו של נסיך אחר, ריבלין.

סקר בחירות
 סקר בחירות

בחירות 2015
 בחירות 2015