הסטארט-אפ הישראלי ARX נמכר בכ-30-50 מיליון דולר

החברה שמפתחת חתימות דיגיטליות מחליפה בעלות בפעם השלישית מאז הקמתה

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

בעוד שגופים מוסדיים וממשלתיים בישראל עדיין דורשים שתגיעו לסניף כדי לחתום על מסמכים או שתפקססו להם את המסמכים חתומים, בעולם הדיגיטלי של היום חתימות דיגיטליות הולכות וצוברות תאוצה. ראייה לכך היא אקזיט נוסף בתעשיית ההיי-טק המקומית שהוכרז אמש (ד'), במסגרתו חברת DocuSign האמריקאית רכשה את חברת מחקר אלגוריתמים, הידועה בחו"ל בשמה ARX. תנאי העסקה לא פורסמו אך ל"גלובס" נודע כי שווי העסקה מוערך ב-30-50 מיליון דולר.

מבחינתה של ARX, שפועלת גם היא בעולמות החתימות הדיגיטליות, מדובר באקזיט השני בחברה הישראלית הוותיקה. החברה הוקמה ב-1985 על-ידי עמוס פיאט ויוסי טולפן ויותר מעשור לאחר מכן, ב-1997 היא נמכרה ב-82 מיליון דולר לחברת Cylink האמריקאית. אך התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000 הביאה את Cylink למצב שבו אינה יכולה להחזיק עוד בחברה ובמהלך של Management Buyout, הועברו מניות מחקר אלגוריתמים כמעט בחינם לידי מנהלי ועובדי החברה.

הימים שאחרי התפוצצות הבועה לא אפשרו לחברה, בניהולו של גדי אהרוני, להשיג משקיעים חיצוניים אך היא הצליחה לשרוד וב-2002 הפכה לרווחית.

שש שנים מאוחר יותר, ב-2008, החברה התכוונה לסיים את 2008 עם גיוס של מיליוני דולרים בודדים, שיממן את המשך הצמיחה, אולם החליטה לוותר על המהלך.

בהמשך היא פיתחה את CoSign, מעין "מנוע חתימה" שמוצמד אוטומטית לאפליקציות ארגוניות ומאפשר למשתמשים לחתום באופן דיגיטלי על מסמכים שהם יוצרים וחולקים. בד בבד, החברה החלה לשתף פעולה עם DocuSign, מהלך שהבשיל השבוע לכדי חתימה על עסקת רכישה.

בראיון שהעניק ל"גלובס" ב-2009 אמר מנכ"ל החברה, גדי אהרוני, כי "כשיצאנו לדרך, אמרו לנו להוריד את הראש ולעבוד, ואז גם יגיעו הטלפונים מחברות שמעוניינות בנו. אבל הם עדיין לא מגיעים".

בין לקוחות החברה בישראל אפשר למנות את כללית, AIG, משרד המשפטים, CAL וחברת yes. חברת DocuSign נחשבה לאחת החברות המובילות בעולם בתחום החתימות הדיגיטליות ועל רשימת לקוחותיה נמנות חברות כמו סוני, באייר, סימנס, יאהו, Salesforce ועוד. חברת DocuSign, שגם היא חברה פרטית, גייסה עד היום כ-230 מיליון דולר, כשהגיוס האחרון - בהיקף של 30 מיליון דולר - הושלם באוקטובר האחרון ועל רשימת המשקיעים נמנו חברות כמו ויזה, Salesforce ועוד.

בעלי המניות ב ARX
 בעלי המניות ב ARX