משבר בסלולר? פרטנר דוחה תשלומים לספקים

הדחייה - על רקע המצוקה בתזרים המזומנים של פרטנר ■ החברה: "משווים את תנאי התשלום לכלל הספקים ובהתאם לענף כולו" ■ בכירים בענף: לא יהיה מנוס מפיטורי אלפי עובדים ■ הערכות: חברות הסלולר האחרות יילכו בעקבות פרטנר

חיים רומנו / צילום: תמר מצפי
חיים רומנו / צילום: תמר מצפי

האם המצוקות בענף הסלולר עולות שלב? ל"גלובס" נודע כי חברת פרטנר הודיעה לחלק מספקיה כי בכוונתה לדחות להם תשלומים. בעקבות כך צונחות מניות פרטנר וסלקום בבורסה.

ההודעה של פרטנר לספקים באה לאחר שבשבוע שעבר החברה דיווחה על הרעה בתזרים המזומנים ועל כך שהיא שוקלת לשנות את אופן התשלום ולצמצם את מספר התשלומים עבור ציוד קצה, שעומד היום על 36 תשלומים. לא מן הנמנע כי גם יתר חברות הסלולר הגדולות יבצעו מהלך דומה.

על-פי גורמים בשוק התקשורת, פרטנר הודיעה לספקים שונים כי היא עוברת לשלם להם לפי שוטף+123 יום, במקום שוטף+30 יום. מהחברה נמסר: "אנו משווים את תנאי התשלום לכלל הספקים ובהתאם לענף כולו".

ההודעה של פרטנר איננה מבשרת טובות. שוק הסלולר בישראל נמצא בחוסר איזון קשה ביותר, וחברות הסלולר הוותיקות נמצאות בתחרות לא הגיונית מול המפעילים החדשים ובעיקר מול הוט מובייל וגולן טלקום. הדבר מביא לכך ששתי האחרונות מייצרות את אותו המוצר, "דקת זמן אוויר סלולרית", במחיר שהוא נמוך בעשרות אחוזים ממה שעולה לחברות הוותיקות לייצר.

הסיבה לכך היא שלהוט ולגולן חסך משרד התקשורת את הצורך להקים רשתות סלולריות ואיפשר להן לאחד רשתות עם החברות הוותיקות. אלא שמה שלכאורה אמור להיות רשת סלולרית משותפת בהשקעה שווה, רחוק מאד במציאות, ובפועל המחיר שמשלמות החברות החדשות עבור הזכות שניתנת להן לגישה חופשית לרשת המשותפת, נמוך מאוד.

לפיכך נגרם חוסר איזון שרק הולך וגובר ומרע את מצבן של חברות הסלולר הוותיקות, מפני שהן מתקשות למכור במחירים שמוכרות החברות החדשות, שממשיכות לזנב בהן בכל חודש מחדש וגורמות לוותיקות לאבד עשרות אלפי מנויים.

בנוסף, גולן טלקום בכלל לא מוכרת ציוד קצה, והוט מובייל מוכרת אך בכמויות שלא משתוות לכמויות שמוכרות החברות הוותיקות. סבסוד המכירות היא הוצאה שנראה עכשיו שמשפיעה מאד קשה על תזרים המזומנים של החברות.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" היבט נוסף של הקשיים בשוק הסלולר. החברות הוותיקות האטו מאד את קצב ההשקעות והפריסה ברשתות דור רביעי. קבלנים וספקים מדווחים כי אצל חלק מהחברות מדובר ממש בעצירה ולא בהאטה, אבל על כל פנים מדובר באותה סיטואציה שלפיה החברות לא מסוגלות להמשיך ולממן את פעילותן כפי שהיא היום ברמת המחירים של הענף. זה אומר שהחברות הוותיקות יהיו חייבות להיכנס השנה למהלך קשה ביותר של צמצום בכוח-האדם, בהשקעות ובהיערכות חדשה לקראת המשך השנה.