דרוקר: "נתניהו ר"מ רע מאוד - הוא רצה מראיינים משווייץ?"

הפרשן הפוליטי של ערוץ 10 טוען כי הסירוב של רה"מ להתראיין אצלו הוא שבירה של כללי המשחק המקובלים בתקשורת: "אם כל פוליטיקאי לא יתראיין אצל עיתונאי שביקורתי כלפיו, חצי מהפוליטיקאים לא יתראיינו"

רביב דרוקר ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ואמיל סלמן - הארץ
רביב דרוקר ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ואמיל סלמן - הארץ

העובדה שהפרשן הפוליטי של חדשות 10, רביב דרוקר, הוא סדין אדום אצל פוליטיקאים רבים אינה חדשה. אולם רק במהלך סוף השבוע האחרון התוודענו לעובדה שדרוקר הוא אישיות לא רצויה בבית ברחוב בלפור.

פעמיים בעבר ראיין את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך מערכת הבחירות הזו הספיקה לו וללשכתו, ודרוקר הוכרז כ"עוין" וכמי שראש הממשלה לא מוכן להתראיין אצלו. ביום חמישי האחרון, כשנתניהו ביקש להעניק ריאיונות רוחביים לערוצי הטלוויזיה המרכזיים, הוא סירב להצעת חדשות 10 כי דרוקר יצטרף לתמר איש-שלום בריאיון, ובתגובה הורה מנכ"ל החברה, גולן יוכפז, לוותר על הריאיון כליל.

"עודכנתי על זה רק מהמנהלים שלי", אומר דרוקר בשיחה עם "גלובס". "עידכנו אותי שאתכונן לריאיון, והיה ברור שאני עושה אותו כבעבר, ואז עידכנו ששמו עליי וטו, שבעקבותיו הודיעו בחדשות 10 שלא יהיה ריאיון וזהו. ואז התבטל הריאיון".

- לא לגיטימי בעיניך שראש ממשלה אותו אתה תוקף וחושף עליו פרשיות ללא הרף, גם אם בצדק רב, לא ירצה שתראיין אותו?

"כללי המשחק אומרים שכשראש הממשלה נותן ריאיון בלעדי, הוא יכול לבחור את כלי התקשורת בו הוא רוצה להתראיין, ויש לו מרחב תמרון אצל מי להתראיין. כשהוא מחליט לעשות ריאיון רוחבי לכולם, אז הכלל אומר - וכך זה עובד עשרות שנים - שכלי התקשורת בוחר את מי הוא שולח.

"פעם הלכתי עם עפר שלח לראיין את אולמרט למרות שהוא החמיץ על כך פנים, ועם דן מרגלית לראיין את אריאל שרון מטעם ערוץ 10, וגם שם לא הייתה שביעות-רצון. כאן, בלשכת ראש הממשלה, פעלו בניגוד לכללי המשחק".

דרוקר ייקח חלק מרכזי במשדר הבחירות של ערוץ 10, שישודר השנה מאולפן מיוחד על גג עיריית תל-אביב. על-פי הערכות, בערוץ השקיעו 1.1 מיליון שקל בהפקת שידור ערב הבחירות, ובין היתר יציג דרוקר את הקואליציות האפשריות על גבי מיצג גרפי מיוחד.

רביב דרוקר / צילום: רמי זרנגר
 רביב דרוקר / צילום: רמי זרנגר

"הרשיתי לעצמי יותר מבעבר"

לדברי דרוקר, נתניהו לא מתקשר עמו כפי שהוא מתקשר מול עיתונאים אחרים, בהתנהלות היומיומית. "התחושות שלו כלפי הן מאוד רלוונטיות בכל מה שקשור לקיום קשר שוטף איתי כעיתונאי", הוא אומר. "לא רטנתי על זה שהוא לא מדליף לי ולא מנהל איתי שיחות רקע. זה חלק מתנאי המשחק, ואני מקבל את זה.

"בריאיון כזה זה מצב שונה, הצופה ברובו יודע מי ומה אני. זה לא מצב שכשאני שואל את השאלה, הצופה לא מבין שזה מגיע מעיתונאי שלכאורה חשוד בעוינות. נתניהו עשה פעמיים ריאיונות איתי אחרי 'ביביטורס' ואחרי תביעה משפטית, ולפי מיטב ידיעתי, הריאיונות היו הוגנים והגונים".

- מה קרה הפעם?

"לא יודע. אולי הם בשלב של לחץ כל-כך גדול לפני בחירות. זו החלטה לא נכונה מבחינתם. מה, הייתי נכנס לריאיון עם שאלות מנאס"א? זה היה עוד ריאיון כמו כל הריאיונות, לא משהו שהיו מצטטים בהרחבה לאחר מכן".

- אתה חושב שגם ערוצים 1 ו-2 היו צריכים להחרים את הריאיון?

"זו השאלה היחידה שאני לא רוצה להתייחס אליה. אני לא מנסה להטיף מוסר לאחרים. יש שם אנשים מאוד מנוסים ולא פחות חכמים ממני. אני לא בא ממקום של להגיד להם. אני שמח שמנהליי נהגו כפי שנהגו. אם לשכת ראש הממשלה לא הבינה אחרי 6 שנים שה-DNA של המקום הזה, ערוץ 10, הוא שלא משנה כמה תאיים עליהם וכמה תנסה לעשות סחיטה באיומים, לא יעזור שום דבר - הם לא למדו כלום".

- מה היית שואל את נתניהו?

"מי שמכיר את דרכי, יודע שאני מתמקד בשאלות מהות ולמה שכבר קרה, ופחות למשחק הפוליטי. שאלות המשחק הפוליטי והרכבת קואליציה, כמו עם מי תשב ועם מי לא, אלה שאלות שהפוליטיקאים מתורגלים בלענות להם, אין להן משקל גדול, והפוליטיקאי תמיד נשען על אותו ריאיון שניתן 100 פעם".

- במערכת הבחירות הזו, כשיש לך בלוג וחשבון טוויטר ופייסבוק פעילים, הבעת את דעתך השמאלנית לא מעט פעמים, והבהרת שאתה מעוניין להחליף את השלטון. האם הרשית לעצמך יותר הפעם?

"הרשיתי לעצמי יותר מבעבר. זה קשור לדברים שקרו לי בשנים האחרונות ולעובדה שאני פחות נדרש לכרוניקה, שאותה עושה נדב פרי. הכתבים מאפסנים את דעותיהם יותר בארון מהפרשנים, ואני לא עשיתי כתבת שוטף אחת במערכת הבחירות הזו.

"בעיניי, זה קשור גם לדברים שקרו עם נתניהו. גם ב-2013 לא חשבתי שהוא היה ראש הממשלה כביר, וכבר אז קיוויתי שהוא יפסיד בבחירות, אבל זה לא היה ריאלי אז. אבל בשנתיים האחרונות הוא חצה גבולות בתפקודו, כמו במקרה ריבלין וכמו במשבר הדיור, והוא ראש ממשלה רע מאוד, ואני לא מאמין בלהסתיר את זה מהציבור".

- אז אחרי זה, אתה מצפה שהוא יבוא להתראיין אצלך?

"אם כל פוליטיקאי לא יתראיין אצל עיתונאי שביקורתי כלפיו, חצי מהפוליטיקאים לא יתראיינו. אם מחליפים אותי במישהו אחר, אין לו דעה על נתניהו? אתה חושב שהמראיינים של ליברמן רוצים שהוא יעבור את אחוז החסימה? הוא מודע ומבין שזה המצב ומתראיין בכל זאת. כשהרצוג מתראיין ל'מקור ראשון', הוא יודע שהמראיין לא מעוניין בהצלחתו. מה נתניהו רוצה? שנביא מראיינים משווייץ וקפריסין?".

- מה יש לליברמן נגדך? גם הוא התבטא נגדך אתמול בשידור בחדשות 2. אמר שאתה מנהל נגדו קמפיין.

"אני לא יודע. אין בינינו יחסים מספר שנים. זה בא על רקע זה שאמרתי שאם הוא מפסיד בבחירות, הוא לא נשאר חבר כנסת פעיל. זה מאוד הכעיס אותו".

- אתה נהנה מזה? להיות העיתונאי שפוליטיקאים שונאים עד כדי כך?

דרוקר משתהה בתשובתו ואז אומר: "לא יודע אם אני נהנה, אבל קיבלתי אינספור תגובות. אף ריאיון שעשיתי לא קיבל כל-כך הרבה תגובות כמו הריאיון שלא עשיתי. הרבה יותר קל לא לראיין".