סטארט-אפ ישראלי יעדכן על ספינות שמפליגות בכל העולם

המערכת של Windward מקווה להיות מאגר המידע הגדול ביותר ומנוע כריית המידע המוביל לגבי המתרחש בים

הרקע: עמי דניאל הוא יזם מגיל 15. "הקמתי מתנ"ס יהודי-ערבי בחיפה, שפועל עד היום ועובדים בו 180 איש", הוא מספר, "ליוויתי את הפרויקט משלב הרעיון ועד גזירת הסרט. בנוסף כתבתי על המקום מחקרים, שזכו בפרסים. כשהתגייסתי לצבא, לחובלים, הקמתי במקביל את עמותת 'מפתן' לפיתוח מנהיגות נוער בסיכון".

האהבה הגדולה של דניאל היא הים ("לבת שלי קוראים גל"). בחובלים הוא שירת תחת מי שכיום הוא השותף שלו, מתן פלד. "הוא לימד אותי להנחית מסוקים על ספינה. שירתנו ביחד שש שנים, הוא היה מפקד היחידה ואני קצין שמנהל את המסוקים. בילינו הרבה זמן ביחד".

אחרי שהשתחררו מצה"ל, החליטו השניים להקים מיזם שיהיה קשור בים. "זה הדי.אן.איי שלנו, זה הלב. במשרד שלנו יש אוסף של מצפנים ואמצעי ניווט ישנים. כברטיס הביקור מופיע שם החברה בדגלים ימיים והלוגו של החברה הוא מורס, דווקא משום שלא משתמשים יותר במורס. אנחנו היינו המחזור האחרון בחיל הים שלמד מורס".

השוק: מיכל חפץ, מנהלת התקשורת של החברה: "יש פער עצום בין החשיבות של עולם הספנות לבין מה שאנשים יודעים עליו. מי שעוסק בספנות אכפת לו מספנות ולכל השאר - לא, אבל ההשפעה של מה שקורה בים היא עצומה. כלכלית, בטחונית. 90% מהסחר הכלכלי קורה בים. גם אני, שלא רוצה לשוט אפילו בדוגית, הבנתי כמה מה שקורה בים חשוב".

דניאל מציין כי עד לאחרונה, היה קיים מעט מאוד מידע בציבור לגבי הספינות, הנתיבים שלהן ולמי הן שייכות. עד 2010, מידע כזה לא היה קיים בכלל. "הספינה הייתה מדווחת לחברה לה היא שייכת ולכוחות הביטחון של המדינה ממנה היא הגיעה, ולא מעבר לכך.

"מאז 2010 כל ספינה מחוייבת לדווח בכל רגע נתון לסביבתה, את זהותה ומיקומה, אולם איש אינו מאמת שהמידע אכן נכון, ושום גורם אינו מבצע כרייה של כל המידע הזה כדי ליצור תמונה מאוחדת של כל התנועה בים. פעם לא היה מספיק מידע. היום יש יותר מדי".

חפץ: "אנחנו קוראים לזה 'המערב הפרוע האחרון'".

המוצר: ווינדוורד (Windward) מקווה להיות מאגר המידע הגדול ביותר ומנוע כריית המידע המוביל לגבי המתרחש בים. היא התחילה בתחומי המודיעין והדייג הלא חוקי. כך למשל, אם ספינה יוצאת לדרך וטוענת שהגיעה מנקודה מסויימת, ישנם כמה רמזים שיכולים להעיד כי בשלב מסוים החלה לשאת מטען לא חוקי - אם חברה בלב ים לספינה אחרת ללא מטרה. אם נסעה במסלול שאיננו הכלכלי ביותר. אם עגנה במדינות חשודות. אם עצרה לזמן רב בנקודה מסויימת ללא סיבה נראית לעין ועוד. כדי להפיק את המידע הזה, אנליסט מודיעין או משטרה זקוקים לא רק למידע הנקודתי על הזהות והמיקום של הספינה כרגע, אלא לניתוח של כל המידע לגבי אותה ספינה שנאגר לאורך זמן.

המערכת של ווינדוורד מאפשרת לשאול את מאגר המידע שאלות מתוחכמות. דניאל: "למשל אפשר לבקש: 'תראו לי את כל הספינות עם דגל של מדינה כך וכך שחברו לספינות אחרות בלב ים'. או 'תראו לי את כל הספינות שב-24 השעות האחרונות כיבו את המשדר שלהן ליותר משלוש שעות', ואז המערכת מחשבת היכן הן היו בזמן הזה, כי השידור המקובל הוא כל שתי שניות".

אבל החברה לא מתכוונת להישאר בעולם המודיעין והדיג הלא חוקי בלבד. דניאל: "המידע על מה שקורה בים הוא המידע החסר במקרים רבים של קבלת החלטות מסחריות. למשל - מחירי הנפט בעולם הם כמובן דבר מעניין, אבל היום אין אפשרות לספור כמה חביות נפט יש על המים. כלומר אף אחד לא באמת יודע כמה נפט יש בעולם הפיזי כרגע, וכמה היה אתמול כלומר מה המגמה במדינות השונות. בפועל המידע הזה קיים ואנחנו יכולים לארגן אותו. הבנו שרוכשי סחורות, קרנות גידור, בנקים - כולם רוצים את המידע הזה". בעולם המודיעין יש לחברה מתחרים, ואילו בתחום הסחורות ישנן רק חברות שמנסות לפענח את המידע עבור עצמן, ולא עבור הכלל.

שלב בפעילות: בשלב זה מערכת המודיעין וההתראה על דייג לא חוקי פועלת ואילו המערכת הפיננסית נמצאת בשלב הביטא. המידע העסקי נמכר למי שמשלם עבור רישיון חודשי או על מספר מסוים של שאילתות.

גיוסי הון: החברה גייסה 5 מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון אלף של עדן שוחט ומייקל אייזנברג.

השלב הבא: דניאל: "אין לנו לחץ כלכלי כי אנחנו כבר רושמים הכנסות מעולם המודיעין. חברות ישראליות טובות בבניית מוצר וטכנולוגיה אבל האתגר האמיתי הוא השיווק, ההגעה למיליארד דולר. אנחנו נתבסס על שיווק ברמה אמריקנית, ולא נגייס עובד רק כי הוא ישראלי. האם נהיה רק חברת דאטה או שנפיק תוכן מהמידע שלנו בעצמנו? זו שאלה טובה שאנחנו עדיין מתחבטים בה".

Windward

שנת הקמה: 2009

מנכ"ל: עמי דניאל

גיוסי הון: 5 מיליון דולר

משקיעים: קרן אלף ומשקיעים פרטיים

מקור: IVC-Online