זו האישה שמזעזעת את מועדון הגברים בעמק הסיליקון

אלן פאו כיהנה כשותפה זוטרה בקרן ההון סיכון המצליחה קליינר פרקינס שהשקיעה בין השאר באמזון ובגוגל ■ פוטרה ב-2012 ועכשיו היא תובעת מהקרן 16 מיליון דולר בטענה שהופלתה על רקע מגדרי

אלן פאו / צילום: רויטרס
אלן פאו / צילום: רויטרס

גם אילו שאף עמק הסיליקון לתת פומבי לבעיות המגדר המכרסמות בו, קשה להאמין שהיה כולל בתוכניותיו את אלן פאו - שותפה זוטרה שפוטרה בשנת 2012 מקרן ההון סיכון קליינר פרקינס קולפילד באיירס.

פאו, אשר עלתה בשבוע שעבר לדוכן העדים בהופעה מרתונית שנמשכה רוב השבוע, משמשת כיום מנהלת ראשית זמנית באתר הפורומים reddit. בעדותה ניסתה פאו לצייר תמונה לא נעימה של מועדון הגברים השולט בתעשיית ההיי-טק בקליפורניה. הקרן, היא טוענת, שילמה לה פחות מאשר לעמיתיה הגברים, מנעה ממנה הזדמנויות מקצועיות ולא טיפלה כראוי בטענות בדבר אפליה על רקע מיני בטרם פיטרה אותה.

פאו תובעת 16 מיליון דולר - סכום גבוה בתביעות על רקע אפליה מינית - אך דורשת גם פיצויי עונשין בסכום שלא צוין. אם דרישתה תתקבל, הדבר יטלטל את עולם השקעות ההון סיכון הגברי כמעט כל כולו.

עניינה של פאו נדון בתקופה שבה חברות היי-טק - החל בגוגל ובמיקרוסופט וכלה בחברות סטארט-אפ קטנות - זוכות ממילא בקיטונות של ביקורת על היעדר נשים בעמדות בכירות. ועם זאת, נשים אחרות המנסות לשבור את תקרת הזכוכית של עמק הסיליקון אינן ממהרות לעמוד לצדה של פאו, בין היתר משום שהן מזהות חולשה בטענותיה המשפטיות. שלא לציטוט, שלוש שותפות אחרות בקרנות הון סיכון ציינו שהן מצטערות על כך שהתביעה, שהוגשה בבית משפט בסן פרנסיסקו, נעשתה כה מזוהה עם הדיון באשר לייצוג הדל של נשים בעמדות בכירות בתעשיית ההיי-טק. כולן סירבו להתייחס לנושא בפומבי, בין אם מחשש ליחסיהן עם עולם ההון סיכון הצפוף ובין אם משום שחששו שהדבר לא ישפיע על המשקיעים שלהן.

פרידה קאפור קליין, שותפה בחברת קאפור קפיטל והיחידה שהסכימה להתייחס לנושא באופן פומבי, ציינה כי תביעתה של פאו היא דוגמה ל"הבדל בין כוונה לתוצאה" בחברות השקעה המנסות להעמיד חזות פרוגרסיבית, אך אינן מצליחות להנהיג פרוגרסיביות בפועל.

"חברה יכולה לשאוף לקידום על בסיס כישורים בלבד, היא יכולה לשאוף לא להפלות אף אחד, אבל בשביל זה צריך לעבוד - ולבחון את התרבות של מקום העבודה, שלפעמים תימצא מוטה גם אם לא בכוונה", אמרה.

משפט מתוקשר

פאו תוארה השבוע בידי עורכי הדין של קליינר כקריקטורה של תובעת על אפליה מגדרית: אישה קשה ונקמנית, שהגישה תביעה אופורטוניסטית על אפליה לאחר פיטורים מוצדקים.

"זה בטח המשפט הכי מתוקשר בעמק הסיליקון", אומר גארי ספיטקו, עורך דין לענייני עבודה ומרצה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת סנטה קלרה. בלי קשר למאפייניה של התביעה הנוכחית עצמה, הוסיף ספיטקו, "היא תגרום לעמק הסיליקון להקדיש מחשבה לנושא".

ה"נושא" פירושו מחסור חמור בנשים בתפקידים בכירים הן בחברות הסטארט-אפ והן בקרנות ההון סיכון המשקיעות בהן. רק כחמישה אחוזים מכלל השותפים המשקיעים בפירמות הון סיכון הן נשים. בקירוב, זהו גם שיעור הנשים בקרב המייסדים-היזמים של חברות ההיי-טק.

מבחינתה של קליינר, הדיה הפומביים של התביעה לא התקבלו בברכה - בלשון המעטה. המשפט סיפק אפשרות נדירה לבחון את קרביה של תעשיית ההון סיכון, הנוטה להימנע בכל מחיר מחשיפה פומבית כזו של התנהלותה הפנימית, והתוצאות לא היו מחמיאות כלל וכלל.

פאו העידה כי ג'ון דואר, שותף בכיר ומשקיע הון סיכון אגדי, שהשקיע בעבר בחברות כמו נטסקייפ, אמזון, וגוגל, היה לה כמעט בגדר "תחליף אב". תכתובות דוא"ל שהוצגה במשפט הראו כיצד השתמשה ביחסיהם הקרובים כדי להתלונן על עמיתיה ואפילו להציע לפטר יריבים אישיים שלה.

בחקירה הנגדית ניסה עורך דינה של קליינר להציג את פאו כשאפתנית קיצונית, חסרת יכולת לעבודה משותפת ובלתי ראויה לקידום. ועם כל זאת, דואר המשיך לגבות אותה, ואפילו הרחיק לכת ונתן לה שנה נוספת להוכיח את עצמה בשעה שעמיתיו רצו בפיטוריה.

החיים בקליינר, כפי שהצטיירו השבוע בבית המשפט, היו שדה קרב שהתחולל בין שותפים זוטרים שביקשו לעצמם את הקידום הנחשק (והנדיר להפליא) לדרגות בכירות, שהיו מאפשרות להם ליהנות ממנעמיה הניכרים של הישיבה קרוב לצלחת.

פאו התלוננה על כך שלא הוזמנה לארוחות ערב חשובות - ובכללן ארוחה עם אל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר - ועל כך שנדחקה למקום ישיבה שולי בפגישות של החברה ולא נכנסה למועצת המנהלים של חברת סטארט-אפ שהיא עצמה הביאה.

היא טענה גם כי לאחר מערכת יחסים רומנטית קצרה בינה לבין אחד מעמיתיה, אג'יט נזרה, נקם בה נזרה על ידי כך שלא כיתב אותה לאימיילים חשובים ולא הזמין אותה לפגישות. היא טוענת כי כאשר התלוננה על כך, הציע ריי ליין, שותף בכיר בקליינר, שתנסה ליישר את ההדורים עם נזרה, וציין גם כי נישואיו השניים והמוצלחים שלו עצמו התחילו ביחסים במקום העבודה.

סקירות מקצועיות שהוצגו בבית המשפט הציגו ספקות באשר ליכולתה של פאו להיות "שחקנית צוות" וגרסו כי היא אגרסיבית מאוד - ולצד זאת, פסיבית מדי. באופן בלתי נמנע, אולי, טענות אלה נתפשות כעת כמייצגות של סוגיות העומק שהובילו לחוסר האיזון המגדרי הבולט בעולם ההיי-טק כיום.

נזק ארוך טווח

קליינר, מצדה, ביקשה להראות שפאו פשוט לא הצטיינה במידה המצדיקה קידום, וגרסה כי פיטוריה אינם אלא ביטוי נוסף של פילוסופיית "למעלה או החוצה" שבעטיה רוב השותפים הזוטרים - והשותפות הזוטרות - מוצאים את עצמם בסופו של דבר מחוץ לחברה.

קליינר ביקשה גם לערער על הנימוק המרכזי שהציגה פאו לתביעה: הרצון ללמד את החברה לקח עקב אי השוויון שהנהיגה. פאו, טענה החברה, הציגה את הנימוק הזה רק זמן רב לאחר שהחלה בתביעה. עורכי הדין של החברה הציגו תכתובת של פאו עם ידידה בגוגל, שאיתה דנה בהגשת תביעה על אפליה, וטענו כי תכתובת זו, ואיתה 700,000 עמודי מסמכים שהעתיקה פאו בזמן שעדיין עבדה בקליינר, מעידים על ניסיון מתוכנן מראש להוציא מן החברה סכום ניכר.

לקראת סיום השבוע - וסיום עדותה המרכזית של פאו - נערכת קליינר לפתוח את מהלך ההגנה שלה עם 17 עדים מטעמה. הדיונים עתידים להימשך עד סוף החודש. גם אם החברה תצא מהם וידה על העליונה, יש לשער כי לא יהיה בכך כדי לבטל את הנזק ארוך הטווח שייגרם להילת המסתורין שלה לנוכח האור הבוהק שנשפך על פינה כה פרטית בעולם הפיננסי.

עמק הסיליקון מעדיף גברים
 עמק הסיליקון מעדיף גברים

ההשקעות המצליחות של קליינר פרקינס
 ההשקעות המצליחות של קליינר פרקינס