וינוגרד התפטר מהוועדה למינוי נציגי ציבור לבנק ישראל

התפטרותו של השופט בדימוס אליהו וינוגרד באה על רקע חילוקי דעות עם השופט בדימוס שלום ברנר, שפסל את המלצותיו של וינוגרד, בין היתר מכיוון שלא ביטאו לדעתו מתן עדיפות מספקת למינוי חברים לא-יהודים

אליהו וינוגרד / צלם: איל יצהר
אליהו וינוגרד / צלם: איל יצהר

השופט בדימוס אליהו וינוגרד התפטר מראשות הוועדה הציבורית למינוי חברים מטעם הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל ובמועצה המינהלית של הבנק - כך נודע ל"גלובס".

התפטרותו של וינוגרד באה על רקע חילוקי דעות עם השופט בדימוס שלום ברנר מהוועדה לבדיקת כשירות מינויים בשירות הציבורי, שפסל את המלצותיו של וינוגרד, בין היתר מכיוון שלא ביטאו לדעתו מתן עדיפות מספקת למינוי חברים לא-יהודים.

התפטרותו של וינוגרד צפויה להביא לביטול המינויים שעליהם המליצה הוועדה, ולשתק לתקופה ארוכה את הליך המינוי של נציגי ציבור חדשים בשני הגופים הקובעים את הריבית במשק (הוועדה המוניטרית) ומפקחים על פעילותו המינהלית של הבנק המרכזי (המועצה המינהלית).

בהיעדר מינויים חדשים מובטח לנגידת הבנק, ד"ר קרנית פלוג, רוב מוחלט של נציגי הבנק בוועדה המוניטרית שאמורה למנות שלושה חברים מהבנק ושלושה נציגי ציבור. לאחר סיום כהונתו של החבר פרופ' אלכס צוקרמן באוקטובר, יישאר בוועדה נציג ציבור אחד בלבד, פרופ' ראובן גרונאו.

ל"גלובס" נודע כי השופט ברנר מתנגד לשני מועמדים שעליהם המליץ וינוגרד לפני חצי שנה - יו"ר חדש למועצה המינהלית במקום דן פרופר שפרש בספטמבר וחבר לוועדה המוניטרית במקום פרופ' רפי מלניק שפרש באוקטובר. וינוגרד ושותפיו לוועדה - רו"ח מוטי פרידמן וד"ר טלי רגב - בחרו במועמדים מתוך יותר מ-100 איש שנענו לקול הקורא שפרסמה הוועדה לאחר הקמתה בקיץ 2010.

ברנר סבור כי וינוגרד היה צריך להתחיל מחדש את הליך האיתור ולא להסתמך על מועמדים קיימים. בנוסף גרס ברנר שווינוגרד היה צריך לפעול יותר לחיזוק הייצוג של לא-יהודים בוועדה המוניטרית ובמועצה המינהלית. וינוגרד הסתייג מהדרישה להעדפה מתקנת וטען שהבחירה לגופים כה משמעותיים חייבת להיעשות על בסיס כישורים מקצועיים.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אחראית על קביעת המדיניות המוניטרית של הבנק ובכלל זה שער הריבית ונקיטת צעדי הקלה כמותית וכן על קביעת עקרונות ניהול יתרות המט"ח, מדיניות מתן האשראי, דרישות ההון מהבנקים והתערבות הבנק מרכזי בשווקים. בוועדה שלושה חברים מטעם הבנק ושלושה נציגי ציבור, כשלנגיד יש קול כפול במקרים של תיקו בהצבעות. במועצה המינהלית, שתפקידה לאשר את תקציב הבנק, תוכנית העבודה של הבנק ושינויים בשכר עובדי הבנק, אמורים להיות שבעה חברים מהם חמישה נציגי ציבור ושני נציגי הבנק.

מאז סיום כהונתו של פרופר משמש אורי גלילי כיו"ר זמני, לצד פרופ' נינה זלצמן ורו"ח יצחק אידלמן. כהונתה של נציגה נוספת, מנכ"לית אינטל לשעבר מקסין פסברג, לא הוארכה בשל התנגדות ברנר. בפברואר 2014, לאחר שיו"ר המועצה המינהלית הקודם דן פרופר הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו, פנתה פלוג לוועדה וביקשה כי תחל באיתור מחליף לפרופר.

לאור התפטרותו של וינוגרד, נראה כי לא יהיה מנוס מלהתחיל מחדש בהליך של מינוי ועדת מינויים ולאחר מכן להתחיל מחדש בהליך איתור מועמדים לחברות בוועדה המוניטרית ובמועצה המינהלית. כל הליך כזה יימשך חודשים רבים.

וינוגרד (88), לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, המכהן כיום כיועץ במשרד עו"ד גדעון פישר ושות', מונה לתפקיד על ידי היועץ המשפטי לממשלה. פרידמן, שמונה על ידי הממשלה, אמר בעבר כי לא יישאר בוועדה אם וינוגרד יתפטר ממנה. השניים עובדים בהתנדבות.

הוועדה הוקמה לפי חוק בנק ישראל כדי להבטיח "קיומו של הליך מינוי תקין של חברים מקרב הציבור בוועדה המוניטרית או במועצה המינהלית, שיהיה מבוסס על שיקולים ענייניים הקשורים לבנק והתאמתם של המועמדים לכהן בתפקידים אלה". הוועדה ממליצה על מועמדים לאחר התייעצות עם הנגיד ומעבירה את המלצותיה לוועדת ברנר שאמורה לבדוק את כשירותם לכהן בתפקיד ציבורי. לאחר אישור ועדת ברנר מוגשים המינויים לאישור הממשלה.